actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2017, 21:15
Sander.S*eeckx Sander.S*eeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Arendonk
Posts: 67
Belg was nooit vrijgeviger

De Belgen waren nooit vrijgeviger dan nu. Dat blijkt uit de driejaarlijkse Barometer van de Filantropie die de Koninig Boudewijnstichting (KBS) en denktank Itinera hebben gepubliceerd. In 2016 tastten bijna twee op de drie Belgen in de buidel en gaven ze gemiddeld 165 euro aan goede doelen. De impact van de financiële crisis lijkt daarmee weg te ebben.

De Barometer van de Filantropie van de KBS kwam tot stand via een telefonische enquête van studiebureau Ipsos bij meer dan 1.000 Belgen. In vergelijking met 2013 werd er een duidelijke positieve trend vastgesteld. Liefst 80 procent van de Belgen (73 procent in 2013) gelooft dat een gift bijdraagt tot een betere wereld en 54 procent (45 procent in 2013) ziet het als een morele plicht.

De populairste goede doelen zijn traditioneel die rond gezondheid en medisch onderzoek, humanitaire acties en ontwikkelingshulp, en armoedebestrijding en sociale rechtvaardigheid.

Uit de Index van de Filantropie van de KBS bleek al dat de non-profitinstellingen en filantropische instellingen in België hun inkomsten uit schenkingen en legaten zagen stijgen, terwijl de inkomsten uit lidgelden daalden.

'Het professionalisme en de efficiëntie van de sector is sterk toegenomen', vertelt Ivan Van de Cloot van Itinera. 'Tegelijk is bij de burgers het besef gegroeid dat de overheid niet voor alles kan instaan. Mensen zien leemtes en willen zelf een bijdrage leveren, op voorwaarde dat hun geld efficiënt besteed wordt.'

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170425_02850782

Mening: Ik vind dit een hele blije boodschap. Net zoals 54% van de Belgen in 2016 vind ik ook dat bijdragen aan goede doelen een morele plicht is. Ik vind delen in rijkdom een must als je het zelf comfortabel genoeg hebt, omdat dat geld voor anderen zoveel meer kan betekenen. Ik ben me erg bewust van de kansen die mij geboden worden enkel en alleen omdat ik hier ben geboren bij ouders die de mogelijkheid hadden om mij zo goed mogelijk op te voeden. Ik wil graag delen in dat geluk met anderen.
Een sombere bedenking die altijd naar boven komt bij mij bij goede doelen is echter de onzekerheid of je geld wel degelijk naar het goede doel gaat. Ik vind het frustrerend dat je hier niet vanop aan kan. Indien dit wel zo was, zou ik nog veel harder bereid zijn om vrijgevig te zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.