actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > U.S.A.
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2016, 19:58
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
5 redenen waarom zo weinig Amerikanen stemmen

De opkomst bij Amerikaanse verkiezingen is steevast bij de laagste in de geïndustrialiseerde landen. Naar verwachting blijven ook vandaag zo'n 80 tot 100 miljoen Amerikanen thuis. *
Amerika beschouwt zichzelf dan wel als een toonbeeld van democratie, maar als je nagaat hoeveel Amerikanen hun democratische plicht nakomen, zou je daaraan twijfelen.*


In 2012 waren er 241 miljoen Amerikanen oud genoeg om te stemmen. Toch werden er slechts 129,1 miljoen stemmen uitgebracht. Wat toen een opkomst betekende van 53,6 procent. De grafiek hieronder van het Pew Research Center vergelijkt de Amerikaanse opkomst met die uit andere landen. Hoe komt het dat dit cijfer in de VS zo laag ligt?*


1. Moeilijk om te registreren

Het kiessysteem in Amerika verschilt van staat tot staat. Zo ook de voorwaarden om te mogen stemmen. In de meeste staten moeten kiezers zich registreren (North Dakota is hierop een uitzondering), en dat is al een belangrijke hindernis. 22 procent van de Amerikanen zou zich volgens het Pew Research Center nooit laten registreren.
In sommige staten bestaan er zelfs*wetten, die ontworpen zijn om het kiezers (vaak van een bepaalde bevolkingsgroep)*moeilijk te maken om zich in te schrijven. Zo wordt er soms moeilijk gedaan*over de foto's op registratiekaarten. En in Kansas zijn 30.000 kiezers niet geregistreerd, omdat ze geen geldig document voorgelegd hebben om hun burgerschap te bewijzen. *

2. Niet geïnteresseerd

Uit onderzoek*over de presidentsverkiezingen van 2008 blijkt dat veel Amerikanen simpelweg niet voldoende geïnteresseerd zijn in politiek om te gaan stemmen.*Omdat de deadline voor registratie vaak al een eind voor de verkiezingsdag ligt, vergeten veel kiezers zich ook in te schrijven. *

3. Te weinig partijen

Door het systeem van kiesmannen, zijn de verkiezingen per staat meestal een kwestie van*winner takes it all. De grootste partij *krijgt daarbij alle kiesmannen, waardoor enkel de kandidaten van de Republikeinen en Democraten verkozen kunnen worden.*
Dat weerhoudt onafhankelijke presidentskandidaten er niet van om op te komen. Naast Hillary Clinton en Donald Trump zijn Jill Stein (Groenen) en Gary Johnson (Libertarische Partij) de belangrijkste kandidaten.*Maar het tweepartijensysteem kan kiezers wel het gevoel geven dat hun stem er niet toe doet.

4. Achtergrond*

Socio-economische en demografische achtergrond lijkt een rol te spelen bij het stemgedrag. Uit een*enquête*van het Pew Research Center uit 2006 blijkt dat de Amerikanen die stemmen overwegend blank zijn, een diploma hoger onderwijs bezitten en vaker naar de kerk gaan.*Jongeren zouden ook minder geneigd zijn om hun stem uit te brengen dan ouderen. Het gevaar hiervan is natuurlijk dat de politieke mening van rijke blanken veel meer doorweegt dan die van andere bevolkingsgroepen.*

5. Stemmen is niet verplicht

Stemmen is voor Amerikanen niet verplicht, terwijl het Belgen wel bij wet wordt opgelegd. Het verschil tussen de verkiezingsopkomst in ons land en in de VS is dan ook groot:*89 procent van de Belgen gaat stemmen, tegenover iets meer dan de helft van de Amerikanen.*
"In landen met stemplicht zie je een veel grotere opkomst", zegt politicoloog David Nickerson van Columbia University, die de opkomst bij verkiezingen bestudeert. "Vreemdgenoeg wordt daar vaak niet opgetreden tegen kiezers die deze plicht verzaken, of zijn de boetes lachwekkend laag. Ze werken omdat ze een signaal geven aan de burgers dat stemmen van hen verwacht wordt."

Bron: De Morgen 8.11.2016

http://www.demorgen.be/nieuws/5-red...emmen-b7284d77/

Eigen mening:

Ik vind het vrij vreemd dat in een vrij land zo weinig Amerikanen gaan stemmen. In andere landen vecht men, vaak letterlijk, voor democratie en in Amerika maakt men er “geen gebruik” van. Het is dan ook zeer moeilijk om te denken dat 80 à 100 miljoen mensen gewoon hun stem niet willen of kunnen (door de moeilijkheidsgraad van het stemmen etc.) laten horen.
Het Amerikaans kiessysteem lijkt mij, als niet-Amerikaan, zeer ingewikkeld. Ik kan me inbeelden dat dit voor sommige Amerikanen ook zo kan overkomen. Maar dat er wetten bestaan om het de kiezers net extra moeilijk te maken, dat kan ik toch niet vatten.

Het volk moet hierom, denk ik, extra gemobiliseerd worden om als nog te stemmen. Sterren als Lady Gaga en J-Lo hebben dit al gedaan, wat natuurlijk goed is.

Ik kan begrijpen dat sommige mensen niet stemmen omdat het niet verplicht is. Puur om het feit dat het niet verplicht is, hebben we al gouw de indruk dat het ook niet van belang is. “Waarom zou je al die moeite doen? Je kan toch maar op twee, naar mijn mening incapabele, kandidaten stemmen?” Ik denk dat dit de gedachten zijn van veel Amerikanen vandaag. Wel, je moet stemmen, dat is een recht dat je verworven hebt doorheen de geschiedenis. Je zou net blij moeten zijn dat je mag stemmen! Er staan niet enkel twee namen (Trump en Clinton) op dat papiertje. Nee, jouw stem zou het verschil kunnen maken. Als je het dan toch niet zo hebt voor deze twee kandidaten, stem dan op een andere of schrijf je eigen naam op het stembriefje onderaan! (Ja, dat kan.)

Het lijkt dan maar alsof jouw stem “een druppel op een hete plaat” is, maar vele druppels koelen de plaat goed af. Ik ben van mening dat men het volk moet mobiliseren, Amerikanen moeten zelf hun buren, vrienden en kennissen aansporen om te stemmen. Laat Amerikaanse versies van Zuster Jeanne Devos, die dag in dag uit bij mensen met een andere afkomst of een "mindere" sociale klasse leven, deze gemeenschap inzien waarom stemmen zo belangrijk is. Zij zijn enkelen van de weinigen die vat hebben op deze mensen. Daar maakt het niet of zanger zus of rapper zo wel stemt.
Men moet hen laten inzien dat hun stem belangrijk is, dat ze telt.

Laatst aangepast door Indy.Geeraerts : 8th November 2016 om 20:08.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.