actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > U.S.A.
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2016, 11:53
LENA.S*OMMEN LENA.S*OMMEN is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Merksplas
Posts: 47
Facebook stopt tijdelijk met delen WhatsApp-data

Na druk van privacyorganisaties pauzeerde Facebook het uitwisselen van persoonsgegevens met WhatsApp-gebruikers al in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Nu wordt het in de hele EU tijdelijk stilgelegd.

Facebook telt 1,8 miljard gebruikers en is ook eigenaar van chatdienst WhatsApp - goed voor 1 miljard gebruikers. Het sociale netwerk wil de telefoonnummers die gekoppeld zijn aan WhatsApp-accounts inzetten om ‘advertenties te verbeteren’ en suggesties voor nieuwe vrienden aan te dragen.

Europese privacyorganisaties protesteren hiertegen. Uitwisseling van persoonsgegevens, achter de schermen, druist naar hun mening in tegen de oorspronkelijke gebruiksvoorwaarden van WhatsApp. Er zou wettelijke toestemming nodig zijn om zulke koppelingen tussen veelgebruikte webdiensten te leggen. De standaardprocedure, dertig dagen bedenktijd, is voor zo’n ingrijpende wijziging onvoldoende.

WhatsApp ging er lange tijd prat op dat het geen advertenties wilde vertonen aan de gebruiker. Sinds het bedrijf is overgenomen door Facebook (een overname van 19 miljard dollar, in 2014) zijn die principes deels losgelaten. Zo mogen bedrijven volgens de nieuwe gebruikersovereenkomst consumenten via WhatsApp benaderen.

Privacywet

De bezwaren waren het meest uitgesproken in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Maandag maakte Facebook al bekend dat het het delen van data tussen beide diensten in het VK zou pauzeren, maar zet nu het project – tijdelijk – stil in de hele EU. Eerst wil Facebook duidelijk hebben welke bezwaren de EU-lidstaten hebben. Pas in 2018 krijgt Europa één overkoepelende privacywet.

Volgende week vergaderen de Europese privacyorganisaties in Brussel over de Facebook/WhatsApp-kwestie.

Facebook benadrukt dat het zeer weinig data met WhatsApp uitwisselt. De dertig dagen-bedenktijd voor de nieuwe gebruiksvoorwaarden is inmiddels afgelopen. Wie nu WhatsApp installeert, gaat automatisch akkoord met de nieuwe voorwaarden.

Eigen mening: Ik wist eerlijk gezegd niet dat WhatsApp ook onder het beheer van Facebook viel. Ik begrijp zeker dat privacyorganisaties protesteren tegen het uitwisselen van persoonlijke gegevens. Men kan dit ook positief bekijken er worden ons op deze manier de best mogelijke advertenties aangeboden op Facebook. Langs de andere kant wil ik niet benaderd worden door adverteerders op WhatsApp of via een bericht. Ik vind het wel raar dat als je nu WhatsApp installeert dat je automatisch akkoord gaat met de nieuwe voorwaarden. Je krijgt zelfs de keuze niet meer om je eigen privacy te beschermen. Ik ben benieuwd welke besluiten er volgende week gaan genomen worden in Brussel en of de Europese privacyorganisaties gelijk zullen krijgen.

Bron: DS 9/11/2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20161108_02562146
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.