actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Reflectiesessies
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th June 2014, 15:54
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation Eén uur extra slaap kan tweede zit voorkomen

Eén uur extra slaap kan tweede zit voorkomen


Een uur extra slaap levert 1,7 punten meer op je examen op. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de universiteit van Gent.



Dat je beter met een frisse kop naar het examenlokaal gaat, is de logica zelve. Maar voor het eerst hebben onderzoekers nu ook wetenschappelijk aangetoond hoeveel puntenvoordeel je tijd in bed precies opbrengt. Het gaat om gemiddeld 1,7 punten per examen.

‘Uit ons onderzoek blijkt dat wie zijn gemiddelde nachtrust van zes naar zeven uur optrekt, één uur extra dus, daarvoor beloond wordt met gemiddeld 1,7 punten’, zegt Stijn Baert, onderzoeker aan de universiteit Gent. ‘Je kan dat wel niet oneindig rekken: het is niet omdat je zestien uur slaapt, dat je daardoor 20 op 20 haalt.’

In totaal werden 621 studenten onderworpen aan een uitgebreide vragenlijst die peilt naar hun slaapkwaliteit en algemene kenmerken, zoals de gezondheidstoestand of sociaal-economische achtergrond.

‘Dat laatste was nodig om die elementen die niets met slaap te maken hebben eruit te kunnen filteren, zodat ze de resultaten niet beïnvloedden. Daarna werden de antwoorden vergeleken met 3.936 examenscores.’

Daaruit blijkt dat vooral de slaapduur, eerder dan de slaapkwaliteit die men ervaart, van belang is. ‘Dat komt omdat de REM-slaap, de periode waarin je oude kennis met nieuwe in verband brengt, altijd verderop de nacht komt als je al een aantal uren in bed ligt. Wie dus onvoldoende uren na elkaar slaapt, ervaart minder REM-slaap en onthoudt dus slechter. Je kan je dus afvragen of het wel verstandig is om drie uur slaap af te wisselen met blokperiodes, zoals sommige studenten ’s nachts doen.’


DS, 19-06-2014
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th December 2014, 18:58
Charlotte.L*Dreff Charlotte.L*Dreff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Zoerle-Parwijs
Posts: 30
Een uur extra slaap kan tweede zit voorkomen

Dit vind ik een enorm interessant artikel! Natuurlijk is het logisch dat voldoende slaap veel beter en ook gewoon gezonder is voor ons brein en lichaam. Dat van die REM-slaap wist ik echter nog niet, dat die pas tijdens het laatste deel van de slaap geactiveerd wordt. Ik ben ook altijd iemand geweest die haar slaap nodig had, zeker tijdens examenperiodes. Met sommige vakken daarentegen heb je precies nooit tijd genoeg om te kunnen studeren. Vorige examenperiode heb ik dan ook geprobeerd om na enkele uurtjes slaap, om 4 uur 's nachts op te staan om te leren. Het resultaat was dat ik er gewoonweg misselijk van werd. Ik werd echt ziek en ben na een uur terug mijn bed ingedoken voor de nodige portie slaap. Heb ik er dan iets aan gehad? Zeker en vast NIET! Ik begrijp wel maar al te goed dat sommige studenten tijdens de blok hun slaap verwaarlozen, gewoon om rond te geraken. Misschien moet er wat gesleuteld worden aan de hoeveelheid leerstof en tijdsdruk?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th December 2014, 00:00
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
Ik ken het 'probleem' van het slaap verliezen tijdens blok maar al te goed. Ik ben een student die voornamelijk 's avonds en 's nachts goed kan studeren. Gedurende de dag is het hier thuis best druk. Op dat bepaalde uur moeten we eten want papa moet daar zijn, mama moet nog naar een vergadering, mijn broer moet naar zijn training... Jullie zullen dat ongetwijfeld ook kennen. Het is pas na 20 uur dat ik effectief begin te blokken. Ik kan dan ook met gemak doorgaan tot 3 - 4 uur 's nachts, zeker de dag voor een examen. Als ik aan een hoofdstuk begin, wil ik dit ook echt afmaken. Daarom werk ik vaak heel laat door. Dat wil echter niet zeggen dat ik slaap te kort heb. Ik ben sowieso iemand die weinig slaap nodig heeft om nog deftig te kunnen functioneren. Ik los dit meestal op om na het examen 4 uur vrij te maken om te slapen. Daarna begin ik terug te studeren. Aangezien ik dan heel laat doorwerk, verlies is geen tijd. Mijn dagritme is echt wel helemaal in de war.

Ik denk niet dat er een ideale manier is van studeren. Dit werkt voor mij heel goed, anderen gaan om 10 uur slapen zodat ze vroeger kunnen opstaan. Vroeger opstaan is voor mij geen optie, ik ken mezelf. Ik blijf dan 'snoozen' en uiteindelijk sta ik nog bijna te laat op. Ik ben van mening dat je in het eerste jaar van je opleiding een manier moet zoeken die voor jou werkt en je daaraan te houden. Het heeft geen zin om de manier van iemand anders over te nemen als dit voor jou niet werkt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.