actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Reflectiesessies
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th June 2014, 15:16
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Leerstof markeren helpt niet

Leerstof markeren met fluostift helpt niet: 5 studietips die wél werken

Studeren: we denken al snel dat we het het kunnen, maar we doen het vaker fout dan goed. We kunnen veel meer uit ons brein halen als we op een juiste manier studeren. En neen, een hele cursus in het geel markeren helpt je niet vooruit.
In het recente boek 'Make It Stick: The Science of Successful Learning' onthullen professoren psychologie aan de universiteit van Washington, Henry L. Roediger en Mark A. McDaniel, een aantal verrassende dingen over de slimste manieren om te leren. Hieronder staan de meest markante bevindingen op een rij. Klaar voor een lesje leren leren?

1. Denk na voor je markeert. Een cursus bomvol gele, rode en groene markeerstift ziet er dan misschien wel intelligent en kleurrijk uit, het helpt niet om iets beter te onthouden. Het herlezen van een tekst is immers een van de minst bruikbare studiemethoden.

2. Pas de nieuwe leerstof toe op je leven. Via de zogenoemde elaboratie of 'bewerking' koppel je het leren van nieuwe informatie aan reeds verworven kennis die is opgeslagen in het langetermijngeheugen. Als je leerstof kunt koppelen aan een bepaalde gebeurtenis op je leven, zal die veel moeilijker het geheugen verlaten.

3. Gebruik steekkaarten. Deze methode van testgestuurd lezen (waarbij je jezelf telkens opvraagt) is vooral productief tussen studiesessies door en als je het gevoel krijgt dat je kennis roestig wordt.

4. Gebruik je hele brein. Je bent geen 'visuele leerder' of hebt niet uitsluitend een auditieve leerstijl. Er is nooit wetenschappelijke logica geweest om studenten op te delen in bepaalde leergroepen. Je leert het best wanneer je je hele brein en al je mentale middelen ten volle benut. Een combinatie van luisteren, doen en visualiseren zal altijd beter werken.

5. Doe-het-zelf. Zelf de oplossing voor een probleemstelling zoeken vooraleer je aangeleerd krijgt hoe de vork precies in de steel zit, is zeer productief. Zelfs als je het juiste antwoord niet vindt. Je bent immers op een intense manier met de leerstof bezig.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/O...el-werken.dhtml
Datum: 11/06/2014 om 08u06


Mening

Iedereen leert op zijn/haar eigen manier. Ik vind het goed dat zo’n artikel in de media verschijnt. Er zijn veel leerlingen die zo veel mogelijk markeren in hun boeken omdat ze alles belangrijk vinden en uiteindelijk door de bomen het bos niet meer kunnen zien. In mijn ogen is markeren wel een goed idee, maar het is belangrijk dat je weet wat je markeert. Enkel de hoofdzaken markeren is verstandiger dan de helft van de cursus te markeren. Je moet altijd nadenken over de leerstof. Waarover gaat de leerstof? Wat is het nut ervan? Hoe kan ik dit toepassen in het dagelijks leven? Zie ik verbanden? Het is in mijn ogen belangrijk dat de school aandacht schenkt aan leren leren. Jongeren kunnen dit niet uit zichzelf, ze hebben hulp en steun nodig. Tijdens de lessen Nederlands leren leerlingen schema’s opbouwen, maar dit is niet genoeg. Eén of meerdere lesuren spenderen aan leren leren heeft wel effect. In mijn omgeving ken ik enkele jongeren die problemen hebben bij het leren van hun lessen. Ze weten niet hoe ze moeten beginnen en proberen alles uit het hoofd te leren. Dit is niet de correcte manier. Bijsturen van dergelijke leerlingen is dus zeker een noodzaak!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th June 2014, 16:33
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Ook interessante lectuur rond dit onderwerp: http://eoswetenschap.eu/artikel/stu...n-en-welke-niet
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.