actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Reflectiesessies
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th June 2015, 16:30
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Groen maakt kinderen slim

Groen maakt kinderen slim

Hoe meer groen op en rond een school, hoe slimmer de kinderen. Dat blijkt uit een studie van Payam Dadvand en Mark Nieuwenhuysen van het Centre for Research in Environmental Epidemiology in Barcelona.
Dadvand en Nieuwenhuysen lieten ruim 2.500 kinderen van 36 lagere scholen in Barcelona vier keer computertests afleggen, over een periode van een jaar. Die tests maten hun werkgeheugen en hun aandachtsspanne. De blootstelling aan meer groen bleek haar effect niet te missen. De kinderen die in de 25 procent ‘groenste’ scholen zaten, gingen sterker vooruit, zowel wat betreft werkgeheugen als focussen: ze deden het respectievelijk 5 en 1 procent beter dan de kinderen in de 25 procent ‘minst groene’ scholen. Hoeveel groen er was, leidden de onderzoekers af van satellietdata. Ze maten zowel het groen op school, als in de schoolomgeving en in de buurt van de woonplaats van de kinderen. Dat laatste had overigens geen invloed.
De link tussen cognitieve vooruitgang en de blootstelling aan groen bleef overeind als de wetenschappers rekening hielden met etnische achtergrond, de opleiding van de moeder en of de ouders werkten of niet. In de zoektocht naar een verklaring keken ze ook naar de blootstelling aan uitlaatgassen. Die bleek voor een groot deel verantwoordelijk voor het verband. De negatieve invloed van luchtvervuiling op de cognitieve ontwikkeling was al uit eerdere studies gebleken. En een groenere omgeving is vaak ook een omgeving met minder auto’s. Andere verklaringen kunnen te vinden zijn bij een afname van lawaai, een grotere stimulans om te bewegen en een grotere blootstelling aan bacteriën. ‘Een vergroening van de school kan de cognitieve ontwikkeling van kinderen stimuleren’, besluiten de onderzoekers in het vakbladPNAS.

Bron: http://eoswetenschap.eu/artikel/gro...t-kinderen-slim
Datum: 17/06/2015 om 10u16


Mening

Toen ik de titel van het artikel las, was ik meteen geïnteresseerd. De relatie tussen de aanwezigheid van groen en de cognitieve ontwikkeling van kinderen is interessant voor iedereen. Zowel voor de ouders, de scholen als voor de kinderen zelf. Toen ik het artikel las leek het mij ook logisch. Eerdere studies toonden aan dat luchtvervuiling een negatieve invloed kan hebben op de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Dat gebieden met meer groen eveneens de gebieden zijn waar minder auto’s rijden en waar daardoor relatief minder luchtvervuiling en lawaai voorkomt kan iedereen wel aannemen. Wat ik persoonlijk wel eigenaardig vind is dat er wel een relatie is met de aanwezigheid van groen in de schoolomgeving, maar niet met de aanwezigheid van groen in de buurt van de woonplaats. Ik zou eerder denken dat dit ook een verschil zou kunnen betekenen omdat kinderen zowel thuis als op school leren en ontwikkelen. Misschien dat verdere studies kunnen aantonen wat de reden hiervoor is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.