actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Reflectiesessies
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th June 2014, 21:37
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Leren en onthouden doe je al slapend

Leren en onthouden doe je al slapend

Een team van Amerikaanse en Chinese wetenschappers heeft het heilzame effect van een goede nachtrust voor de werking van ons brein concreet aangetoond. Dat meldt de BBC.
De wetenschappers onderzochten de hersenactiviteit van muizen die slaap werden gegund nadat ze iets nieuws aangeleerd hadden. Een analyse van hun hersenactiviteit toonde aan dat tijdens hun slaap druk nieuwe verbindingen tussen neuronen werden gemaakt: zij waren aan het leren terwijl ze sliepen.

Ook de noodzaak van slaap voor het geheugen werd duidelijk. Door de slaap van de muizen op welgemikte momenten te onderbreken, toonden de wetenschappers aan dat een diepe slaap nodig is om alle mentale activiteit van de dag te verwerken en op te slaan voor later gebruik.

Steeds meer studies wijzen op het belang van onze slaap en het gevaar van onderschatting van de activiteit. Een consequent gebrek aan slaap kan leiden tot onder meer diabetes, obesitas en hartaandoeningen.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/992/We...l-slapend.dhtml
Datum: 10/06/2014 om 11u00


Mening

Slapen is heel belangrijk. Baby’s slapen veel omdat ze nog op verschillende vlakken nog moeten groeien. Kinderen moeten ook voldoende slaap hebben om te ontwikkelen. Dit weet iedereen. Baby’s slapen sowieso veel omdat ze van nature (we zouden kunnen spreken over een instinct) weten dat ze dit nodig hebben. Voor kinderen is dit soms minder plezierig, zeker wanneer ze een oudere broer/zus hebben die later mag gaan slapen. Toch is het belangrijk dat kinderen vroeg gaan slapen omdat ze tijdens die periode belangrijke ontwikkelingen ondergaan, gelukkig beseffen de meeste ouders dit en zorgen ervoor dat hun kind(eren) op tijd gaan slapen en genoeg nachtrust hebben.

Wat veel vergeten wordt is dat adolescenten en volwassenen ook voldoende slaap nodig hebben. Denk maar aan de examenperiode. Er zijn leerlingen/studenten die tijdens de examenperiode onvoldoende slapen. Deze leerlingen/studenten blijven lang wakker om te studeren en ze staan extra vroeg op om de leerstof te herhalen. Ik moet eerlijk toegeven, toen ik in de middelbare school zat deed ik dit ook. Het is echter niet de beste manier. Je leert meer door alles te begrijpen en goed te slapen dan door alle details te weten en denken dat slaap niet nodig is. In de toekomst ga ik mijn leerlingen er zeker op wijzen dat ze (in het bijzonder tijdens de examenperiode) voldoende slaap nodig hebben. Ik ben er zeker van dat wanneer dit vaak gezegd wordt, dit zal doordringen bij de leerlingen en dat ze hier rekening mee gaan houden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.