actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Reflectiesessies
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th February 2014, 10:58
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
Papieren notities verslaan laptop

Papieren notities verslaan laptop

Zelfs als de internetfunctie op de laptop uit staat, moeten aantekeningen die erop worden gemaakt onderdoen voor het aloude handwerk.

In het onderzoek kregen studenten video’s te zien van TED Talks (korte onlinelezingen over technologie). De helft kreeg er een laptop bij, de andere helft pen en papier. Een halfuur na afloop van de lezing moesten alle studenten enkele feitelijke vragen en enkele denkvragen beantwoorden. Op de feitenvragen scoorden beide groepen ongeveer even goed, maar vooral op denkvragen scoorden de laptopstudenten beduidend slechter. En dat terwijl zij méér aantekeningen hadden gemaakt, wat in het algemeen juist goed is.

Maar ze hadden ook meer letterlijke aantekeningen gemaakt. Mensen kunnen sneller typen dan met de hand schrijven, dus wie snel doortikt kan een spreker redelijk bijhouden. Laptopstudenten hadden 12-15 procent letterlijke overlap met de lezingtekst; pen-en-papierstudenten 4-9 procent.

Het idee is dat tijdens het letterlijk optikken van wat de spreker zegt geen selectie en verwerking van informatie plaatsvindt. Bij mensen die met de hand meeschrijven wel: die parafraseren, vatten samen, zetten informatie soms in schema’s met pijltjes ertussen. Het hielp niet om studenten met een laptop te zeggen dat ze geen letterlijke aantekeningen moesten maken. Ze deden dat dan toch.

Ook als de studenten een week na de lezing eerst hun aantekeningen mochten bestuderen en daarna vragen erover moesten beantwoorden, presteerden de laptoppers slechter.

Bron: De Standaard
Datum: 12/02/2014
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140211_068

Mening:
Ik vind dit een heel nuttig onderzoek. Tegenwoordig gebeurt alles met de computer en worden papieren zaken vergeten. Daarom is het wel confronterend dat je beter zaken onthoud wanneer je met pen en papier notities neemt. Zelf weet ik dat ik beter onthoud wanneer ik met pen en papier notities neem al moet ik wel toegeven dat ik me dan zorgen maak over de hoeveelheid die ik genoteerd heb. Ik denk ook wel dat we geen algemene conclusie moeten maken. Iedere persoon heeft zijn eigen manier van noteren dus ik denk dat er zeker personen zijn waarbij notities nemen met een laptop beter werkt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th February 2014, 12:01
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Papieren notities verslaan laptop

Mijn mening loopt parallel met de mening van J*rine.
Tijdens het maken van papieren notities denken leerlingen/studenten meer na over wat gezegd wordt. Het is onmogelijk om alles op te schrijven omdat schrijven trager gaat dan spreken. Daarom wordt er nagedacht over hetgeen die spreker vertelt voordat het opgeschreven wordt. Door dit nadenken kan een tekst in een kortere versie opgeschreven worden waardoor de leerling/student de spreker kan blijven volgen EN verwerkt wat de spreker al gezegd heeft.
Bij leerlingen/studenten die aan een laptop werken is dit meestal niet zo. De meeste notities die gemaakt worden met een laptop zijn letterlijke overnamen van hetgeen dat gezegd wordt. Om het figuurlijk uit te drukken zouden we kunnen zeggen dat deze personen hersenloos alles overtypen wat ze horen. Dit geldt zeker niet bij iedereen, maar ik ben er zeker van dat dit wel geldt voor de meeste leerlingen/studenten. Deze personen verwachten dat ze een week of een maand later alles nog wel zullen weten hen het daarna wel zullen samenvatten. Meestal valt dit dan dik tegen.

Ecologisch zijn papieren notities ook beter. De meeste mensen denken net het omgekeerde omdat er papier gebruikt wordt tijdens het schrijven. Elektriciteit is meer belastend voor de natuur dan een blad papier.
Nog een nadeel van het typen van een bestand is dat tijdens het typen de lay-out van de tekst plots kan veranderen zodat niemand er achteraf nog aan uit kan. Bij een papieren versie is dit onmogelijk.

Persoonlijk kan ik ook veel beter studeren uit papieren notities. Dit is minder belastend voor de ogen zodat er langer gestudeerd kan worden. Er is ook minder afleiding. De kans dat je snel even jouw facebook-profiel checkt is heel groot wanneer je studeert aan een computer. Als er iemand met jou begint te chatten komt er al helemaal niets meer van studeren in huis. Leerlingen/studenten beginnen aan het studeren met goede bedoelingen, maar de afleidingen zijn meestal veel te aantrekkelijk.
Tijdens het leren op een papieren versie is de kans veel kleiner dat je wordt afgeleid tijdens het studeren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.