actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Reflectiesessies
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st May 2011, 15:40
vinceloots vinceloots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: arendonk
Posts: 54
"Leerstof wordt beter onthouden bij blokken op het laatste moment"

"Leerstof wordt beter onthouden bij blokken op het laatste moment"
01/05/11, 14u41

Blokken voor examens op het laatste moment kan de beste manier zijn om de leerstof zo lang mogelijk te onthouden, omdat stress ervoor zorgt dat ons brein sterkere herinneringen aanmaakt. Dat blijkt uit nieuw onderzoek, meldt de Britse zondagskrant The Sunday Telegraph.

Wetenschappers hebben ontdekt dat stresshormonen voor veranderingen in de cellen van ons brein zorgen, die zorgen dat herinneringen efficiënter worden opgeslagen. "We stellen vaak vast dat we onaangename herinneringen veel langer meedragen dan aangename herinneringen", zegt professor Hans Reul van de universiteit van Bristol aan The Sunday Telegraph. "Dit is zo omdat stress daarin een rol speelt. Het is duidelijk vanuit een biologisch standpunt belangrijk dat we de dingen onthouden die ons pijn gedaan hebben of bedreigd hebben. De stresshormonen versterken dus het proces dat normaal plaatsvindt als we iets leren."

Hoewel een zeker hoeveelheid stress goede geheugenopslag kan bevorderen, waarschuwen de onderzoekers voor te veel stress. "Wanneer we extreem gestrest zijn, kunnen we geen nieuwe informatie verwerken. Het brein gaat in 'override' en kan niet meer efficiënt herinneringen aanmaken." Chronische en langdurige stress zijn ook uit den boze, aldus professor Reul. (belga/ypu)

Bron:http:http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...te-moment.dhtml

Eigen mening:
Uit onderzoek is gebleken dat je tijdens stressvolle situaties zaken beter kan memoriseren. Blokken op het laatste moment kan dus wel degelijk nuttig zijn. Al denk ik persoonlijk wel dat tijdig beginnen studeren ook zeker bijdraagt tot een degelijk eindresultaat.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st May 2011, 15:56
Jynthe's Avatar
Jynthe Jynthe is offline
Jynthe.Stabel
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 66
Volgens mij hangt dit onderzoek af van persoon tot persoon. Je hebt veel studenten bij wie er een nodige druk (= stress!) moet zijn vooraleer ze efficiënt kunnen studeren. Soms is die druk er al vroeg, weken op voorhand, en dit zijn dan de mensen die zich tot in de puntjes voorbereiden en op die manier hun leerstof al vroeg verwerkt hebben. Een andere categorie van studenten krijgt pas dat gevoel van druk op het allerlaatste moment, en kùnnen al bijna niet vroeger beginnen blokken omdat het anders toch maar nutteloos werk lijkt.

De manier waarop je blokt hangt dus, zoals ik al zei, van individu tot individu af. Iedereen is verschillend, en uiteraard dus ook de manier van leerstof verwerken!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd May 2011, 18:57
Lisa.Ceulemans Lisa.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herselt
Posts: 66
"Leerstof wordt beter onthouden bij blokken op het laatste moment"

Ik geloof zeker dat een portie gezonde stress mensen beter doet presteren. Alvast voor mezelf is dat het geval. Ik heb al meerdere keren gemerkt dat ik veel efficiënter werk, wanneer ik onder druk sta. In het artikel staat wel dat te veel stress er kan voor zorgen dat je geen informatie meer kan verwerken. Jammer genoeg, kan ik daar ook van meespreken. Of we door op het laatste moment te blokken effectief de leerstof langer onthouden daar heb ik sterk mijn twijfels bij. De beste methode om iets zo lang mogelijk te onthouden is volgens mij nog steeds door de leerstof meermaals te herhalen. Op het laatste moment studeren is misschien wel efficiënt op korte termijn, maar op lange termijn denk ik dat bovenstaande theorie niet correct is.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd May 2011, 14:51
Ashley.Knegtel Ashley.Knegtel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Grobbendonk
Posts: 76
Ik stel mezelf dan de vraag, waar ligt de grens? Hoe weet je van jezelf dat je té hard aan het stressen bent, dit moeten ze tijdens het onderzoek toch ook nagegaan zijn?

Ik zou persoonlijk niet alles op het laatste momentje kunnen blokken, als je alles goed wil kennen heb je tijd nodig! En veel herhaling zoals Lisa zegt. Men zegt toch dat je iets zeven keer geleerd hebt, je dan pas kan zeggen dat je het echt kent! En ik heb ondervonden dat die methode wel helpt!

Je moet er natuurlijk wel tijd voor vrijmaken en hebben natuurlijk!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 3rd May 2011, 20:32
lobke.vervoort lobke.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 68
Ik heb bij mezelf al vaak gemerkt dat ik toch wel wat stress nodig heb om goed te kunnen werken. Als ik weet dat ik nog veel tijd heb om iets af te werken, dan werk ik ook veel trager. Toch heeft dit gevoel me ook al vaak in de problemen gebracht en voor slapeloze nachten gezorgd. Ik stel me dus net als Ashley de vraag, wanneer wordt het stressen ongezond.

Bovendien denk ik dat er nog een nadeel verbonden is aan dit studeren op korte tijd. Je kan de informatie wel goed onthouden, om de dag of de week erna het examen te maken. Maar enkele weken later is veel van die informatie al weer verloren. Als je de tijd neemt om alles te herhalen, blijft het later veel beter hangen. Ik denk dus toch dat herhaling op lange termijn een beter resultaat geeft.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 26th September 2011, 21:33
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Volgens mij is dit voor iedereen persoonlijk. Er is nu eenmaal geen wonderformule waardoor je dingen beter gaat onthouden. Het is volgens mij een kwestie van uitproberen en ontdekken welke stijl het beste je past. Ook heeft het volgens mij te maken met de manier waarop je studeert. Mensen met een visueel geheugen zullen op een andere manier 'goed' kunnen studeren dan mensen met een andere wijze.
In mijn geval is blokken op het laatste moment inderdaad een goede manier, of het met stress te maken heeft weet ik niet, in ieder geval voel ik me niet echt gestresseerd tijdens het studeren.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 26th September 2011, 22:18
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Binnenkort zal wel iemand een andere toverformule op tafel gooien. Ik denk niet dat je zomaar kan veralgemenen. Iedereen studeert op zijn manier en ziet wel of het werkt. Ik ben nogal perfectionistisch aangelegd en probeer (als de omstandigheden het toelaten) ver vooraf te beginnen met samenvatten, schema's maken, instuderen en daarna zoveel mogelijk herhalen. Stress is mij niet onbekend, integendeel. Wanneer ik op het laatste moment zou beginnen blokken, zou ik helemaal tilt slaan.
Persoonlijk denk ik dat al dan niet gemakkelijk instuderen en daarbij lang onthouden vooral te maken heeft met interesse. Wanneer je iets moet onthouden dat je interesseert, dan denk ik inderdaad dat je het gemakkelijker memoriseert. Uiteraard zullen er nog wel andere factoren meespelen.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 19th October 2011, 19:21
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
"Leerstof wordt beter onthouden bij blokken op het laatste moment"

Zoals al eerder is aangehaald in bepaalde reacties van medestudenten is het niet echt eenvoudig om dit zomaar te zeggen. Er is hoogstwaarschijnlijk wel onderzoek naar gedaan, maar ik geloof niet echt in de wetenschappelijke resultaten hiervan! Langs de ene kant geloof ik best dat je de leerstof die je het laatste moment blokt ook het beste kan onthouden en reproduceren. Maar dan stel ik mij onmiddellijk de vraag wat er dan gebeurd met leerstof die je op voorhand had verwerkt? Op één of andere manier gaat het 'last minute'-principe toch gedeeltelijk ten koste van die andere leerstof? Dat weet ik immers uit eigen ervaring ... Om maar een voorbeeldje te geven: Je komt erachter dat je iets was vergeten te studeren, je gaat dit snel blokken, maar op een test twijfel je eens zo hard over de andere stukken leerstof. Bekend?
Maar dan nog heeft iedereen zo zijn eigen manier en methode om te studeren. Ik denk dat het dan ook niet meer dan normaal is om iedereen zijn eigen methode te laten gebruiken en hanteren. Alleen wanneer er zware problemen of leerstoornissen zijn, dan kunnen we misschien best als leraar samenzitten met de leerlingen om te bespreken wat er fout loopt en welke alternatieven er zijn. Maar anders vind ik het 'slecht' en 'onverantwoord' om een bepaalde studiemethode op te dringen aan iemand ... Andere meningen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.