actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th October 2015, 17:15
Floor.C*oonen Floor.C*oonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 75
Tweede rookstoppoging voortaan ook terugbetaald

Vanaf 1 oktober wordt ook een tweede rookstoppoging met varenicline terugbetaald door het Riziv. Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Maggie De Block nam de beslissing in juli, zo verklaarde ze in de Kamercommissie Volksgezondheid.



Momenteel worden sommige geneesmiddelen met bupropion en varenicline volgens welbepaalde criteria terugbetaald als rookstopmedicatie. Zo moet de behandelende arts of tabacoloog een aanvraag tot terugbetaling indienen.

Dat kan slechts als therapeutische ondersteuning bij van nicotine afhankelijke patiënten die gemotiveerd zijn te stoppen en een ondersteunende gedragstherapie volgen. Het gaat om patiënten die chronisch obstructief longlijden vertonen en minstens 35 jaar oud zijn. In juli besliste de minister om een tweede rookstoppoging met varenicline terug te betalen vanaf 1 oktober.

De Block zei ook dat ze zich ervan bewust is dat de prijs van tabak een belangrijke rol speelt in de strijd tegen het tabaksgebruik, maar het gaat om een bevoegdheid van haar collega van Financiën. "Ik ben er echter van overtuigd dat een samenwerking mogelijk is om een toename van de inkomsten met een daling van het aantal rokers te combineren", zei Maggie De Block. Ze liet ook verstaan dat de ministerraad vrijdag beslissingen in het kader van de strijd tegen tabaksgebruik zal nemen.

De Block heeft ook een rapport gevraagd over de doeltreffendheid van de neutrale sigarettenpakjes in Australië. Dat verslag moet in het laatste trimester van het jaar klaar zijn.

bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/t...taald-a2480612/

mening: Dit vind ik gewoon te gek voor woorden. Ten eerste is de terugbetaling enkel geldig wanneer het over een persoon gaat van minstens 35 jaar oud en deze chronisch obstructief longlijden vertoont. Waarom helpt men de jongeren niet? Er is een erg grote problematiek omtrent het rokersgebruik bij minderjarigen. Peer pressure is hiervan de grootste oorzaak. Ik vraag zeker niet dat ze de wet verruimen door de leeftijdsgrens omlaag te trekken. Mijn mening is dat men beter investeert in de rokersproblematiek bij jongeren op welke manier dan ook. Dat rookverslavingen de economie ten goede doen beseft men al te goed. Ik vind het daarom absurd dat men doet alsof men elk individu wil beschermen omdat men telkens tot de conclusie komt dat de economie hierboven staat. Want waarom haalt men de sigaretten niet uit de markt?

Laatst aangepast door Floor.C*oonen : 6th October 2015 om 17:37.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.