actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st December 2009, 12:32
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Misbruik van Facebook en Netlog verdrievoudigd

Misbruik van Facebook en Netlog verdrievoudigd

E-cops, het online meldpunt van de federale politie, kreeg dit jaar 532 klachten over misbruik van de sociale netwerksites Facebook en Netlog. Dat is drie keer meer dan vorig jaar.

111 klachten gingen over het aanzetten tot ontucht van minderjarigen. Andere veel voorkomende klachten gaan over laster en eerroof, inbreuken op het privéleven en racisme.

“Dikwijls gaat het om mensen die zich een andere identiteit aanmeten, zoals oudere mannen die zich voordoen als iemand van 16 jaar”, zegt Yves Goethals, sectiehoofd van E-cops.

“Ze proberen hun slachtoffers voor de webcam te krijgen of hen te overtuigen naaktfoto’s door te sturen. Alle trucs worden uit de kast gehaald. We proberen de ware identiteit van de daders te achterhalen, maar daar hebben we niet altijd genoeg informatie voor.”


Bron: gva
Datum: 14/12

Ik kan me best voorstellen dat deze vormen van misbruik zoveel gebeuren. Het is immers erg gemakkelijk om zomaar een profiel aan te maken. Toch gebeurt het allemaal al veel langer dan het bestaan van facebook en netlog. Zoveel jaren terug waren er ook overal al de bekende chat-boxen waarop je je kon inloggen en gesprekken aangaan met anderen. Toen werd er ook al enorm veel misbruik gemaakt van profielvervalsing etc. Er is immers niemand die kan controleren of een vieze grijzaard van 50 (willekeurig gekozen ) een profiel aanmaakt van een knappe kerel van 18, om zo jonge meisjes van 16 te verleiden... (enzovoort natuurlijk, waar eindigt het...?)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd January 2010, 15:41
Jiri.Claes Jiri.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Booischot
Posts: 65
Alles wat groot potentieel vertoont kan worden misbruikt . Sociale netwerksites kunnen goed gebruikt worden om op de hoogte te blijven van wat er zich afspeelt onder je vrienden (toch datgene dat ze willen delen). Jammer genoeg wordt het ook zoals in het artikel gebruikt om mensen uit te buiten en te misleiden. Hoeveel mensen worden er sinds de komst van internet wel niet bedrogen, belogen en bestolen? Het aantal zal alleen maar toenemen want hoe meer veiligheidsmaatregelingen er volgen, hoe beter deze mensen worden om ze te omzeilen. Het zal er dus niet op beteren hoe erg deze E-cops ook hun best doen. Hen treft uiteraard geen enkele schuld want de bestrijding moet doorgaan!

De beste manier om misbruik te voorkomen is mensen te blijven informeren over dit misbruik. Mensen moeten zich kritisch opstellen tegenover pop-ups, 'u heeft gewonnen' mailtjes, zaken waarbij je wachtwoorden of rekeningnummers moet invoeren, vrienden die je alleen kent van de netwerksite, enz.
Wees voorzichtig wat je deelt en met wie .
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th January 2010, 21:04
Catharina.Michiels Catharina.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 63
Ziekelijk

Het maakt mij ziek als ik hoor dat zulke 50-jarige mannen zich voordoen als 15-jarigen om zo naaktfoto’s of dergelijke te verkrijgen van 14-16-jarige meisjes. 532 klachten van wanpraktijken doen mij echt verstomd staan, wetende dat er zoveel controle is om zulke wanpraktijken te doen verdwijnen.

Ondanks de menige waarschuwingen die je krijgt vanuit allerlei mediakanalen, laten mensen zich nog steeds verleiden tot het geven van paswoords op e-mails die je niet kunt vertrouwen.

Wanpraktijken uit zich echt op allerlei manieren. Zo zette ik onlangs iets te koop via kapaza. Ik kreeg steeds e-mails toegestuurd om mijn item op te sturen via de post zodra het item aankwam bij de ontvanger, zou deze het verschuldigde bedrag via PayPal betalen. Nog een voorbeeld van zo’n onbetrouwbare internetservice. Jammer genoeg laten nog steeds TE veel mensen zich overhalen tot zulke wanpraktijken. Deze categorie is dan meestal de labiele categorie van de bevolking. Ik vind dat er meer campagnes mogen gevoerd worden die tegen deze handelingen/wanpraktijken ingaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.