actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2012, 12:19
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
2 tot 3 keer meer kans op hersenvliesontsteking als mama rookt

Een kind wiens moeder rookt tijdens de zwangerschap heeft drie keer meer kans om meningitis (hersenvliesontsteking) te ontwikkelen. Ook na de bevalling blijft de sigarettenrook een risicofactor: kinderen die passief meeroken, hebben 2,5 keer meer kans op hersenvliesontsteking voor de leeftijd van vijf jaar. Daarna daalt die kans lichtjes tot het dubbele van de kans van kinderen van niet-rokende ouders. Dat bleek uit een analyse van 18 studies door een team aan de University of Nottingham, en werd gepubliceerd in BMC Public Health. .

Een verklaring voor de link tussen de sigaret en de potentieel dodelijke aandoening is er niet meteen. Er bestaat een vermoeden dat het immuniteitssysteem van de kinderen aangetast wordt door de sigarettenrook, en zich daardoor minder goed kan weren tegen de bacterie die hersenvliesontsteking veroorzaakt.

"Hoewel we de verklaring van het verband niet kennen, is de studie wel overeenkomstig eerder bewijs dat roken tijdens de zwangerschap en in de buurt van kleine kinderen schadelijk is. Ouders zouden moeten worden aangemoedigd niet te roken in het bijzijn van de kinderen", zegt onderzoekster Rachael Murray.

Er werd eerder al een link gelegd tussen passief roken en meningitis, maar dit is de eerste studie die een rokende moeder en hersenvliesontsteking verbindt.

Hersenvliesontsteking is een ziekte waarbij de beschermende membranen rond de hersenen en de ruggengraat geïnfecteerd raken. Indien niet snel behandeld, kan ze hersen- en zenuwbeschadiging veroorzaken. In extreme gevallen heeft ze de dood tot gevolg. Naar schatting 5 procent van de getroffen kinderen sterft, zo'n 16 procent is gehandicapt.

Bron: de morgen

Mening:
Ik begrijp eerst en vooral al niet dat ouders die zwanger zijn of een pas geboren baby hebben, roken. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik nooit een sigaret heb gerookt en dus ook niet weet hoe het voelt om hier verslaafd aan te zijn. Maar daarnaast begrijp ik niet dat, als je weet dat het schadelijk is voor je kind, je toch blijft roken. Tegenwoordig kan je er niet meer naast kijken, roken is ongezond. Het staat op elk sigarettenpakje. Als je zelf kiest om te roken, is dat jouw keuze, maar ik vind niet dat je je ongeboren kind hier al mee moet opzadelen.

Daarnaast is een hersenvliesonsteking iets vreselijks. Mijn grootmoeder heeft dit gehad. Ik was toen nog maar pas geboren. Haar doel was om terug te lopen voordat ik dat kon, maar ze kan nog steeds niet terug lopen. Ze zit in een rolstoel, dit al voor 20 jaar. Ze kan bijna niets meer. Ook praten is een probleem. Ze denkt nog net hetzelfde als voordien maar kan het niet meer zeggen zoals het in haar hoofd zit. Het is echt heel erg. Ik denk dat je als moeder alles moet inzetten om dit te vermijden bij jouw kind. Je kind verdient beter. Volgens mij beseffen nog veel ouders de schadelijke gevolgen van roken niet. Al zeker niet de gevolgen voor hun kinderen. Hier moet meer rond gebeuren. Dit moet echt doordringen bij de ouders van ongebore/jonge kinderen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2012, 19:05
Charlotte Cooreman Charlotte Cooreman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 91
Net als Lieselotte kan ik het niet begrijpen dat je tijdens je zwangerschap de sigaret niet kan laten voor je kind. Ik begrijp wel dat je verslaafd kan zijn, maar zet je dan liever het leven van je kind op het spel dan die domme verslaving een tijdje te laten voor wat ze is?

Wat mij betreft mocht er meer campagne gevoerd worden rond de schadelijke gevolgen van roken tijdens de zwangerschap. Naar mijn mening zijn er nog te veel vrouwen die de sigaret niet laten voor hun ongeboren kind. Het wordt hoogtijd dat ook deze vrouwen inzien dat ze beter vandaag dan morgen stoppen. Voor zij die de sigaret wel laten voor hun kind kan ik alleen maar bewondering hebben.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th December 2012, 21:33
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
2 tot 3 keer meer kans op hersenvliesontsteking als mama rookt

Ik vind het enorm jammer dat moeders hun sigaretten niet kunnen laten tijdens hun zwangerschap. Ze beseffen volgens mij wel dat roken ongezond is, maar onderschatten de effecten die hun rookgedrag op hun kind kan hebben. Mensen moeten nog meer bewust gemaakt worden van al de schadelijke gevolgen van roken. Ze ruïneren niet alleen zichzelf, maar ook anderen. Wanneer een vrouw die rookt zwanger is en te horen krijgt dat haar kind twee tot drie keer meer kans heeft om een hersenvliesontsteking te krijgen, dan moet dit toch haar ogen openen? Ik begrijp dat het voor verslaafde mensen enorm moeilijk is om te stoppen met roken, maar ze moeten ook eens fatsoenlijk stilstaan bij de gevolgen van hun rookgedrag.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th December 2012, 10:52
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Net als de vorige dames vind ik het gewoonweg verschrikkelijk dat vrouwen niet stoppen met roken tijdens hun zwangerschap of in het algemeen, dat mensen stoppen met roken in het bijzijn van kinderen. En inderdaad, er zou veel meer campagne moeten gevoerd worden om dit te stoppen. De ongeboren kinderen worden er niet alleen rechtstreeks slechter van, als hun ouders roken krijgen ze ook een enorm slecht voorbeeld. Ik weet zeker dat kinderen waarvan (één van) hun ouders roken meer kans hebben om zelf te beginnen met deze slechte gewoonte.

Al de maatregelen die tot nu toe al getroffen zijn tegen roken hebben al wel geholpen, maar op deze manier zal dit nooit helemaal verdwijnen. Ik vind persoonlijk dat de productie van sigaretten stopgezet moet worden. Het is misschien een zeer radicale beslissing en ik weet ook wel dat dit zeker ten nadele is van de economie, maar ik kan er gewoonweg niet bij dat mensen hier bewust voor kiezen/gekozen hebben. En al zeker niet als je zwanger bent of in de buurt van kinderen bent.

Ik vind het zelf al verschrikkelijk als er iemand in mijn buurt rookt en ik het kan ruiken. Ik heb er niet voor gekozen om passief mee te roken, ik heb er wél voor gekozen om gezond te blijven, en ik vind dat sommige rokers hier wat meer respect voor mogen tonen.

Kortom, ik ben absoluut tegen roken in het algemeen, maar ik ben nog veel harder tegen roken als er kinderen mee gemoeid zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.