actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2015, 19:31
D*nnis Geentjens D*nnis Geentjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Vosselaar
Posts: 93
Amnesty International en Artsen zonder Grenzen vragen grootschalige zoekacties

Zowel Amnesty International als Artsen zonder Grenzen vraagt dat de Europese landen dringend een grootschalige, volwaardige zoekactie opstarten op de Middellandse Zee. Niets doen, is geen optie meer nu een boot met zeker 650 vluchtelingen kapseisde en er gevreesd wordt voor honderden doden.

Beleidsverantwoordelijke Eva Berghmans van Amnesty International Vlaanderen betreurt de "zoveelste vreselijke menselijke tragedie in de Middellandse Zee".

"Dat er nu zoveel doden vallen, is hoegenaamd geen verrassing." AI verwijt de EU-landen dat er eind 2014 geen gepaste opvolging kwam voor de Italiaanse reddingsoperatie Mare Nostrum, ondanks de waarschuwingen.

"Europa verantwoordelijk voor masssagraf"
Voor AI is er onmiddellijk actie nodig. "De Europese Unie moet nu reageren door een volwaardige zoek- en reddingsoperatie op touw te zetten in de Middellandse Zee. Dit is de verantwoordelijkheid van alle Europese regeringsleiders, met inbegrip van onze eerste minister, Charles Michel", aldus Berghmans.

Idem bij Artsen Zonder Grenzen. "De Middellandse Zee wordt een massagraf waar de Europese politiek voor verantwoordelijk is", aldus Loris De Filippi, voorzitter van AzG Italië. Mare Nostrum beëindigen was een misvatting, klinkt het. "De Europese staten moeten onmiddellijk grootschalige zoek -en reddingsoperaties starten met proactieve patrouilles, zo dicht mogelijk bij de Libische kust."

AzG vraagt ook om veilige en legale routes om het Europese continent te bereiken en een noodplan voor "adequate opvangcondities".

Amnesty International lanceerde een petitie om hun eisen over te maken aan de EU-leiders op www.aivl.be/soseuropa.

Bron: Het Laatste Nieuws
Datum: 19/04/2015
URL: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...oekacties.dhtml

Mening:
Ik denk wel dat het een mooi initiatief is maar het geen oplossing biedt voor een grootschalig probleem. Ik vrees dan ook dat het een moeilijke zoektocht gaat zijn. Ik vrees dat de mensensmokkelaars dit gaan misbruiken. Ze kunnen twee dingen doen: ofwel gaan ze een andere route nemen ofwel gaan ze de mensen juist met een reden overboord gooien om het cru te zeggen. Dit kost hen minder en ze nemen minder risico om zelf opgepakt of ontdekt te worden. Volgens mij moet er al veel sneller worden ingegrepen. Wanneer je reddingsacties gaat doen wanneer er mensen al overboord zijn geslagen dan ben je eigenlijk al te laat met een oplossing te zoeken. Er moet volgens mij al veel vroeger iets gedaan worden. Zo denk ik dat het veel beter zou zijn om een betere communicatie op te zetten tussen de kustwacht in de verschillende landen over de continenten heen. Meer patrouille kost geld maar het kost veel minder dan al de mensenlevens.

Laatst aangepast door D*nnis Geentjens : 19th April 2015 om 19:40.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.