actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th March 2008, 00:11
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Nederlands ondertitelen op RTBF

Nederlands ondertitelen op RTBF


Twee leden van het Franse gemeenschapsparlement hebben een resolutievoorstel ingediend met de vraag aan de RTBF om systematisch het Nederlands en Duits te ondertitelen in het nieuws, in plaats van het zoals nu in te spreken in het Frans.



Stem Vlaming laten horen

Volgens parlementsleden André du Bus (cdH) en Léon Walry (PS) moet de ondertiteling toelaten de stem van de Vlaming te laten horen en draagt het ook bij tot een betere kennis van de landstalen. (belga/eb)


Blog DM, 18/03/08
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th March 2008, 15:50
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Goed idee.
Al dat gedub. Nergens voor nodig. Je leert een taal nog het beste door haar te horen en te spreken. Als spreken geen optie is, zorg dan tenminste dat ze het regelmatig horen.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th March 2008, 16:44
Eliene soontjens Eliene soontjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: kasterlee
Posts: 92
vind ik een goed voorstel, zelf kijk ik wel eens naar de RTBF, het kan me mateloos ergeren.Soms is het ook wel grappig, Bush die frans spreekt is best wel grappig .
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th March 2008, 16:46
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Nederlandse les op tv

Nederlandse les op tv


BRUSSEL - SENER UGURLU , raadslid in Antwerpen (SP.A), pleit voor Turks op de kabel en Nederlandse les op de regionale tv.



'Allochtone gezinnen die tv kijken via een schotelantenne, kunnen jaren in dit land leven zonder dat ze in contact komen met de Vlaamse samenleving en de Vlaamse zenders. Dat is eigenlijk een gemiste kans voor de kinderen in zo'n gezin', vindt Sener Ugurlu (38), gemeenteraadslid in Antwerpen voor SP.A en leraar handelsvakken in het atheneum van Mechelen. 'Want kinderen met een taalachterstand doen het minder goed op school.'

Hij stelt voor dat kabelmaatschappijen een pakket aanbieden dat bestaat uit een combinatie van Vlaamse zenders en zenders uit Turkije of uit de Arabisch-Marokkaanse landen. 'Tegen betaling uiteraard. Een aanbod op maat, zoals de gsm-operator Base ook al de telefoonkaart Aycel aanbiedt, waarmee je goedkoper naar Turkije kunt bellen.'


Wat doet u denken dat allochtone gezinnen willen betalen voor iets wat ze gratis via een antenne kunnen krijgen?

'Je zou ervan schrikken hoeveel mensen geen schotelantenne voor hun huis mogen plaatsen. Dat zijn klachten die we vaak in de gemeenteraad horen. Mijn voorstel komt ook aan deze bekommernis tegemoet. Kijk, het is niet de bedoeling om de vele honderden Turkse, Arabische of Marokkaanse zenders hier op de kabel te brengen, maar een selectie moet mogelijk zijn.'


Hoe zou u deze gezinnen motiveren om ook op de Vlaamse zenders af te stemmen?

'De kabelmaatschappijen en de zelforganisaties moeten hierrond sensibiliseren. Ik heb er al over gepraat met allochtone vrouwengroepen en zij zijn vragende partij. Deze vrouwen vallen vaak tussen wal en schip wat de inburgeringsmaatregelen betreft omdat ze hele dagen thuis zitten met de kinderen. En 'savonds kunnen ze niet naar de Nederlandse les omdat hun man of nog aan het werken is of op café zit. Daarom zou het ideaal zijn als we met de regionale tv-zenders konden afspreken dat ze overdag lessen Nederlands uitzenden. Speciaal voor de allochtone huisvrouwen.'


Waar zit de winst voor de kabelmaatschappijen?

'Men schat dat er een miljoen allochtonen in dit land zijn. De helft daarvan is van Turkse of maghrebijnse afkomst. Dat lijkt me toch een interessant klantenpotentieel om aan te boren. Ik heb het inburgeringsbeleid van minister Marino Keulen aandachtig doorgenomen en nergens een voorstel in deze zin gelezen. Volgens mij is het een gat in de markt.' (vbr)


DS, 19-03-2008 (vbr)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.