actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2010, 11:47
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Jaarlijks 600.000 doden door meeroken

Jaarlijks 600.000 doden door meeroken26/11/10, 10u48

Een op de honderd mensen sterft door het meeroken. Wereldwijd gaat het jaarlijks om 600.000 doden, van wie 165.000 kinderen. Dat meldden deskundigen van wereldgezondheidsorganisatie WHO vrijdag in het vakblad The Lancet. Volgens het tijdschrift is dit de eerste allesomvattende studie naar meeroken.

Wereldwijd ademt 40 procent van de kinderen, 33 procent van de vrouwen en 35 procent van de mannen onvrijwillig de tabaksrook van anderen in. De doden bij volwassenen zijn te vinden in alle landen. De kinderen die sterven door meeroken, wonen vooral in arme landen; zij zijn vaak al verzwakt door infecties.

De meerokers sterven vooral naar aanleiding van hartkwalen, aldus de WHO. Andere aanleidingen zijn astma, longkanker en andere ademhalingsproblemen.

De onderzoekers gebruikten gegevens van 192 landen uit 2004, bij gebrek aan recentere cijfers. (anp/mvdb)

Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...-meeroken.dhtml

Mening: Ik hoop dat deze cijfers bij veel mensen hun ogen doet opengaan. Het blijkt de eerste studie te zijn die de gevolgen van meeroken onderzoekt. Ik denk dat niet veel mensen zo'n hoge cijfers had verwacht. 600.000 mensen over 192 lijkt misschien niet veel, maar het is natuurlijk een veel te hoog cijfer dat gemakkelijk naar beneden kan gehaald worden.
Het wordt dringend tijd dat iedereen beseft dat roken niet enkel je eigen gezondheid schaadt, maar ook die van alle mensen die rondom je leven. Volgens mij ligt het probleem niet enkel bij de mensen die verslaafd zijn aan sigaretten, maar is het ook de economie die het moeilijk zou krijgen bij een totale afschaffing.
Wie de cijfers van dit onderzoek bekijkt, zal moeten toegeven dat de initiatieven om roken in horeca te verbieden, goede initiatieven zijn. Voor de rokers is het misschien niet leuk, maar het kan wel levens redden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th November 2010, 14:28
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Unhappy

Ik kan mij er ongeloofelijk hard aan ergeren. Als mensen roken en zo hun leven willen verpesten dan mogen ze dat van mij doen maar niet waar niet-rokers bijstaan! Het is nu nog maar eens bewezen tot welke erge gevolgen passief roken leidt. Ik vind het dan ook jammer dat er nog steeds niet streng wordt opgetreden tegen het gebruik van tabak. Er zijn al veel wetten over, maar ik vind dat deze nog steeds niet nauwkeurig nageleeft worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th November 2010, 11:40
Laleh Daria Laleh Daria is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 14
Unhappy Gezonheid is belangrijk

Ik ben er met Lien eens. Wij kunnen onze best doen om de rokers rondom onze sociale kring proberen bewust te maken van de gevaren van het roken. Maar als zij niet bereid zijn om te stoppen, kunnen wij blijven "zagen". Ik heb respect voor de keuze van anderen, maar zijn ze ervan bewust dat ze ook de gezondheid van de niet rokers negatief beďnvloeden?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th November 2010, 17:16
Christophe Christophe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 38
Ik ben een roker en ik ben me ervan bewust van de effecten voor de niet rokers. Maar ik denk ook dat er enorm veel andere redenen zijn waarvan mensen sterven: uitlaatgassen van auto's, oorlog, ziektes,... En noem maar op. Ik kan niet zeggen dat dit het rechtvaardigt om te roken. En hoe kun je in godsnaam bewijzen dat mensen sterven aan meeroken? Omdat ze sterven aan longkanker? Om te beginnen heeft elke mens al kankercellen in zijn lichaam zitten. Deze zijn gewoon nog niet ontwikkeld.
Dit komt misschien heel cru over, wat niet de bedoeling is, maar ik geloof niet dat men kan bewijzen dat de mens sterft aan meeroken alleen. Er zijn zoveel andere factoren die invloed hebben op het sterven van de mens. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld de smog. Dit zijn de uitlaatgassen van fabrieken en auto's... Die zijn pas dodelijk...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 29th November 2010, 17:37
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Ik kan dit langs beide kanten wel begrijpen.
De rokers brengen veel centen binnen bij onze economie, en daardoor kunnen we dit gewoon niet helemaal verbieden. In de horeca mag het voor mij totaal afgeschaft worden omdat ik het niet vind passen bij eten, en ook niet bij het totaalbeeld van bv een restaurant met asbakken op tafel...

Mensen die zeggen dat ze absoluut niet willen meeroken kan ik ook goed begrijpen, maar dan kan je bijna niets meer gaan doen.
Ik denk maar aan mensen op straat, cafe, discotheek, ...
Roken is heel ongezond, en we moeten ons daar bewust van zijn. Maar ik vrees ook dat we het niet helemaal kunnen uitbannen, en dat je toch helaas vaak zal meeroken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.