actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2017, 18:00
jonas.m*as jonas.m*as is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Vosselaar
Posts: 7
In de greep van giftige smog: ‘Hier rook je 44 sigaretten per dag door te ademen’

In de greep van giftige smog: ‘Hier rook je 44 sigaretten per dag door te ademen’

Delhi, de hoofdstad van India, is volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) de meest vervuilde stad ter wereld.

Het inademen van de lucht in Delhi komt overeen met het roken van 44 sigaretten per dag, zo zeggen experts. De premier van de stad, Arvind Kejriwal, vergelijkt de situatie met een ‘gaskamer’ en roept op tot snelle maatregelen.

Het vrachtverkeer werd intussen uit de stad geweerd. Scholen blijven dicht, bouwwerkzaamheden werden stilgelegd. Vanaf volgende week is er een beurtrol vastgelegd voor het autoverkeer, dat zou moeten helpen bij de bestrijding van de luchtvervuiling. De ene dag mogen de auto’s met even cijfers, de andere dag met oneven cijfers de stad binnen, kondigde minister van Verkeer Kailash Gahlot aan.

Maximum

De smog die de stad in een wurggreep houdt, is afkomstig van de vervuilende industrie en uitlaatgassen van miljoenen wagens. Maar ook rook door het afsteken van vuurwerk is een probleem. Dat er nauwelijks wind is, leidt ertoe dat de smog boven de stad blijft hangen.

De gemiddelde fijnstofconcentratie in de lucht van New Delhi bedraagt volgens Kejriwal in november 75 keer meer dan de maximumwaarden, die volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) onschadelijk zijn voor de gezondheid.

Bron:
de Standaard, 10 november 2017, via http://www.standaard.be/cnt/dmf20171110_03180545

Eigen mening:
Het is al langer geweten dat New Delhi een zeer ongezonde lucht heeft, maar als die lucht echt zò slecht is als de overeenkomst met 44 pakjes sigaretten PER DAG, is het echt veel erger dan dat ik eerst dacht. De maatregelen die het stadsbestuur ertegen invoert zijn, volgens mij, echt niet zo effectief. In het artikel zelf wordt al vermeld dat er bijna geen wind staat in de stad waardoor het fijn stof beter blijft hangen. Dan gaat het volgens mij niet veel helpen als er een beurtrol wordt opgesteld voor de auto's, als het bouwwerk wordt stilgelegd... . Het grote probleem, ook algemeen geweten, is de zeer vervuilende industrie van de stad. Als ze de industrie een week zouden platleggen, zou dit al zeer veel helpen. Natuurlijk begrijp ik ook wel dat dat niet zomaar gaat. Dat er dan extreme maatregelen moeten getroffen worden. Maar dat is volgens mij één van de weinige dingen die echt een verschil zouden maken. Het is wel goed dat men alle scholen dichthoud, zo blijven op zijn minst de kinderen binnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.