actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2011, 15:33
vincent.van.dyck vincent.van.dyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 66
Dorpspastoor niet welkom op eerste communie

ZELZATE - De dorpspastoor van Zelzate, Emmanuel Vidts, is niet welkom op de eerste communie en het vormsel in zijn eigen parochie. De communicantjes moesten van hem een voorbereiding volgen, en dat pikken de ouders niet.

Pastoor Emmanuel Vidts is de gebeten hond in Zelzate. 'Er valt gewoonweg niet met hem te praten', zegt Wim Blancke, vader van eerste communicantje Fien. 'Hij is een dictator. Zijn wil is wet. Vijftig jaar geleden kwamen de pastoors daar nog mee weg, maar vandaag moet er toch plaats zijn voor dialoog? Maar nee dus: de pastoor legt enkel maar verplichtingen op. De kinderen die hun eerste of plechtige communie willen doen, moeten bijvoorbeeld eerst tien keer naar de mis. Te nemen of te laten. Steeds meer mensen haken af, ook vrijwilligers in de omgeving van de pastoor.'

Vreemd, want in de vijf andere parochies die Emmanuel Vidts onder zijn hoede heeft, hoor je daar niet echt over klagen. Bovendien geeft Wim Blancke toe dat hij nooit een poging tot praten met de pastoor ondernam. 'Omdat zoiets zinloos is', zegt hij.

Voorbereidend traject

De oplossing van de rebellerende ouders is simpel: zij huurden een pastoor van Rent a Priest in, en voor het vormsel een bisschop van de apostolische geloofsgemeenschap van het Levende Water.

'Mijn deur staat nochtans altijd open', reageert pastoor Emmanuel Vidts. 'Ik wil over veel praten, op voorwaarde dat je niet raakt aan de zin van zo'n eerste communie: dat is een initiatiesacrament. En daar gaat een voorbereidend traject aan vooraf.'

'Ik begrijp niet dat men daarover struikelt, want de inspanning die we vragen is eigenlijk peanuts. Ik wil gewoon dat die kinderen weten in welke gemeenschap ze opgenomen worden, dat ze daar eerst kennis mee maken. Dat is toch normaal? Een voetballer mag toch ook niet meespelen in een match als hij nooit komt trainen?'

'Wat is de bedoeling van een eerste communie? Dat er de volgende week een tweede komt. En daarna een derde. De sacramenten zijn grote momenten in een mensenleven, maar een christen leeft van de eucharistievieringen. Dat is zijn maaltijd. Als die mensen het daar niet mee eens zijn: oké, dat is dan hun keuze. Maar de Kerk is toch geen supermarkt, waar iedereen naar goeddunken een menu samenstelt?'

Kerk als servicedienst

'Dat spanningsveld is niet nieuw', zegt woordvoerder Koen Vlaeminck van het bisdom Gent. 'Steeds meer mensen zijn niet langer actief lid van de Kerk, maar ze zien ons wel als een servicedienst die moet ingaan op elke vraag en op elk nummer dat ze in de kerk willen draaien. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat we alleen nog als decor dienen, om iedereen op zijn eigen manier te laten feesten? Het doopsel, de communie, het vormsel, het huwelijk, de begrafenis... dat heeft allemaal een betekenis in onze christelijke cultuur. Voor elk van die gebeurtenissen doen wij een aanbod en niemand is verplicht om daarop in te gaan.'

Voor Norbert Bethune van Rent a Priest wordt het de eerste groepsviering. 'We stellen vast dat steeds meer mensen de Kerk als instituut de rug toekeren, maar dat ze op de grote momenten toch nood hebben aan een priester. Wie zijn wij dan om te eisen dat ze eerst tien catecheselessen volgen?'

bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...cleid=GO339GTN5

mening: Wim Blancke moet toch één van de meest hypocriete mensen zijn waar ik van gehoord heb. Moord en brand schreeuwen omdat er niet gepraat kan worden met de dorpspastoor en dan blijkt dat hij het nog nooit probeerde. Het zijn toch echt de domste mensen die zoiets doen. Hij wilt geen voorbereiding op de communie en ik vind dat niet meer dan normaal. Je moet weten wat dat is, wat er gebeurt en wat het inhoud. Tijden zijn verandert zeggen ze dan maar een beetje respect voor traditie mag er nog wel zijn. Dit is de communie doen niet vanuit christelijk perspectief en getuigd van weinig respect.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th May 2011, 18:18
sara.van.hecke sara.van.hecke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 63
De reactie van de vader is hier inderdaad 'lichtjes' overdreven. Zijn dochter is niet verplicht om haar communie te doen. Maar als mensen er toch voor kiezen om de eerste communie te doen lijkt het mij ook redelijk normaal dat ze de betekenis ervan kennen. Als je niets hebt met de Kerk of het christendom maar je wil wel een feest bestaat er ook zoiets als bv. een lentefeest. Als het kind nog maar amper in een kerk is geweest en hier niets mee heeft zal ze hier vast even blij mee zijn...
Ik ben het ook eens met Vincent dat de vader zich hier hypocriet gedraagt. Mij lijkt het een beetje aandacht zoeken. In de pers moord en brand schreeuwen omdat de pastoor een dictator is waar niet mee te praten valt om dan achteraf te moeten toegeven dat je dat nog niet geprobeerd hebt... 'Omdat zoiets zinloos is', dat kan je maar zeggen als je effectief een poging hebt ondernomen. Proberen om met iemand te praten lijkt mij nooit zinloos. Achteraf kan je dan uitmaken of het verschil heeft gemaakt of niet.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th May 2011, 10:02
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Ik moest vroeger ook een aantal keer naar de kerk geweest zijn. Ik deed dat toen ook niet graag maar ik begrijp de pastoor zijn standpunt wel. Als die vader zich er niet wil naar schikken moet hij zijn dochter haar Communie maar niet laten doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.