actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2013, 08:47
I*e Voordeckers I*e Voordeckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 66
‘Noord-Korea blijft investeren in repressieve gevangeniskampen’

‘Noord-Korea blijft investeren in repressieve gevangeniskampen’

Uit de analyse van satellietbeelden blijkt dat Noord-Korea blijft investeren in zijn grote kampen voor politieke gevangenen Kwanliso 15 en 16. Dat stelt mensenrechtenorganisatie Amnesty International in een nieuw rapport.

Volgens Amnesty zitten honderdduizenden mensen in kampen en in andere gevangenisinfrastrucuur opgesloten in Noord-Korea. Velen zouden gevangen zitten wegens ‘schuld door associatie’: Ze zijn familie van iemand die zich schuldig zou gemaakt hebben aan een ernstig politiek misdrijf.

In Kwanliso 16, in de noordelijke provincie Hamgyong-pukto, zaten in 2011 nog naar schatting 20.000 gevangenen. Kwanliso 16 heeft er sindsdien een aantal nieuwe woonblokken bijgekregen, zegt Amnesty. De bevolking moet er daardoor nog licht toegenomen zijn. In Kwanliso 15, een kamp op een honderdtal kilometer van hoofdstad Pyongyang met naar schatting 50.000 gevangenen, is het omgekeerde merkbaar.

Economische activiteit

Daarnaast is er duidelijke economische activiteit te zien op de satellietbeelden, klinkt het. In Kwanliso 16 gaat het om mijn-, bos- en landbouw. Het industriegebied is er uitgebreid. In Kwanliso 15 gaat het dan weer om bosbouw, en is ook een soort meubelfabriek waar te nemen.

Uit getuigenissen van ex-bewoners blijkt dat gevangenen er dwangarbeid moeten verrichten in gevaarlijke situaties en met weinig rusttijd, zo zegt Amnesty. Uit een nieuwe getuigenis van een ex-gedetineerde, Kim Young-soon, blijkt bovendien dat wie probeert te vluchten publiek geëxecuteerd wordt.

Eigen graf

Een ex-veiligheidsverantwoordelijke, die niet bij naam wordt genoemd, getuigde in november 2013 dat gevangenen hun eigen graf moeten graven alvorens ze met een slag van een hamer worden vermoord. Vrouwen worden verkracht en verdwijnen vervolgens.

‘Nadat ze de verantwoordelijken een nachtje ‘van dienst’ zijn geweest, moeten ze sterven, want het geheim mag niet uitlekken. Dit gebeurt in de meeste kampen voor politieke gevangenen.’

Amnesty roept Noord-Korea op de kampen onmiddellijk te sluiten.

Bron: De standaard, 5/12/2013 (8u27), Belga/Amnesty International
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131205_00872330

Mening:
Ik kan er maar niet inkomen waarom Noord-Korea zo iets doet. Het zijn toch ook maar mensen. Ik weet dan ook dat dit artikel deels op emotie van de mensen is geschreven maar ik vind dat we hier wel eens over mogen nadenken. Wij leven in een land waar we alles mogen vertellen over onze politiek en alles mogen weten over andere landen. Stel je voor dat we dit net zoals in Noord-Korea niet mochten. Heel België zou vastzitten.
Ik heb ooit bij geschiedenis gezien dat de atleten van Noord-Korea die meedoen aan de Olympische spelen een eed moeten afleggen zodat ze niets zouden doorvertellen. Wanneer dit toch gebeurt hangen er ook voor de atleten zware sancties aan. Dat is toch niet normaal. Eigenlijk gebeurt er in Noord-Korea net hetzelfde als met de Berlijnse Muur. Alleen zijn ze in Noord-Korea er nog niet toe om de 'muur' tussen Noord- en Zuid- Korea te 'slopen'. Eigenlijk is er niet alleen tussen Korea een 'muur' maar zit de 'muur' volledig rond Noord-Korea want niemand mag iets weten van andere landen.
Net zoals Amnesty vind ik dat de kampen moeten sluiten! Hierbij vind ik dan ook dat er iets moet gebeuren aan de rechten van de mensen in verband met Politiek, buitenland,...

Laatst aangepast door I*e Voordeckers : 5th December 2013 om 09:04.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.