actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th March 2011, 17:07
Kimberly.Bossaerts Kimberly.Bossaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 13
Kamercommissie keurt boerkaverbod goed

De Kamercommissie Binnenlandse Zaken keurt unaniem een wetsvoorstel goed dat de dracht van de boerka en de nikab op straat verbiedt. Bij de boerka wordt het hele lichaam verstopt achter een groot doek, ook de ogen, die achter een gaasnetje verwijnen. Bij de nikab is het hele lichaam verstopt op een klein spleetje voor de ogen na.


Het goedgekeurde voorstel bestraft niét het dragen van de boerka en de nikab op zich, maar wel "het dragen van gezichtsversluierende kleding die zover gaat dat betrokkene niet meer kan geïdentificeerd worden". Daarop komt 7 dagen cel en 137,5 euro boete. Ook de dracht van de bivakmuts op openbare plaatsen wordt dus verboden.

Frankrijk
De gemeenten kunnen ook zelf een reglement uitvaardigen om de boerka te verbieden en daarop een boete van 250 euro zetten, als het parket overtredingen van het boerkaverbod niet wil vervolgen. Momenteel kon dat reeds en naar schatting twintig gemeenten hebben zo'n reglement (o.a. Molenbeek, Antwerpen, Gent, Maaseik…).

Het verbod geldt niet voor allerlei festiviteiten (carnaval, Sinterklaas), en evenmin als de versluierende kleding door andere wetgeving wordt opgelegd (bv. motorhelmen door het verkeersreglement) of als ze wordt opgelegd door een arbeidsreglement (lashelmen bv.).

Momenteel heeft in Europa alleen Frankrijk een algemeen boerkaverbod. Het aantal boerkadraagsters werd vorig jaar in België op 270 geschat.

De voltallige Kamer keurde vorig jaar al een boerkaverbod goed, maar door de val van de regering moet dit werk worden overgedaan. Dat gebeurde zopas.

De groenen vielen scherp uit tegen het voorstel dat volgens hen slachtoffers (de boerkadraagsters) straft en daders (mannen die het dragen van de boerka verplichten) ongemoeid laat. "Wat niet juist is, gezien die mannen als mededader vervolgd kunnen worden", zo merkte de N-VA op. De groenen menen voorts dat het voorstel niets doet aan de onderdrukking zelf. Groen! vroeg om het voorstel naar de Raad van State te sturen, de partij vroeg ook om hoorzittingen met de mensenrechtenorganisaties te organiseren, maar alle andere partijen wezen dit af. Merkwaardig genoeg keurden de groenen dan toch het boerkaverbod wet mee goed.

Bron: www.gva.be , 30 / 03 / 2011
Eigen mening:
Ik kan er ergens wel inkomen dat na zoveel jaar de boerka en de nikab worden verboden in België. Deze mensen komen naar ons land en zouden zich moeten aanpassen aan onze gebruiken. Als wij naar hun land zouden verhuizen verwachten zij ook dat wij ons aanpassen aan hun cultuur en hier rekening mee houden. Wel is de straf die je ervoor kan krijgen wat overdreven... 7 dagen cel? Naar mijn mening zou de geldboete wel volstaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd April 2011, 17:45
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Ik vind het heel goed dat er een verbod komt op het dragen van een boerka of een nikab. Op zich heb ik niets tegen het uiten van religieuze symbolen maar ik vind dat iedereen identificeerbaar moet zijn en dit is met het dragen van deze kledingstukken niet mogelijk. Natuurlijk kunnen mensen die een motorhelm dragen in het verkeer ook niet geïdentificeerd worden, maar ze dragen die helm niet als ze gewoon op straat rondlopen, dus dit kan volgens mij niet vergeleken worden want zij zijn meestal wel identificeerbaar. Het gezicht van mensen moet zichtbaar zijn en dit is met een boerka of nikab want anders zijn ze totaal onherkenbaar.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.