actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2017, 12:24
yarrid.dev*gelaere yarrid.dev*gelaere is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: SCHILDE
Posts: 4
Koningshuis kost volgend jaar 36.406.000 euro

De monarchie kost de belastingbetaler volgend jaar 36.406.000 euro. Het gaat om een stijging met in totaal 206.000 euro ten opzichte van 2017.

Volgend jaar gaat 13.605.000 euro uit de schatkist naar de Civiele Lijst (voor personeel en andere werkingskosten) en de dotaties voor het koning Filip (12.021.000), koning Albert (943.000 euro), prinses Astrid (327.000 euro) en prins Laurent (314.000 euro). Door de indexering gaat het om een stijging met 266.000 euro ten opzichte van vorig jaar.

Daarnaast liggen de bijkomende kosten door ministeries en andere departementen voor de monarchie voor 2018 op 22.801.000 euro, een daling met 60.000 euro ten opzichte van dit jaar. In totaal kost de monarchie volgend jaar dus 36.406.000 euro, of 206.000 euro meer.

bron:http://www.standaard.be/cnt/dmf20171025_03151822
De Standaard 25/10/17

mening: Ik vind het belachelijk dat er zoveel belastinggeld wordt gespendeerd aan iets wat naar mijn idee niet meer van deze tijd is. De koning en daarmee het hele koningshuis hebben in onze maatschappij nauwelijks meer een functie. In de politiek heeft de Belgische koning geen persoonlijk gezag. Zijn verdere functies zijn bijna volledig ceremonieel en makkelijk in te vullen door andere mensen in de politiek. Ik vind het hele idee van een koning niet meer passen in onze democratische samenleving. Waarom zou een persoon zo belangrijk (en vooral duur) voor een land moeten zijn op basis van zijn stamboom? In deze tijden van besparing op alle vlakken is het frappant dat de kosten van het koningshuis op lopen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th October 2017, 17:09
Bart.V*nderLinden Bart.V*nderLinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Leve de koning!

Een uitspraak die uit de oude doos gegrepen is..

Toch vind ik dat de koning wel een 'koninklijk' budget mag hebben. Als de overheid 30 miljoen verkwist aan een informaticasysteem van de NMBS dat ze niet aan de praat krijgen, kunnen ze ook wel een zakcentje voor de koning uitgeven.

Ik vind het enorm vreemd dat we maar moeten 'besparen' en dat overheden door inefficientie het geld laten 'plakken' op andere plaatsen.

In het kostenplaatje kan nog wel gesnoeid worden denk ik zo.
12 miljoen op een jaar is inderdaad wat veel. Met 4-10 miljoen komt een koning toch toe? Je koopt toch niet elk jaar een nieuwe jacht van een paar miljoen klinkt het hier.
Aan de uitkeringen van de prins- en prinsessen, alsook onze trouwe en inmiddels gepensioneerde koning Albert mogen we niet snoeien.

Ook de civiele lijst kost handenvol geld. Dit budget kan volgens mij eenvoudig gereduceerd worden naar 10 miljoen.

Dan zitten we nog met die gigantische pot van 22 miljoen aan departementen voor de monarchie. Ook hier kan grondig in worden gesnoeid.

36 miljoen lijkt me dus veel.
Als ik het zo bekijk kan er 10 miljoen bespaard worden. Vraag is dan waar ze dat zuurverdiende vrijgemaakte geld wél aan gaan besteden.

Ik ben niet teleurgesteld. Een koning mag van mij veel verdienen. Ik ga niet klagen omdat een koning vele miljoenen 'krijgt'. Het is een traditie en een land zonder koning zou toch iets missen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.