actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2009, 18:22
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
NMBS-tarieven stijgen licht

De tarieven van treinkaartjes en -abonnementen stijgen vanaf 1 februari 2010 met gemiddeld 0,57 procent. Tegelijk wordt het bestaande productgamma vereenvoudigd. Overigens raakte vandaag ook bekend dat de sociale dialoog tussen vakbonden en directie na de staking van vorige donderdag hervat wordt.

De NMBS past elk jaar haar tarieven aan in februari. Bij de vorige tariefverhoging, eerder dit jaar, bedroeg de stijging gemiddeld nog 5,9 procent als gevolg van de hoge inflatie. Dit keer is de inflatie negatief, maar toch is er gemiddeld een lichte tariefverhoging.


Belga De prijs van een standaardbiljet en van een Go Pass verandert niet. De trajecttreinkaart wordt 0,66 procent duurder, net als de Campuskaart.

De prijs voor een Rail Pass, goed voor 10 ritten in tweede klasse, stijgt met 1 euro tot 74 euro. In eerste klasse wordt dit 113 euro in plaats van 112 euro. Een Seniorenbiljet zal in tweede klasse 5,20 euro kosten in plaats van 5 euro. Overigens introduceert de NMBS vanaf 1 februari het Seniorenbiljet in eerste klasse voor de prijs van 12 euro.

Om het gamma voor de klant eenvoudiger en duidelijker te maken, zal de NMBS vanaf 1 februari stapsgewijs weinig succesvolle producten afschaffen en andere producten integreren in bestaande formules. Zo worden de "kidstarieven" aangepast: per betalende reiziger kunnen dan vier kinderen tussen 0 en 12 jaar gratis meereizen.

Bron:www.deredactie.be

Eigen mening: Ik begrijp wel dat de prijzen elk jaar worden aangepast, maar zelfs wanneer de inflatie negatief is vindt de NMBS het nog nodig om een stijging van gemiddeld 0,57 procent in te voeren. Iedereen weet dat het openbaar vervoer moet aangemoedigd worden, omdat dit beter is voor het milieu. Waarom dan blijven stijgen in prijs? Als men de prijs telkens blijft opvoeren, kan men al beter met de auto gaan! Men zou beter wat voordeligere tarieven invoeren voor de studenten in plaats van voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Studenten nemen veel vaker de trein en zullen hier veel beter mee af zijn, dan de kinderen die met hun ouders meereizen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th November 2009, 20:50
Sanne.Brys Sanne.Brys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 89
NMBS-tarieven stijgen licht

Ik ben het helemaal eens met wat Jolien schrijft. Het openbaar vervoer (zowel de trein als de bus) moet aangemoedigd worden. De NMBS zou beter zijn prijzen verlagen om het openbaarvervoer aantrekkelijker te maken.
Door de tarieven (alweer) te verhogen, zullen er minder mensen de trein nemen en sneller overschakelen op een ander vervoermiddel.
Het verhogen van de tarieven zal zeker en vast gevolgen met zich mee brengen. Eerder deze week reageerde ik op een krantenartikel dat handelde over zwartrijden met de trein. Dit zal door de prijzen te verhogen, alleen nog maar erger worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th November 2009, 22:53
elien.leys elien.leys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Lille
Posts: 58
Ik kan me ook helemaal vinden in de meningen van mijn voorgangers. Een stijgende prijs zal het gebruik van het openbaar vervoer niet bepaald stimuleren. Een treinkaartje heen en trug kost nu immers als een vierde van een dag loon van een studentenjob. Ik denk dat als men het openbaar vervoer echt wil aanmoedigen dat men allereerst voor gunstige prijzen moet zorgen, en dan wel zeker bij de NMBS, De Lijn is nogal redelijk betaalbaar. Ten tweede moet men ook zorgen voor goede verbindingen en regelmatige uren. Dit alles zal het gebruik van het openbaar vervoer alleen maar ten gunste komen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th November 2009, 18:00
elien.leys elien.leys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Lille
Posts: 58
Pendalaars minder tevreden

De tevredenheid van de pendelaars is gedaald. Dat blijkt uit de trimestriële enquête van de Franstalige website navetteurs.be. De belangrijkste oorzaak van de dalende tevredenheid is het gebrek aan regelmaat van de treinen. De online-enquête werd uitgevoerd bij 465 mensen, hoofdzakelijk pendelaars.

De meeste factoren die onderzocht werden, zoals veiligheid, informatie, netheid of comfort tonen een zekere stabiliteit. Over de regelmatigheid van de treinen zijn de respondenten echter duidelijk negatiever, met een daling van 7,04 procent. Over de algemene tevredenheid werd een daling van 1,53 procent genoteerd, tot 5,87 op 10. (belga/svm)

Bron: hln.be

Dit artikel bevestigt mijn vorige commentaar. Treinen moeten regelmatiger komen. Dit zal het gebruik van het openbaar vervoer zeker en vast stimuleren volgens mij.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.