actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2016, 23:23
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
Staatssecretaris geschokt over undercoverfilm over behandeling proefdieren over VUB (

Brussels staatssecretaris Bianca Debaets reageert geschokt op de undercoverfilm van Gaia over de behandeling van proefdieren op de VUB. Ze heeft haar diensten de opdracht gegeven om extra controles uit te voeren, maar wijst er tegelijk op dat ze een onderzoek van de VUB subsidieert naar methodes om het dierenleed bij wetenschappelijke proeven te vermijden.

Tussen maart en juni 2016 werkte een undercover onderzoeker in opdracht van Gaia als dierenverzorger in het Animalarium van de Vrije Universiteit Brussel (VUB, Jette Campus). De onderzoeker zag er hoe proefdieren die voor pijnlijke testen gebruikt worden, onvoldoende of slecht verzorgd worden, zegt Gaia, die een filmpje over de misbruiken op internet plaatste.

"Ik ben erg geschrokken van de heftige beelden. Ik heb mijn administratie belast een extra controle uit te voeren van het desbetreffende labo. Tests met proefdieren kunnen enkel indien de wetgeving strikt gevolgd wordt", benadrukt Debaets.

Het lot van proefdieren gaat haar als staatssecretaris voor Dierenwelzijn zeer ter harte. "Daarom subsidieer ik het onderzoek van het team van VUB professor Vera Rogiers waarbij gezocht wordt naar methodes om dierenleed bij wetenschappelijke tests zo veel als mogelijk te vermijden. Het team van professor Rogiers bereikt met menselijke huidcellen voor sommige tests dezelfde resultaten als met proefdieren. Dat baanbrekend onderzoek is erg bemoedigend."

Ze wijst er tenslotte op dat dierenproeven in bepaalde gevallen nodig zijn. "Het onderzoek dat daardoor kan plaatsvinden, levert betere geneesmiddelen op in de strijd tegen kanker of Parkinson. Ze redden letterlijk vele mensenlevens. Onderzoek met proefdieren moet daarom mogelijk blijven, mits een strenge juridische omkadering en regelmatige controles op de naleving van die wetgeving in de labo's", besluit Bianca Debaets.

'Wrede, schokkende behandeling'

Tussen maart en juni 2016 werkte een undercover onderzoeker in opdracht van Gaia als dierenverzorger in het Animalarium van de Vrije Universiteit Brussel (VUB, Jette Campus). De onderzoeker zag er hoe proefdieren die voor pijnlijke testen gebruikt worden, onvoldoende of slecht verzorgd worden, zegt Gaia. "Hij zag ook hoe ze op wrede, zelfs schokkende wijze gedood worden, hoe hun lijden onvoldoende ernstig wordt genomen en hoe ze op een lakse wijze verwaarloosd worden waarbij amper rekening wordt gehouden met hun welzijn. In het proefdierencentrum lijden de proefratten, -muizen, -konijnen en -varkens veel meer dan vooropgesteld of aangegeven wordt in de testen waarvoor ze gebruikt worden."

De organisatie stelde tal van inbreuken bij routineproeven vast, met name vooral bij de gebruikte dodingsmethoden.

Zo wordt volgens Gaia de nek van muizen gebroken met een pen of een schaar, zonder onvoldoende controle of een dier daadwerkelijk dood is, worden pasgeboren muizen levend in de diepvries gestoken en ook biggetjes worden onthoofd.

Volgens de onderzoeker heerst in het onderzoekslaboratorium van de VUB bovendien een algemeen klimaat van onverschilligheid en laksheid in de wijze waarop de dieren verzorgd, opgevolgd en gehuisvest worden. Zo negeerden en verwijderden onderzoekers labels op kooien waarop problemen zoals verwondingen en overbevolking vermeld werden en sterven sommige dieren er zelfs aan stress.

Michel Vandenbosch, voorzitter van GAIA, eist dat de bevoegde Brusselse Staatssecretaris voor Dierenwelzijn, Bianca Debaets, onmiddellijk de nodige maatregelen treft. "De praktijken, talrijke mankementen en wetsinbreuken in het Animalarium van de VUB moeten grondig, onafhankelijk en onaangekondigd doorgelicht worden door de bevoegde autoriteiten", zegt hij "We vragen tevens dat de vergunning van de VUB om dierproeven uit te voeren opgeschort wordt. Het dagelijks dierenleed, de wreedheden, de onverschilligheid en nalatigheden die we ter plaatse hebben vastgesteld, staan in schril contrast met de beweringen van de proefdiergebruikers die keer op keer herhalen dat proefdieren prima verzorgd worden in de best mogelijke omstandigheden en dat zij zich strikt aan de wettelijke normen houden. Ons onderzoeksrapport bewijst dat de realiteit aan de VUB anders is dan hetgeen zij voorspiegelen."

VUB onderzoekt de zaak

De Vrije Universiteit Brussel laat dinsdag weten dat ze kennis heeft genomen van het filmpje en begrijpt dat de beelden verontrusten. "Wij nemen dit ernstig en onderzoeken de beelden grondig om vast te stellen of alle regels en procedures werden gevolgd." Daarnaast plant de universiteit op korte termijn een belangrijke investering in de onderzoeksinfrastructuur waarbij veel zorg besteed wordt aan de huisvesting van de dieren en hun welzijn in het algemeen.

Volgens de VUB gebeuren de dierproeven voor wetenschappelijk onderzoek naar kanker, diabetes of neurologische aandoeningen, zoals de ziekte van Parkinson, onder toezicht van een dierenarts, een ethische commissie en een cel dierenwelzijn.

Bron: Knack 29/11/2016
http://www.knack.be/nieuws/belgie/s...mal-783123.html

Mening:
Zoals het artikel het al aangeeft is het gebruik van proefdieren enorm belangrijk voor de toekomst van onze geneeskunde. Echter vind ik het onaanvaardbaar dat de dieren op een oneerbiedige manier worden afgeslacht nadat ze 'hun doel' hebben bewezen. Ik ben daarom ook blij dat er anonieme inspecties plaatsvonden in de VUB om zulke wanpraktijken aan het licht te brengen. Daarnaast is het niet aanvaardbaar dat de proefdieren in onaanvaardbare omstandigheden moeten leven om uiteindelijk aan hun einde te komen op een foutieve manier.

Ik ben het er daarom mee eens dat er een volledige doorlichting komt in de VUB. Het is belangrijk dat er zowel een intern als een extern onderzoek wordt opgestart om de feiten te onderzoeken. Waarschijnlijk zijn er nog andere labo's en onderzoeksinstituten die de strikte regels niet opvolgen. Doordat deze zaak aan het licht is gekomen hoop ik dat andere instellingen worden wakkergeschud.

Een onderwijsinstelling zou in de eerste plaats het goede voorbeeld moeten geven. Het is daarom een spijtige zaak dat zulke feiten aan het licht komen. Het zorgt voor een slecht imago van de universiteit.

Laatst aangepast door A*ron.Simsek : 29th November 2016 om 23:53.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th November 2016, 19:15
Elias.H*es Elias.H*es is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Meerhout
Posts: 74
Ik ben het volledig eens met Aaron. Allemaal goed en wel dat het gebruik van proefdieren baanbrekende resultaten kunnen opleveren, maar ten kosten van wat? Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen die-hard dierenrechtenactivist, maar proefdieren schaamteloos afslachten vind ik toch een brug te ver. Er is al veel geschreven en gezegd over proefdieren en of het gebruik ervan al dan niet ethisch verantwoord is, maar zoals elk debat-waardig onderwerp, zijn er altijd voor en tegenstanders. Het is toch niet ondenkbaar dat er geen consensus gevonden kan worden tussen de pro-proefdieren en de contra-proefdieren? Het is onbegrijpelijk dat in deze tijd van dierenrechten, Gaia e.d. nog steeds niet omgekeken wordt naar het welbevinden van die beesten. Zoals Aaron aankaartte is het inderdaad onaanvaardbaar dat zulke dieren, ook al zou het voor medische doeleinden zijn, leven in ongeziene omstandigheden.

Ik ben ook voorstander voor een onderzoek naar deze materie, ongetwijfeld zijn er nog instanties die het niet zo nauw nemen met hun proefdiertjes. Nu niet om moeilijk te doen, maar de werkwijze van Gaia kan echter ook in vraag gesteld worden. Undercover operaties opstarten lijkt mij niet de beste handelsmethode, maar zet wel het een en ander in het licht waar velen het gissen naar hebben. Zet zulke handelingen andere instanties niet aan om ook undercover te gaan en op eigen houtje zaken te gaan onderzoeken?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.