actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2017, 20:00
Sam J*nssen Sam J*nssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Gierle
Posts: 11
VRT breekt volledig met Bart De Pauw

Enkele vrouwen beschuldigen Bart De Pauw van grensoverschrijdend gedrag en seksuele intimidatie. De VRT zet daarom de samenwerking met een van zijn belangrijkste schermgezichten stop.

De zaak-Weinstein in de VS krijgt voor het eerst ook bij ons zijn weerslag. Actrice Hilde Van Mieghem zei enkele weken geleden in het Canvasprogramma Alleen Elvis blijft bestaan al dat ‘er ook bij ons een actie bezig was’. Het is in die context dat de VRT midden oktober in een persbericht ook medewerkers van externe VRT-producties opriep om bij de vertrouwenspersoon van de openbare omroep hun verhaal te doen als ze geconfronteerd waren met overschrijdend gedrag.

In enkele weken tijd deden verschillende vrouwen melding over het gedrag van Bart De Pauw op en naast de set. Het zou gaan om voorvallen die zich in de loop van de voorbije tien jaar voordeden en er zou ook een duidelijk gedragspatroon uit op te maken zijn. Alle meldingen komen van vrouwen die niet bij de VRT in dienst zijn, maar wel voor VRT-producties werkten. Dat kwam De Standaard te weten en werd door de VRT bevestigd.

‘De directie van de VRT heeft op basis van diverse getuigenissen en de aard van de aantijgingen beslist dat er onvoldoende vertrouwen is om verder samen te werken met Bart De Pauw. De VRT heeft een duidelijk integriteitsbeleid en draagt dat hoog in het vaandel’, zegt Bob Vermeir namens de VRT-directie. Bart De Pauw kreeg de beslissing vorige week al mondeling te horen en afgelopen woensdag werd het hem ook schriftelijk meegedeeld. Uit respect voor alle betrokkenen wil de VRT geen details vrijgeven over de inhoud van de beschuldigingen, maar ze worden omschreven als ‘ernstig’, al is er nog geen strafklacht ingediend. ‘Ze stroken niet met de integriteitswaarden die voor de VRT essentieel zijn’, klinkt het.

Ook over het aantal meldingen wil de VRT niets kwijt. Sinds de Weinsteinaffaire losbarstte, gonst het in de Vlaams televisiewereld van de geruchten over grensoverschrijdend gedrag door De Pauw. Ook De Standaard sprak de voorbije weken met vrouwen die er het slachtoffer van werden. Geen van hen wil haar verhaal in de krant, sommige relativeren de feiten, maar uit die getuigenissen kunnen we opmaken dat het gaat over een vorm stalking waarbij De Pauw gedurende langere periodes vaak grote hoeveelheden expliciete en soms vulgaire sms’en verstuurde naar vrouwen die meewerkten aan producties waarover hij de leiding had. Soms zocht hij ze ook ongevraagd thuis op. De vrouwen hebben het over een vorm van manipulatie en machtsmisbruik waarbij ze het gevoel kregen geen kant op te kunnen, ook omdat De Pauw vaak verschillende leidinggevende functies op de set combineerde.

De zondagavondquiz Twee tot de zesde macht, met 1,19 miljoen kijkers vorige week zondag nog het best bekeken programma van het weekend, wordt nu zondag al opgeschort. Wat er zal gebeuren met de fictiereeks It’s showtime, die momenteel via het betaalplatform Play van Telenet te bekijken is, blijft voorlopig onduidelijk. Die serie zou normaal gezien in het voorjaar van 2018 op Eén uitgezonden worden.

Omdat De Pauw tot nu toe betrokken was bij alle VRT-producties van Koeken Troef!, het productiehuis waarvan hij de eigenaar is, zet de VRT ook die samenwerking voorlopig stop. Al laat de omroep daar de deur wel op een kier. ‘We staan open voor een dialoog met het productiehuis om tot een constructieve oplossing te komen voor toekomstige producties’, zegt Vermeir. Alleen producties waarbij De Pauw zelf op geen enkele manier betrokken is, komen nog in aanmerking om uitgezonden te worden op een van de VRT-zenders.

Reactie

'Voor alle duidelijkheid, dit is geen grap', zegt Bart De Pauw in een videoboodschap. 'De VRT zet de samenwerking met mij volledig stop, zowel als schermgezicht als televisiemaker.'

'Het gaat niet om fysieke aanrandingen, maar om sms-verkeer met flirterige toon. Er werd zelfs gewag gemaakt van stalking. Maar aangezien de meldingen anoniem waren weet ik niet waar het over gaat, en kan ik niet checken of het waar is. Ik heb de kans niet gekregen om me te verdedigen.'

Schuld of onschuld

'Het doet er niet toe of het waar is of niet, de VRT laat weten dat het niet gaat over schuld of onschuld, maar dat het risico op mogelijke controverse al genoeg is om een samenwerking van dertig jaar af te breken. Dat is heel zwaar', zegt De Pauw.

'Ik probeer altijd een heel aangename sfeer te creëren. Ik heb nooit de bedoeling gehad om iemand te kwetsen, als dat toch gebeurd is wil ik me excuseren. Ik hoop dat collega's kunnen getuigen dat een samenwerking altijd aangenaam en professioneel was. De lucht rond mij is zo troebel, ik zie die heel graag opgeklaard.'


bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171109_03178485
datum: 9/11/2017

mening: Toen ik dit artikel begon te lezen vond ik het erg dat er zulke praktijken zich voordoen, maar dat het ook goed is dat dit hard wordt aangepakt. Ik vind dat zo'n praktijken altijd streng en hard aangepakt moeten worden. Maar toen ik verder las stond er in het artikel dat Bart De Pauw geen kans kreeg om zich te verdedigen en dat hij zelf geen informatie kreeg over waarom hij gestraft werd. Ook zegt de VRT dat het niet gaat over schuld of onschuld. In mijn ogen wilt dit zeggen dat ook al is hij onschuldig, dan zal hij nog steeds gestraft worden en dit is fout. Bart De Pauw kreeg geen informatie over wat hij verkeerd deed en kreeg ook geen kans om zichzelf te verdedigen. Ik ben van mening dat als er zo'n misdrijf gepleegd zou zijn dat ze hem inderdaad hard moeten straffen. Maar iedereen moet de kans krijgen om zichzelf te verdedigen want deze manier van straffen is fout.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th November 2017, 09:56
Ellen.B*smans Ellen.B*smans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 85
Ik vind deze hele situatie heel bizar. Ik kan maar niet geloven dat deze beschuldigingen waar zijn. Niet omdat ik een grote fan ben van Bart De Pauw en denk dat hij nooit een vlieg kwaad zou doen, maar omdat dit, naar mijn mening, naar iets ongelooflijk groot is uitgegroeid. Ik vind het heel onprofessioneel van VRT dat ze dit probleem zo opblazen. Het is één van de hoogtepunten in Het Journaal, in Van Gils & Gasten wordt het bestempeld als 'het nieuws van de dag' en ondertussen is VRT NWS op Facebook een live uitzending gestart waarin ze de gevolgen van de zaak rond Bart De Pauw met een seksuologe bespreken. Dit is allemaal zo onwerkelijk, dat het wel 'fake news' lijkt. Ik vind het ongehoord dat ze hun ex-werknemer zo de grond in boren en hun objectiviteit niet behouden. Dit bewijst volgens mij heel goed dat ook de openbare omroep kijkers wil aantrekken met sensationeel nieuws.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th November 2017, 20:33
Lander.W*yts's Avatar
Lander.W*yts Lander.W*yts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Noorderwijk
Posts: 38
Net zoals Ellen vind ik de sfeer die rond deze zaak hangt een tikkeltje bizar. Ik kan best geloven dat Bart De Pauw dit heeft gedaan, de feiten wijzen er toch op, maar ik stoor mij ook aan deze overdreven reactie vanuit de VRT en het nieuws. Hij heeft ongewenste berichtjes verzonden en wat eng gedaan, maar verder is het blijkbaar nooit gekomen. Bij de VRT behandelen ze hem echter als een serieverkrachter en verbreken ze direct elk contact. En zoals Sam al aanhaalt; het gaat niet eens over schuld of onschuld. De VRT wil gewoon zijn handen witwassen voor het vuil er op kan komen en de media zien hier een sappig verhaal in.

Ik begrijp dat dit een ernstig onderwerp is, maar ga er dan ook ernstig mee om, niet als roddeltantes.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.