actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2013, 10:35
A*vid.Van.der.haegen A*vid.Van.der.haegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 103
208 feestvierders betrapt met drugs op I Love Techno

208 feestvierders betrapt met drugs op I Love Techno

Bron: Belga 10/11/13
Op I Love Techno in Gent feestten zaterdagnacht ruim 30.000 muziekliefhebbers twaalf uur lang op straffe beats en de beste dance-muziek. Ondanks de 'mercy bin', waar bezoekers voor het eerst op I Love Techno anoniem en straffeloos drugs konden achterlaten, werden 208 feestvierders betrapt op gebruikershoeveelheden en onherroepelijk naar huis gestuurd, melden de lokale en federale politie.
I Love Techno was dit jaar niet uitverkocht, in tegenstelling tot enkele voorgaande edities. Het indoorfestival in Flanders Expo lokt nog steeds een zeer internationaal publiek. "Ongeveer 60 procent van de bezoekers is afkomstig uit eigen land", aldus woordvoerder Julie Maricq. "Frankrijk is goed voor zilver, Nederland versiert brons."

Muzikaal kleurt het festival graag buiten de technolijntjes, met ook house, elektro, dubstep en trap acts. Hoogtepunten waren volgens de organisatie Disclosure en Gesaffelstein, net als Knife Party, Baauer, Martin Garrix, Laurent Garnier, Maxim en Booka Shade. De Belgische elektro-rockband Goose "bezette" de Yellow Room. De Compact Disk Dummies verrasten met Helmut Lotti.

Nultolerantie
Op het festival geldt een nultolerantie voor drugs, de politie zette voor het eerst drugshonden in en het parket stelde een 'mercy bin' ter beschikking waarin gebruikers anoniem en straffeloos verdovende middelen kwijt konden. "Alles wat in de ton gaat, wordt in beslag genomen en aan toxicologische labo's overgemaakt", verduidelijkt parketwoordvoerder Annemie Serlippens. "In samenwerking met het Early Warning System (EWS) worden professionals verwittigd van nieuw gedetecteerde gevaarlijke producten."

Ondanks die 'genademogelijkheid' werden 208 personen betrapt met gebruikershoeveelheden cannabis, marihuana, cocaïne en MDMA, waardoor ze hun toegangsbandje verloren. Het parket stelde drie gerechtelijke dossiers op tegen dealers.

Het Rode Kruis verzorgde 266 feestvierders, vooral voor problemen met alcohol en oververhitting, en 39 van hen werden opgenomen in het ziekenhuis

Mening: De ironie dat alcohol een ‘legale drug’ is, en er van de 266 bezoekers ‘vooral’ voor problemen met alcohol door het Rode Kruis verzorgd moesten worden, maakt van de 208 (betrapt met ‘niet-legale’ drugs) van de 30.000 bezoekers een zeer klein getal.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th November 2013, 14:17
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 100
Ik ben het eens met A*vid. Tegenwoordig is alcohol een even groot probleem als drugs. Alcohol wordt veel meer getolereerd terwijl het ook zware gevolgen kan hebben zoals eindigen in het ziekenhuis na een nachtje feesten. Ik stel me ook vragen bij de 'mercy bin'. Zou deze echt nut gehad hebben? Geven jongeren zomaar hun drugs af? Volgens mij zullen er veel jongeren zijn die toch het risico nemen om betrapt te worden in plaats van de drugs vrijwillig af te geven. Ik vind het wel goed dat er nultolerantie is ten opzichte van drugs op festivals zoals deze.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th November 2013, 14:17
silke.wouters silke.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lichtaart
Posts: 60
Ik heb een gemengd gevoel bij dit artikel. Langs de ene kant vind ik het spijtig dat er zoveel mensen zijn die drugs en drank 'nodig hebben' om een goed feestje te kunnen bouwen. Langs de andere kant vind ik het wel positief dat men met deze nul-tolerantie een duidelijk signaal wil geven. Feestvierders zijn welkom, drugs niet! Er werden naast de 208 gebruikers ook 4 drugsdealers opgepakt. Ik vind dat deze mensen een zware straf verdienen.
Over de mercy bin zijn nog geen cijfers bekend. Ik vraag me af of dit succes heeft gehad. Ik niet dat het enkel de schrik om gepakt te worden is, maar men heeft ongetwijfeld ook wel wat geld uitgegeven aan de drugs en ik niet dat men die dan zomaar inlevert.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.