actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2009, 12:41
Esther Horemans Esther Horemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 57
Alex Vercauteren mag gevangenis uit om te werken

Alex Vercauteren, de man die de opdracht gaf om veearts-keurder Karel Van Noppen te vermoorden, heeft vandaag de gevangenis mogen verlaten. Vercauteren werd in 2002 veroordeeld tot levenslang.

Weekends thuis
Gisteren besliste de strafuitvoeringsrechtbank dat Vercauteren overdag de gevangenis mag verlaten om te gaan werken. Hij moet op weekdagen wel nog in zijn cel slapen, maar de weekends mag hij thuis doorbrengen. De man mag niet in de buurt van de nabestaanden van Karel Van Noppen komen en ook niet in de sector van de veehandel werken. Midden januari wordt die regeling geëvalueerd. (belga/lb)
01/12/09 20u01

BRON: www.hln.be
Eigen mening:
Dit vindt ik geen levenslang ! Nu kan hij overdag buiten en kan hij evengoed zijn handeltje terug opstarten. Ik vraag me ook gewoon af hoe hij aan werk gaat komen ? Er zijn zoveel werklozen in België en zo iemand heeft dan een job en kan overdag uit te gevangenis ? Ik vind het ook gewoon erg voor de familie Van Noppen, zij hebben ook kans om hem gewoon overdag tegen het lijf te lopen. Naar mijn mening is dit allemaal niet juist...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2009, 13:07
Willem Van den Eynde Willem Van den Eynde is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 23
Aan de andere kant gaat de familie akkoord met de beslissing... Het is wikken en wegen maar wat is het beste?

- Hij blijft in de cel, niets doen dan zijn straf levenslang uitzitten (20jaar) op kosten van de staat die momenteel met een vrij grote begrotingsput zit.
- Hij wordt gestraft door 20jaar in de gevangenis te zitten. Als hij dan vrijkomt en als mens veranderd is, is de missie geslaagd. Als hij daarna nog steeds niet veranderd is, was de straf voor niets. Aangezien deze man nog meerdere jaren zal moeten meedraaien in de maatschappij.

9 jaar gevangenis of 20 jaar, ik denk dat het niet veel verschil maakt t.o.v. de persoonlijkheid van de gevangene. Ik ken een onschuldige die zelf 2 weken in de gevangenis werd behandeld als een zware misdadiger. Hij was na die 2 weken 10kg kwijt geraakt en was totaal gekraakt als mens. Dus is de duur van de straf meer om de slachtoffers tevreden te stellen. Wat zeer moeilijk ethisch te verantwoorden is (naar mijn mening kan een straf niet zwaar genoeg zijn maar één stem maakt nog niet recht).
Om eerlijk te zijn is er bijna geen oplossing. Deze man zal ofwel veranderd zijn en perfect meedraaien als een doorsnee persoon in de maatschappij, of hij zal niets veranderd zijn. In dat geval zal hij blijven dingen uitspoken zonder geweten. Is doodstraf dan niet beter? In dergelijke gevallen denk ik van wel maar dat is ethisch helemaal niet goed te verantwoorden. Het is allesinds de goedkoopste oplossing (in tijden van crisis bv). De slachtoffers zouden blij zijn. Misdadigers zouden ofwel afgeschrikt worden door deze straf of ze zouden denken "ik heb toch niets te verliezen en zal maar kort afzien".

Wat ik wel eigenaardig vind is dat een mensenleven momenteel maar 50.000-100.000 euro waard is volgens justitie... Iemand die namelijk voor dergelijke bedragen fraudeerd heeft kans op een effectieve (!) straf van 10 jaar. Een moordenaar komt op deze tijd blijkbaar ook vrij. Naar mijn mening is de wetgeving te subjectief opgesteld en achterhaald.

Citaat:
Orgineel gepost door Esther Horemans
Alex Vercauteren, de man die de opdracht gaf om veearts-keurder Karel Van Noppen te vermoorden, heeft vandaag de gevangenis mogen verlaten. Vercauteren werd in 2002 veroordeeld tot levenslang.

Weekends thuis
Gisteren besliste de strafuitvoeringsrechtbank dat Vercauteren overdag de gevangenis mag verlaten om te gaan werken. Hij moet op weekdagen wel nog in zijn cel slapen, maar de weekends mag hij thuis doorbrengen. De man mag niet in de buurt van de nabestaanden van Karel Van Noppen komen en ook niet in de sector van de veehandel werken. Midden januari wordt die regeling geëvalueerd. (belga/lb)
01/12/09 20u01

BRON: www.hln.be
Eigen mening:
Dit vindt ik geen levenslang ! Nu kan hij overdag buiten en kan hij evengoed zijn handeltje terug opstarten. Ik vraag me ook gewoon af hoe hij aan werk gaat komen ? Er zijn zoveel werklozen in België en zo iemand heeft dan een job en kan overdag uit te gevangenis ? Ik vind het ook gewoon erg voor de familie Van Noppen, zij hebben ook kans om hem gewoon overdag tegen het lijf te lopen. Naar mijn mening is dit allemaal niet juist...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.