actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2009, 17:20
olivier.lejeune olivier.lejeune is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Westerlo
Posts: 70
Gaia toont gruwelijke beelden uit Belgische slachthuizen

Twee dagen voor het offerfeest heeft Gaia gruwelijke beelden uit Belgische slachthuizen openbaar gemaakt. Onverdoofd geslachte runderen, schapen en geiten lijden op de beelden zwaar en worden mishandeld. De dieren worden er geslacht voor de halal markt, maar zouden ook zonder etikettering in het reguliere circuit terechtkomen.

Niet alleen halal
Gaia vraagt met de beelden dat de uitzondering in de wet om dieren zonder verdoving te slachten, meteen wordt geschrapt. En dat de moslimgemeenschap slachten met verdoving zou aanvaarden om de dieren veel lijden te besparen. De beelden zijn niet voor gevoelige zielen. Geitjes die krijsen van angst terwijl hen de keel wordt overgesneden, dieren die hopeloos vechten om te overleven terwijl ze doodbloeden, etc.

Middeleeuws
"Dit zijn onaanvaardbare, middeleeuwse wanpraktijken", zegt Gaia-voorzitter Michel Vandenbosch. Zonder etiket beginnen slachthuizen volgens Gaia steeds vaker onverdoofd te slachten. Op dit moment wordt 92 procent van de schapen, 21 procent van de kalveren en 10 procent van de runderen zonder verdoving geslacht, aldus Gaia. Dat zijn ongeveer 250.000 dieren per jaar.

Er bestaat in Europa veel discussie over het slachten van dieren. In Zweden, Noorwegen, Zwitserland en IJsland is slachten zonder verdoving al verboden. (gb)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/2661/Bedre...chthuizen.dhtml

Bespreking: Gaia heeft groot gelijk, wat er op die beelden te zien is kan niet door de beugel. Het is echt misselijkmakend wat er op die beelden te zien is. Ik begrijp niet dat mensen zo koelbloedig dieren vermoorden. Hebben die mensen dan echt geen medelijden met deze beesten? Als ik die beelden zie verschiet ik er niet van dat mensen vegetariër worden.
Dat ze maar snel een wet voorleggen waarin ze beesten met verdoving slachten. En niet op deze manier, echt middeleeuws.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th November 2009, 14:54
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Verschrikkelijke beelden, inderdaad een reden om vegetariër te worden!!
Dit kan echt niet door de beugel!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th November 2009, 15:17
Charlotte Van Helshoecht Charlotte Van Helshoecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Mol
Posts: 101
Ik heb geen behoefte om deze beelden te bekijken, ik heb al eens een reportage op telefacts gezien hoe ze beesten onverdoofd slachten en mijn maag keert nog om als ik eraan denk. Ik vind dat dit ABSOLUUT niet kan! Deze dieren hebben ook een hart, zij kunnen ook pijn lijden! Waarom doen ze dan alsof het monsters zijn en vermoorden ze hen op zulke manieren? Ik kan hier echt niet aan uit. Dat iemand zo hard kan zijn om een onschuldig dier zoveel pijn te doen lijden. Ik ben zelf geen vegetariër, maar ik ben wel tegen zulke 'ingrepen'. Als men de dieren eerst rustig verdoofd of laat inslapen is dit nog anders en beseft het dier ook niet wat er gaat gebeuren. Maar zonder verdoving hen eerst dood knuppelen om hen daarna te slachten, waar gaat dat heen??? Gewoon WALGELIJK!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th November 2009, 13:39
Joeri Op de Beeck's Avatar
Joeri Op de Beeck Joeri Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 113
Men zegt niet voor niets dat de islam enkele eeuwen achterloopt op de westerse samenlevingen... Dit is er nogmaals het bewijs van. Ik word er gewoon ziek van als ik enkel nog maar foto's zie waarop schapen te zien zijn waarvan de keel is overgesneden en die nog in alle wanhoop proberen te overleven... De beelden van de VTM reportage liegen er ook niet om. Die dieren weten wat er gaat gebeuren. Hun laatste minuten (mss zelfs uren) moeten een hel zijn.

Cultureel van de moslims of niet, stoppen moet het!! Zijn culturele tradities een excuus om je maatschappij te laten degraderen tot we terug in de middeleeuwen zitten?
Als de moslims dat vinden stel ik voor dat we dan maar ineens opnieuw de godsdienstbelastingen invoeren. Willen de moslims de islam beleiden? Geen probleem!! We sturen de fiscus wel langs.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 29th November 2009, 16:16
Shana Henderieckx Shana Henderieckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Antwerpen
Posts: 130
'zinloos geweld'

Ik durf zelfs de link niet eens te openen, want daar slaap ik niet van! Maar ik had het ook al op het nieuws gezien. Niets praat zoiets goed, waar halen de mensen toch het lef vandaan? Als ze zoiets per sé willen (en oké, daar kan ik nog inkomen want wij slachten ook koeien om het vlees ervan te eten e.d.) dan bestaan er toch ook zachtere manieren...? Dit behoort gewoon tot een zoveelste soort van 'zinloos geweld'.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 29th November 2009, 16:49
Véronique.Segers Véronique.Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas-Turnhout
Posts: 122
Deze beelden zijn echt verschrikkelijk! Dieren maken veel te veel leed mee voordat ze uiteindelijk op ons bord belanden. Het wordt tijd dat de uitzondering (moslimgemeenschap) in de wet om dieren zonder verdoving te slachten meteen wordt geschrapt. Dieren heb ook rechten!
Wij kunnen hier natuurlijk al aan mee werken. Ik zeg niet dat we allemaal vegetariër moeten worden, maar minder vlees eten is zeker een oplossing.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 29th November 2009, 17:48
Mattiaswillems Mattiaswillems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Lichtaart
Posts: 75
Ik vind dit eigenlijk een zeer goed initiatief om deze beelden te publiceren! Ik denk dat de meeste mensen niet eens weten waar dat stuk vlees, dat dagelijks op ons bord ligt, vandaan komt. Ik reken mezelf ook bij die mensen. Het zijn inderdaad wel zeer schokkende beelden, maar ze klagen dan ook een wantoestand aan in de slachthuizen! Er zou een verbod moeten komen op de mogelijkheid om dieren te slachten zonder verdoving. Want we leven nu eenmaal in een maatschappij waar zeer veel vlees wordt gegeten, en dit is op z'n eigen niet zo erg. Maar het probleem is dat deze dieren zeer pijnlijk tot hun leven komen, en dit vind ik ook helemaal niet kunnen! Deze dieren dienen er al voor enkel en alleen om ons eens lekker te laten eten, en dan nog is het blijkbaar moeilijk om deze dieren een pijnloze dood te gunnen. Het is dus verkeerd om na het zien van deze beelden allemaal te stoppen met vlees eten, maar er moeten gewoon betere omstandigheiden komen voor die dieren.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 29th November 2009, 18:23
Sanne Lievens Sanne Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: geel
Posts: 63
Dieren slachten zonder verdoving kan niet. Ik heb de beelden niet bekeken omdat ik ze gewoonweg niet wil zien. Een dier is ook een levend wezen net als de mens en dus moet het met evenveel respect behandeld worden. Ik ben zelf geen vegetariër maar ik eet heel weinig vlees omdat ik het niet lekker vind. Ik heb niets tegen die moslims of hun geloof maar ik vind toch dat er een vijsje los zit bij hun. Dieren onnodig pijn laten lijden is schandalig, ze zouden zelf eens moeten voelen wat die beestjes voelen. Ze zullen snel van mening veranderen denk ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.