actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2016, 16:54
aline.n*terman aline.n*terman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Malle
Posts: 56
Aartsbisschop De Kesel: ‘Laat gehuwde mannen ook priester worden’

‘Het celibaat kan niet van elke priester gevraagd worden.’ Hoewel aartsbisschop Jozef De Kesel zelf voor het celibaat koos en geen voorstander is om zomaar af te schaffen, ziet hij wel iets in een ander systeem. Een systeem dat gehuwde mannen toelaat om ook priester te worden, zegt hij in een interview met De Zondag.

Sinds december 2015 is Jozef De Kesel, de voormalige bisschop van Brugge, aartsbisschop. Een functie waarvoor hij niet onmiddellijk enthousiast was. ‘Dit had voor mijn part iemand anders mogen worden. Maar als de paus je vraagt, zeg je niet neen. Tenzij je echt goede redenen hebt, gezondheidsproblemen bijvoorbeeld’, zegt De Kesel in een interview met De Zondag.

Gehuwde priesters?

In dat interview pleit De Kesel voor een Kerk die de nieuwe maatschappelijke realiteit aanvaardt. Een Kerk die de secularisering aanvaardt, net als de komst van de islam. En die nadenkt over het celibaat.

Want hoewel hij zelf het celibaat niet wil afschaffen, ziet De Kesel wel andere mogelijkheden. ‘Een celibatair leven is geen betekenisloos leven’, zegt de aartsbisschop. ‘Ik heb er bewust voor gekozen: dat was ook de levensstaat van Jezus. Anderzijds vind ik niet dat dat van elke priester kan gevraagd worden, zeker in een tijd waar seksualiteit een grote rol speelt. Ik ben voorstander van het model van de Oosterse katholieke kerk. Daar mogen mannen die gehuwd zijn wel tot priester gewijd worden.’

Het is niet de eerste keer dat De Kesel het celibaat in vraag stelt. In 2010, hij was toen nog bisschop in Brugge, hield hij al een pleidooi voor de afschaffing van het verplichte celibaat. ‘Naast celibataire priesters zouden ook mensen voor wie het celibaat menselijkerwijs onmogelijk is, de kans moeten krijgen om priester te worden. Ik hoop dat daar echt over gediscussieerd kan worden’, zei hij toen. En hij brak een lans voor het priesterschap voor vrouwen.

Vangheluwe

Voor hij aartsbisschop werd, was Jozef De Kesel bisschop in Brugge. Hij volgde Roger Vangheluwe op die opzij gezet werd na bekentenissen van pedofilie. Die opvolging was niet gemakkelijk, zegt De Kesel. ‘Ik heb leren omgaan met de problematiek van pedofilie. Ik moet bekennen dat ik daar onvoldoende kennis van had. Ik ben zeer alert geworden. Als ik ook maar iets hoor in die richting, dan gaan alle rode lichten branden.’

Met zijn voorganger heeft De Kesel ondertussen geen contact meer. ‘Dat is al even geleden. Men zegt dat hij in een klooster in Frankrijk woont. Dat is een regeling van het Vaticaan.’

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160508_02278470

eigen mening: Over het algemeen vind ik dit een zeer mooi idee. De Kerk is vrij verouderd en verliest snel populariteit. Deels door het celibaat is het beroep van priester vrij onaantrekkelijk. Hier verandering in brengen zou al een stap vooruit zijn. Het is al een goed teken dat aartsbisschop De Kesel zich bewust is van deze problematiek en open staat voor verandering. Ik vrees enkel dat deze verandering vrij snel zal moeten komen. Hierbij stel ik mij dan ook de vraag hoe realistisch het is om dit op korte termijn te verwezenlijken. De Kerk zit al eeuwen in een vastgeroest systeem. Niet iedereen binnen de Kerk gaat openstaan voor de verandering. Daarnaast moet dit ook nog vanuit het Vaticaan goedkeuring krijgen. Hoe dan ook vind ik het mooi dat dit idee naar voren wordt gebracht, dit kan dan uiteindelijk misschien de deur open zetten voor vrouwelijke priesters.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th May 2016, 17:25
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
Ik vind het een goed idee om gehuwde mannen ook priester te laten worden en ben het dus eens met de onderstaande mening. Ik vind het zelfs een beetje jammer dat vrouwen geen priester mogen worden, zeker in deze moderne tijd. We zijn voorbij een patriarchale maatschappij. Waarom zouden enkel ongehuwde mannen het woord van God kunnen verspreiden? Ik besef maar al te goed dat er bepaalde regels zijn die gevolgd moeten worden.

De kerk gaat er op achteruit, dit in de zin van populariteit. Er zijn in vele gemeentes vaak priesters meer omdat zij bijvoorbeeld op pensioen gaan. Het is als het ware een uitstervend ras. Waarom zou je dan geen mannen of vrouwen het woord van God laten verkondigen?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th May 2016, 22:27
Charlene.B*oeckx Charlene.B*oeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2015
Locatie: Dessel
Posts: 50
eigen mening over artikel

Het celibaat is al wel vaker in vraag gesteld, er zijn dan ook enkele vertakkingen van de katholieke kerk die wel gehuwde priesters hebben. Dat het nu weer wordt aangehaald is niet slecht, en zeker niet voor de kerk. Met kerken die de dag van vandaag leger en leger worden bij ons, kan dit een stap in de goede richting zijn voor de kerk. De kerk zal echt wel toleranter moeten worden in deze multiculturele samenleving en dat zulke onderwerpen ook in verband met homofilie en de islam aan bod komen en besproken worden is zeer goed. Religie kan voor mensen een hele grote steun zijn maar als je niet aanvaard wordt zoals je bent is dat heel hard. Het uitsluiten van bepaalde mensen is altijd fout. Niet enkel in de kerk maar ook in het dagelijkse leven. De kerk is misschien wel bang voor verandering maar heeft de verandering ook nodig. En als men het celibaat als vrije keuze laat is dat zeker al een stap in de goede richting, nu nog hopen dat ze De Kesel zijn goede raad opvolgen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th May 2016, 20:45
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Priester worden

Mijn mening komt overeen met de voorgaande meningen. Waarom zouden gehuwde mannen geen priester mogen worden? Bij mijn weten zijn er te weinig priesters. Het wordt tijd om de regels aan te passen. Het is onmogelijk om jezelf te blijven vasthouden aan bestaande regels. Iedereen moet met de tijd mee proberen te gaan. Als dat niet gebeurt, denk ik dat de kerk binnen dit en tien jaar weinig tot geen enkele bezoekers meer over de vloer zal zien komen. Het is tijd om te veranderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.