actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2014, 16:16
P*tricia P*tricia is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 25
Justitie betaalde omstreden cyberspionagebedrijf dit jaar al twee keer

De FOD Justitie heeft dit jaar twee facturen van ruim 18.000 euro betaald aan FinFisher, een Duits bedrijf dat spionagesoftware ontwikkelt. Dat heeft minister van Justitie Koen Geens (CD&V) in de Kamer geantwoord op een vraag van Stefaan Van Hecke (Groen). Het ging om prestaties die werden betaald op vraag van een speciale eenheid van de federale politie die instaat voor de telefoontap.

In september raakte bekend dat, volgens documenten van klokkenluiderssite WikiLeaks, België op een lijst van landen staat die spionagesoftware kochten van FinFisher. Ons land zou al voor meer dan 1 miljoen euro hebben uitgegeven aan dergelijke software. Het bedrijf zou ook hebben geleverd aan regimes in onder meer Qatar, Bahrein en Pakistan.

Van Hecke wilde in de bevoegde Kamercommissie van Minister Geens te weten komen hoe de vork precies aan de steel zit. De CD&V'er antwoordde dat de FOD Justitie op 26 augustus en 21 oktober van dit jaar telkens 18.181,81 euro heeft betaald aan het bedrijf.

"Het betreft prestaties die betaald worden op vraag van een speciale eenheid bij de federale politie die instaat voor de tactische interceptie van communicaties", aldus Geens. "Het is die eenheid die de behoefte bepaalt en die instaat voor het aangaan en de opvolging van de prestaties". Hij voegde er nog aan toe dat de aanwending van de techniek steeds gebeurt onder bevelschrift van een onderzoeksrechter.

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/j...-keer-a2112307/

Mening: Deze artikel gaat denk ik zo goed als iedereen aan aangezien iedereen gebruik maakt van het internet. Je hoort het vaak zet niet alles op het internet vooral je adres, bankkaartnummer etc. Toch staan de meeste internetgebruikers hier denk ik niet bij stil. Deze firma, FinFisher, had als een van de bronnen voor hun informatie Facebook. En aangezien zo goed als iedereen Facebook heeft is deze een heel makkelijke bron om te kunnen achterhalen wie je bent, waar je bent en wat je aan het doen bent. Ook een smartphone kan hier bij helpen. Ik heb onlangs gehoord dat de meeste foto’s die door een smartphone worden getrokken een geo-tag bevatten. Dit wil zeggen dat aan de foto een link gelegd is met waar je de foto hebt getrokken. Facebook maakt hier ook gebruik van. Als je iets op Facebook post dan kun je vaak aflezen gepost vanuit [stad/dorp] en bij sommige zelfs met wat voor telefoon, iPhone, Samsung etc.
Door technologie wordt het hedendaagse privacy niet meer gerespecteerd. Ik denk zelfs dat het woord privacy tegenwoordig niet meer een te gebruiken valt. Het is zo makkelijk om te achterhalen wat je aan het doen bent, waar je bent, met wie je bent en bij sommige gevallen kunnen ze zelfs de microfoon van je gsm hacken en mee luisteren naar wat je aan het vertellen bent. Zelf vind ik dit heel erg en ik sta er ook niet altijd bij stil. Het wordt gewoon steeds moeilijker om privacy te hebben. Zoals ze zeggen ‘Big brother is watching you!’.

Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.