actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2015, 14:54
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Belg drinkt vaker alcohol dan gemiddelde Europeaan

Belg drinkt vaker alcohol dan gemiddelde Europeaan

Belgen drinken vaker alcohol dan de gemiddelde Europeaan, maar consumeren per drankbeurt kleinere hoeveelheden. Dat blijkt uit de European Social Survey, waarbij 28.000 personen ouder dan 15 bevraagd werden in 15 Europese landen, onder wie 1.769 uit België. Onderzoekers van het Centrum voor Sociologisch Onderzoek van de KU Leuven werkten mee aan dit onderzoek.

Van de ondervraagde Belgen drinkt 10 procent elke dag alcohol, 24 procent doet dat meerdere keren per week en 17 procent consumeert nooit een druppel alcohol. Op een weekdag drinkt 66 procent van de Belgen alcohol en tijdens het weekend loopt dat percentage op tot 81.

'Vergeleken met andere Europeanen komen Belgen wat betreft de frequentie van alcoholgebruik op de tweede plaats', aldus de Leuvense onderzoekster Sara Barbier. In Europa scoren enkel Nederlanders op dat vlak hoger.

Hoeveelheden

Per drankbeurt drinkt de Belg in de week 27 gram alcohol. Tijdens het weekend stijgt dat naar 41 gram. Wegens een kleine groep, die extreem grote hoeveelheden drinkt, geven deze cijfers evenwel een vertekend beeld. Bij de vergelijking houden de onderzoekers daarom geen rekening met de tien procent extreemste drinkers.

'Het gemiddelde voor ons land bedraagt dan 20 gram alcohol op een weekdag en 30 tijdens het weekend, waardoor we in Europa uitkomen op een tiende en elfde plaats. Zowel in de week als in het weekend worden met respectievelijk 42 en 57 gram de grootste hoeveelheden alcohol gedronken in Ierland, gevolgd door Tsjechië met respectievelijk 42 en 57 gram', aldus Barbier.

'Tien procent is veel'

In een reactie wijst Marijs Geirnaert, directeur van de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen, erop dat deze resultaten in de lijn liggen van eerdere studies. 'Tien procent dagelijkse drinkers in ons land is veel. Minimaal twee alcoholvrije dagen per week is immers een aanvaardbare grens voor een verantwoordelijk alcoholgebruik. Ondanks de gezondheidsrisico's blijft alcohol een bijzonder sterk aanvaard genotsmiddel in ons samenleving. Het is belangrijk om mensen te blijven sensibiliseren om verantwoordelijk om te gaan met alcohol', aldus Geirnaert.

Bron: DS, 8 december 2015

Mening:
Het eerste resultaat dat mij enorm deed schrikken in dit artikel was dat 10 procent van de 1769 ondervraagde Belgen ouder dan 15 jaar dagelijks alcohol nuttigt. Net zoals het artikel aanhaalt, vind ik 10 procent wel een te hoog percentage. Als ik naar mezelf kijk kan ik eerlijk zeggen dat er weken voorbij gaan waarin ik geen druppel alcohol aanraak. Daar ben ik dan ook eerder trots op dan dat ik er mezelf voor schaam.

Ik merk namelijk dat veel mensen, al dan niet onbewust, drinken onder sociale druk. Mijn stiefvader is hiervan het ideale voorbeeld. Hij wilt zijn alcoholinname namelijk verlagen, maar denkt dat dat niet strookt met het alcoholgebruik binnen zijn vriendenkring. 'Iedereen drinkt alcohol in mijn vriendenkring. Dan kan ik daar toch moeilijk met een glas cola gaan zitten?', hoor ik hem zeggen. Dat is het hem net vind ik. Natuurlijk kan je met een cola in de hand plaatsnemen naar jouw vrienden die volop alcohol nuttigen!

Ik zeg zeker niet dat alcohol verbannen moet worden, we drinken immers allemaal wel eens graag een glaasje. Ik begrijp alleen niet waarom volwassen en jongeren alcohol soms zo graag in overdaad willen nuttigen. Vaak komt die overdaad aan alcohol ook tot stand in het bijzijn van vrienden tijdens sociale gelegenheden. Het lijkt me goed om mensen ervan bewust te maken dat hun alcoholgebruik hun eigen keuze is die onafhankelijk moet zijn van die van een ander.

Laatst aangepast door Z*ë.Crols : 8th December 2015 om 15:07.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.