actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2017, 19:07
Ruben.C*vens Ruben.C*vens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2017
Locatie: Herenthout
Posts: 20
Post Agenten getuigen anoniem na zware rellen in Brussel: “Niet ingegrepen? We mochten nie

Ze waren gisteren alle vier aan het werk in het centrum van Brussel toen de rellen uitbraken die de stad op stelten zetten en getuigen anoniem aan VRT NWS, want “anders kunnen we een nieuwe job gaan zoeken.” Maar er ging wel degelijk heel wat mis gisteravond, en dat willen ze niet onbenoemd laten.
Toen het Marokkaanse voetbalelftal zich gisteravond kwalificeerde voor het WK, vierden verschillende groepen van supporters feest in Brussel. Het duurde echter niet lang of dat feest werd er eentje van vandalisme, plunderingen, brandstichting en geweld tegen de politie.

De plaatselijke handelaars luidden meteen de alarmbel en zeiden dat het wel heel lang duurde voor de politie kon ingrijpen. De politiezone Brussel Hoofdstad Elsene zegt eerst de openbare orde te moeten herstellen hebben voor ze de handelaars konden beschermen. “We kregen veel oproepen tegelijkertijd en er moest een selectie gemaakt worden”, klonk het bij monde van de commissaris. Maar dat lijkt niet helemaal te kloppen met wat de vier agenten aan VRT NWS vertelden.

“Er was simpelweg niet genoeg volk voorzien”, klinkt het meteen. “Wat ze boven onze hoofden ook mogen zeggen: er waren sowieso niet genoeg manschappen voorzien voor een eventuele kwalificatie van Marokko, laat dat duidelijk zijn.”

“We mochten niet ingrijpen”

Volgens de agenten stelde de leiding pas tijdens de match vast dat het nadien wel eens uit de hand zou kunnen lopen, op een moment waarop zij al wisten dat er agenten bekogeld werden.

Ook de voetgangerszone rond de Beurs zou een probleem gevormd hebben bij de interventie gisteravond. Een probleem dat ook al langer bekend was volgens de agenten. “Het maakt het heel moeilijk voor ons om het waterkannon in te zetten in bepaalde zones. Een snelle, krachtdadige interventie is daar bijna onmogelijk.”

“Op de Lemonnierlaan stelden we vast dat er werd geplunderd. Dat handelszaken werden bestolen voor de ogen van een peloton. Er mocht niet ingegrepen worden, omdat de situatie dan wel eens zou kunnen escaleren. En dat is niet de eerste keer! Dat is toch om zot van te worden.”

“We hebben traangas, we hebben rubberkogels. Het enige dat we niet hebben is de formele toestemming om ze ook echt in te zetten”, klinkt het. Verder vertellen de agenten hoe zelfs brandweermannen die probeerden een brandende wagen te blussen, plots werden bekogeld door jongeren en zich moesten terugtrekken.

Tenslotte klagen ze ook het trage systeem aan waarlangs ze om bijstand moeten vragen aan de federale politie of andere lokale korpsen. “Dat verloopt enorm langzaam, via een te log systeem. Dat weet iedereen op het terrein. Een ééngemaakte Brusselse politiezone zou dat probleem en nog vele andere kunnen oplossen”, klinkt het, met een niet mis te verstane waarschuwing voor de toekomst: “Zolang er zes verschillende Brusselse politiezones blijven bestaan, zullen dit soort toestanden blijven gebeuren.”

Ander verhaal bij de burgemeester

Bij de Brusselse burgemeester Philippe Close klinkt een heel ander verhaal. Hij prijst de ordediensten voor hun “snelle reactie”. “De politie is zeer goed opgeleid en voorbereid, is koelbloedig gebleven en is dus snel kunnen tussenkomen, zodat de schade beperkt kon blijven, hoewel nog te groot voor de slachtoffers”, reageerde die aan persagentschap Belga. Hij treedt ook de commissaris bij in zijn verklaring dat de eerste prioriteit van de politie het herstel van de openbare orde moet zijn.

De burgemeester vraagt het parket ook om de daders te vervolgen. “Voetbal moet een feest blijven en ik sta steeds open voor feestjes aan de Beurs. Maar wat gebeurd is, is geen feest, maar een vernielpartij.”

Ook premier Charles Michel veroordeelde het geweld. “Ik veroordeel elke vorm van geweld maar heb ook lof voor het werk van de ordediensten die met de nodige koelbloedigheid en sereniteit gereageerd hebben. De regering aanvaardt dergelijke ontsporingen niet en waakt over het respect van de openbare orde. Dat is de taak van de ordediensten”, zei hij in de rang van het partijcongres in La Louvière. Ook CD&V-vicepremier Kris Peeters noemde het geweld onaanvaardbaar en wil snel antwoorden op wat er fout gelopen was.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171112_03181313

Eigen mening: ik heb sterk mijn twijfels bij het feit dat er te weinig manschappen zouden geweest zijn. Ik denk gewoon dat het eerder een simpel excuus was om te zeggen dat de politie in het algemeen de boel niet aankon, en jawel, zelfs angst had. Dit hoor je wel meer wat betreft de Brusselse wijken.

Verder denk ik dat als de gegeven situatie heel erg is, zoals het nu was, er maar extra politiemensen moeten opgeroepen worden. Ik vind niet dat er dan nog foefjes moeten verzonnen worden, maar direct en krachtdadig ingegrepen moet worden door eventueel zelfs extra politie manschappen uit verschillende steden in de buurt op te roepen om zo alles toch 'aan te kunnen'.

Ik weet dat het niet simpel is, maar de veiligheid van de burger primeert. Zij die daar wonen verdienen het niet zo behandeld te worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.