actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Islam > Moslimcultuur vandaag
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th January 2009, 03:22
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs up ’Een goede moslim predikt altijd vrede’

’Een goede moslim predikt altijd vrede’


Op het moment dat Obama wordt geïnstalleerd, komen driehonderd jonge moslimleiders uit 75 landen bijeen voor een tweedaagse in Doha, Katar. Daar gaan ze nog meer grote veranderingen voorbereiden. Ook Youssef Azghari (37), oud-columnist van Trouw, reist naar Doha.



Jullie gaan, zo staat in de uitnodiging, ervoor zorgen dat moslims ’vanaf morgen’ in de hele wereld bekendstaan als vredelievend?

Azghari, docent communicatie, cultuur en ethiek aan Avans Hogeschool: „Ik ben er niet trots op wat er op plekken in de wereld in naam van de islam allemaal gebeurt. We kennen de voorbeelden van moslimextremisten die met haat in de ogen iedereen een koppie kleiner willen maken. Er is te lang gezwegen over de slechte voorbeelden. We hebben geen last van een overdosis naïviteit: dat zullen we in Doha echt niet meteen veranderen. Dat kost tijd. Maar een goede moslim predikt altijd vrede, daar is islam van afgeleid. We mogen ook best trots zijn op de positieve kanten van ons geloof.”


Aan het einde van de bijeenkomst schrijven de moslimleiders van de toekomst een open brief aan de wereldleiders van nu. Wat moet voor jou het hoofdpunt zijn?

„Geef moslims overal ter wereld meer vrijheid van denken. Ik zeg expres niet meteen: vrijheid van meningsuiting. Dat is de volgende stap. Veel moslims kunnen er niet mee omgaan, omdat ze nu nog bang worden gemaakt om zelf na te denken. Dat leidt tot stilstand. Daardoor is er een grote achterstand op het westerse denken.”

„Daarnaast moet er worden gepleit voor gelijke rechten. Niet alleen in woord, ook in de praktijk. Ook voor andersgelovigen, of voor homoseksuelen. Dat is mijn jihad.”


Heb je nog specifieke wensen voor de Nederlandse situatie?

„Vroeger zwijmelden we hier over een kleurrijk Nederland, nu hoor je alleen nog maar negatieve geluiden. We verwerven hier nu een nieuwe culturele mix. Ik hoop dat we daar ook weer positief naar gaan kijken. Dat Aboutaleb burgemeester van een wereldstad kan worden, daar moet je trots op kunnen zijn.”


In 2006 nam je deel aan een conferentie in Kopenhagen, nu in Doha. Je staat te boek als een moslimleider van de toekomst. Dat schept verplichtingen. Hoe ga je daar mee om?

„Ik lever al jaren mijn bijdrage, met publicaties, lezingen en debatten. Maar ook als alle driehonderd deelnemers thuis, met hun familie, hun vrienden en in hun moskee aan de slag gaan, dan wordt dat een geweldige olievlek. Je hoeft niet meteen groot te denken om de wereld in beweging te krijgen.”


Maar zo maak je toch niet de grote stap richting vrede en rechtvaardigheid, verander je toch niets in moeizame politieke betrekkingen of voer je toch geen actie tegen het extremisme in de wereld, zoals de organisatie wil?

„Juist wel. Door de tweedaagse maak je niet alleen nieuwe vrienden, maar krijg je ook frisse ideeën en inspiratie om met zijn allen via gerichte acties in de politiek, media en andere kanalen uiteindelijk het gezicht van de wereld te veranderen. We gaan na afloop echt niet op de bank liggen wachten tot de storm voorbij is. Integendeel. Ik heb mijn dromen. Als we komend weekeinde de vraag gesteld krijgen ’kunnen jonge moslims de wereld veranderen?’ is er maar één antwoord mogelijk: Yes, we can!”


© Trouw 2008, 12-01-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.