actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2010, 09:00
Ann Wulleman Ann Wulleman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Brecht
Posts: 76
OCMW's trekken aan alarmbel

OCMW's trekken aan alarmbel

08:16 Steeds meer mensen zijn niet in staat om hun energiefacturen, hun huur of medische kosten af te lossen en doen daarom een beroep op het OCMW. De instelling heeft in de eerste maanden van 2010 zo al aan zeven procent meer gezinnen een leefloon uitgekeerd dan in dezelfde periode vorig jaar. De OCMW's slaan alarm.
Vorig jaar dreigden ruim 12.000 gezinnen in Vlaanderen op straat te belanden omdat ze de huur niet langer konden betalen, toen al een stijging van twaalf procent.

De distributienetbeheerders hebben dit jaar dan weer al meer dan 70.000 dossiers overgemaakt aan de OCMW's. Het gaat hier om mensen voor wie het aflossen van de energierekeningen te moeilijk is geworden. Meestal wordt er bij hen een budgetmeter geďnstalleerd.

Hogere uitkeringen

De Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten (VVSG) kan uit deze cijfers enkel en alleen concluderen dat de OCMW's nu meer dan ooit nodig zijn. "Ze zijn voor meer en meer mensen de laatste mogelijkheid om opnieuw aansluiting te vinden bij de samenleving", klinkt het.

De OCMW's trekken echter aan de alarmbel, uitgerekend op de Werelddag van verzet tegen armoede. Het wordt naar verluidt steeds moeilijker om de mensen in nood te helpen.

Ze pleiten dan ook voor hogere sociale uitkeringen en dat de lage lonen omhoog gaan. Bovendien zou er ook een preventief beleid gevoerd moeten worden, met behulp van Vlaanderen en het federale niveau.

Bron: GVA; http://www.gva.be/nieuws/binnenland...n-alarmbel.aspx
Datum: 15 oktober 2010

Eigen mening:
Mijn eerste bedenking bij dit artikel is: 'Hoe komt het ook dat er zoveel mensen hulp nodig hebben bij betalingen ed.?
Mijn eigen antwoord op deze vraag: België laat de laatste tijd heel veel migranten binnen in België, deze kunnen nauwelijks of gewoon geen Nederlands en hebben dus sowieso al minder kans op het vinden van werk.
Zij stappen dan naar de OCMW's om wat geld te vragen.. (heel hard uitgedrukt)

Maar wie betaald eigenlijk al deze leeflonen? Dit komt grotendeels gewoon op de kap van de hardwerkende Belg die elk jaar zeer vele euro's belastingen betaalt. Want uit de staatskas zal het geld niet moeten komen, aangezien die toch al zoveel € in min staat.
Ik vind dit persoonlijk zeer dramatisch. Mijn indruk bij dit artikel komt zelfs zo ver dat het lijkt alsof de meeste mensen er gewoon om doen. Niet werken = Geld krijgen.

Zo gaat het er nu eenmaal niet aan toe in onze samenleving. Ik vind dat mensen voor hun geld moeten werken. Natuurlijk blijven er altijd wel gezinnen die het moeilijker hebben! Dat begrijp ik ook volledig, maar valt hier niets aan te doen?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th October 2010, 12:56
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Dit artikel viel me vandaag meteen op. Het is inderdaad verontrustend dat zoveel mensen met het minimum leefloon elke maand moeten rondkomen.

Toch denk ik dat situatie per situatie apart moet bekeken en behandeld worden.
Volgens mij zijn er echt mensen die door omstandigheden zoals bijvoorbeeld: ontslag, toch terecht komen in een situatie waar ze niet voor gekozen hebben en het hier door financieel zeer moeilijk hebben. Mensen zonder diploma, vinden werk met een lagere verloning. Hier is de motivatie om te solliciteren naar een nieuwe job soms ver zoek denk ik.

Ik denk niet dat het OCMW te gemoet komt bij vergoedingen indien de aanvrager in kwestie hier niet voor in aanmerking komt. Prijzen van energie zijn inderdaad de laatste jaren enorm gestegen. Mensen die echt met een minimum loon moeten leven, zijn echt dankbaar dat ze bij een OCMW terecht kunnen, vermoed ik.

Niemand betaalt graag belastingen maar ons sociaal stelsel is nu eenmaal zo dat veel verdieners, ook veel belastingen betalen en aangezien er maar geen nieuwe regering komt vrees ik dat ook aan deze regel niet snel een verandering zal komen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th October 2010, 21:37
jeroen.vandyck jeroen.vandyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 93
Een deel van het probleem is blijkbaar de energierekening. Hoe komt het dat gewone gezinnen hun energierekeningen niet meer kunnen betalen?
De kern van het probleem zijn o.a. de belachelijk hoge kosten van de energiefactuur die Electrabel dankzij haar monopolie op de Belgische energiemarkt kan opleggen aan de gewone consument. In 2009 sloot het Franse Suez, waar Electrabel een onderdeel van is, een deal met de Belgische regering. De kerncentrales die de Belgische consument al had afbetaald, mochten langer openblijven. In ruil daarvoor betaalt Electrabel jaarlijks 250 miljoen aan de Belgische staat, terwijl ze volgens de CREG (de federale energieregulator) in 2007 al 1.75 tot 1.95 miljard euro winst boekte met deze centrales. De consument profiteert hier niet van mee, zijn zuurverdiende centen worden naar het Franse Suez versluisd. Nu kan ook het O.C.M.W. meebetalen aan deze energiereus. Zo verdienen de aandeelhouders van Suez aan de Belgische consumenten en aan zijn belastingbetalers.

(bron: deredactie.be 10/07/2010)
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th October 2010, 21:55
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door jeroen.vandyck
Een deel van het probleem is blijkbaar de energierekening. Hoe komt het dat gewone gezinnen hun energierekeningen niet meer kunnen betalen?
De kern van het probleem zijn o.a. de belachelijk hoge kosten van de energiefactuur die Electrabel dankzij haar monopolie op de Belgische energiemarkt kan opleggen aan de gewone consument. In 2009 sloot het Franse Suez, waar Electrabel een onderdeel van is, een deal met de Belgische regering. De kerncentrales die de Belgische consument al had afbetaald, mochten langer openblijven. In ruil daarvoor betaalt Electrabel jaarlijks 250 miljoen aan de Belgische staat, terwijl ze volgens de CREG (de federale energieregulator) in 2007 al 1.75 tot 1.95 miljard euro winst boekte met deze centrales. De consument profiteert hier niet van mee, zijn zuurverdiende centen worden naar het Franse Suez versluisd. Nu kan ook het O.C.M.W. meebetalen aan deze energiereus. Zo verdienen de aandeelhouders van Suez aan de Belgische consumenten en aan zijn belastingbetalers.

(bron: deredactie.be 10/07/2010)

Prima analyse!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.