actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th December 2013, 16:07
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Open VLD houdt alcoholplan tegen

Het alcoholplan van minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) komt er niet. Een uitgebreide interministeriële conferentie kon vandaag geen akkoord bereiken over het plan dat voorlag. Dat bevestigt het kabinet Onkelinx. In een reactie stelt Open VLD dat het plan Onkelinx een aantal goede maatregelen bevat.

In juni van dit jaar kwam minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) met een plan dat het drankmisbruik in onze maatschappij moest aanpakken. Acht tot tien procent van de Belgen drinkt te veel alcohol en de sociale kosten daarvan worden op 4,4 miljard euro per jaar geschat.

In het oorspronkelijke plan werd onder meer voorgesteld om de leeftijd waarop jongeren alcohol mogen drinken, op te trekken naar achttien jaar. Verder wilde het plan ook alle mogelijke vormen van happy hours en de verkoop van alcohol in bezinestations, snelwegrestaurants en nachtwinkels aan banden leggen.

Maar van het oorspronkelijke plan bleef de voorbije maanden nauwelijks iets overeind. Onder meer de drankenlobby vond verschillende voorstellen te streng.

Vandaag lag een fel afgeslankte versie van het plan op tafel. Van een verbod op happy hours was bijvoorbeeld geen sprake meer. Ook van de plannen om de verkoop in benzinestations en snelwegrestaurants aan banden te leggen bleef niets meer over, terwijl ook nachtwinkels de dans zouden ontspringen.

Open VLD stemt tegen

Zelfs over de afgeslankte versie van het plan werd nu geen akkoord bereikt door de 22 ministers die bij het plan betrokken zijn. De drie minister van Open VLD die rond de tafel zaten, stemden vanmorgen tegen het plan. Guy Vanhengel, Annemie Turtelboom en Maggie De Block hadden het vooral moeilijk met het verbod op de verkoop van alcohol via drankautomaten.

In een reactie beklemtoond Open VLD voorstander te zijn van een doorgedreven alcoholpreventie. 'Het alcoholplan van Onkelinx bevat al heel wat goede elementen. Zo is er sprake van een verplichte alcoholtest bij verkeersongevallen, meer inspanning voor alcoholpreventie op scholen en betere ondersteuning voor zorgverleners die met dagelijks met de alcoholproblematiek worden geconfronteerd', klinkt het.

Open VLD wil dat de leeftijd van 16 jaar ook geldt voor de verkoop van alcohol via automaten. Maar heel wat automaten zijn vandaag nog niet uitgerust met een eID-lezer. De partij wil daarom dat alle automaten met zo'n lezer worden uitgerust.

Bron: DS, 17/12/2013

Mening: Het is goed dat de minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx het drankmisbruik in onze maatschappij wil aanpakken. Ik verschiet er echter wel van dat zij de leeftijd waarop jongeren alcohol mogen drinken, wil optrekken naar 18 jaar. In het artikel dat er 'zuipbussen' worden ingezet voor onze noorderburen om bij ons te gaan drinken, had ik gereageerd dat dit niet direct zou gebeuren dat ze in België de leeftijd zouden optrekken. Dit is wel de bedoeling van Laurette Onkelinx. Ik weet niet of deze maatregel nu echt zou helpen om het drankmisbruik te verminderen omdat jongeren wel altijd een achterpoortje zullen vinden. Wat mij nog verrast, is dat er sprake is van een verplichte alcoholtest bij verkeersongevallen. Is dit dan niet verplicht?
Ik vind het zeker goed dat we meer inspanning moeten leveren voor alcoholpreventie op scholen. Ik denk ook dat het belangrijk is om mensen die hier mee in aanraking zijn geweest hun verhaal kunnen vertellen zodat leerlingen of studenten hier even stil bij kunnen staan wat voor gevolgen alcohol met zich kan meebrengen. Open VLD wil dat de leeftijd van 16 jaar ook geldt voor de verkoop van alcohol via automaten. Hier ben ik niet zo'n voorstander van. Er zijn nu al heel wat automaten uitgerust met een eID-lezer, maar waarom nog meer geld investeren in automaten met een lezer als deze jongeren toch gemakkelijk aan alcohol kunnen geraken. Je moet maar een vriend(in) hebben die 16 jaar is en klaar is kees! Alcohol vind je overal dus waarom nog in automaten steken?

Laatst aangepast door Britt.VanLooveren : 17th December 2013 om 17:44.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th December 2013, 09:12
Cedric.Van.Nederkassel Cedric.Van.Nederkassel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 65
De houding van Open VLD is begrijpelijk, ze beschermen hun eigen achterban, de middenstand, en de middenstand is afhankelijk van handel en diensten.
De handel is gedeeltelijk afhankelijk van goederen, dus ook drank.
Tevens ondersteun ik de stelling dat de leeftijd van algemeen alcohol gebruik omhoog moet, zoals onze Noorderburen al hebben gedaan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th December 2013, 13:42
silke.wouters silke.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lichtaart
Posts: 60
Ik vind de argumenten die Open VLD aangeeft tegen dit plan wel goed. Ze beseffen dat er iets moet gebeuren, maar de hele bevolking straffen voor het misbruik van een kleiner aandeel vinden zij geen goed plan en dit vind ik ook niet. Ze kijken ook naar de voorbeelden van andere landen die de minimumleeftijd voor alcohol optrokken of waar de leeftijd al jaren hoger is. Hier ziet men geen verbetering in het misbruik en het misbruik bij jongeren is vaak nog erger. Zie maar naar Amerika, waar jongeren voor ze uitgaan een fles sterke drank kopen en leegdrinken en dan stomdronken verder op stap gaan. Hier heeft niemand iets aan. Ook in Engeland zien we dat dit niet werkt, hier is comazuipen een groot probleem. Open VLD pleit voor een betere opvoeding op dit gebied, jongeren al op de leeftijd van 16 beter te leren omgaan met alcohol en hen niet betuttelen tot hun 18 en dan loslaten.
Ik vind dit sterke argumenten tegen het plan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.