actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th March 2017, 13:52
Amber.V*erhoeven Amber.V*erhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 75
Internationale vrouwendag roept iedereen op te staken

Duizenden vrouwen en mannen voeren op vrouwendag wereldwijd actie tegen het sociale, wettelijke, politieke, morele en verbale geweld tegen vrouwen. Dit jaar is het motto ‘solidarity is our weapon’ en de slogan ‘International Women Strike’. In België vinden onder meer acties plaats in Brussel, Genk en Gent.

Vandaag gaan in meer dan 45 landen vrouwen en mannen fysiek of virtueel in staking onder de noemer ‘International Women’s Strike’. Niet toevallig is het die dag honderd jaar geleden dat in Sint-Petersburg de grote vrouwenstaking en -demonstratie plaatsvond. Vandaag is er nog altijd werk aan de winkel. ‘Anno 2017 moeten vrouwen nog steeds opboksen tegen uitsluiting, geweld en discriminatie’, zeggen de organisatoren.

Die roepen daarom op om woensdag (deels) te staken of op een andere manier actie te voeren. ‘Stop met werken, zorgen, of huishoudelijke taken uitvoeren. Als dat niet kan, draag zwarte kleren of een zwarte rouwband. Betoog, kom op straat of zet een piket op. Boycot bedrijven die seksistische boodschappen uitsturen.’

In ons land nemen onder meer De Vrouwenraad, Femma, Furia, Charlie Magazine, Zij-kant en Hart Boven Hard deel. Ze organiseren woensdag prikacties in Brussel, Genk en aan de UGent. ‘De lijst van evenementen en deelnemers is zodanig groot, er komen er nog elke dag bij, dat we zelf een beetje het overzicht zijn verloren van wie er allemaal deelneemt en waar’, zegt Bieke Purnelle, een van de organisatoren. ‘Zo zijn er onder meer acties bij de VRT, Weekend Knack en 11.11.11 en in Gent is er onder meer een mars tegen seksisme’. ‘s Ochtends zijn er ook flyeracties aan verschillende grote stations, op de Brusselse Grasmarkt worden er roze mutsen gebreid en op het Europaplein in Brussel is er een flashmob.

Bron: www.destandaard.be, geraadpleegd op 8 maart 2017

Eigen mening: Ik vind het goed dat er extra aandacht geschonken wordt aan vrouwenrechten. Ik denk dat ze nog te vaak geschonden worden en hier moet aan gewerkt worden. Vrouwen hebben in België al een enorme opmars gekend, maar dit mag nog meer. Er is bijvoorbeeld nog steeds de loonongelijkheid tussen mannen en vrouwen, seksisme naar vrouwen toe en net zoals in het artikel vermeld wordt vind ik ook dat vrouwen nog te vaak te maken krijgen met discriminatie, uitsluiting en geweld. Ik ben blij dat dit de nodige aandacht krijgt in onze samenleving en dat dit nog eens onder de aandacht wordt gebracht.

Laatst aangepast door Amber.V*erhoeven : 8th March 2017 om 13:59.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th March 2017, 19:30
Annelore.V*rbruggen Annelore.V*rbruggen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 55
Ik ben het volledig eens met wat Amber zegt. Ik vind dat we in deze tijd op zen minst wel mogen verwachten dat alle mensen gelijk behandeld worden, zowel man als vrouw. Het is erg schokkend om te weten dat vrouwen nog steeds achteruitgeschoven en benadeeld worden. Het is dus zeker en vast positief dat de vrouwen voor zichzelf opkomen en laten merken dat ze niet over zich heen laten lopen. Wat ik ook heel erg mooi vind is dat ook mannen meedoen met de actie. Dit toont aan dat ook de mannen vinden dat vrouwen even rechtvaardig behandeld moeten worden. Als puntje bij paaltje komt hebben we elkaar allemaal nodig om in deze wereld te kunnen overleven: de wereld heeft zowel mannen én vrouwen nodig om zo optimaal mogelijk te kunnen functioneren. Het zal al een groot verschil kunnen maken als iedereen dit zou beseffen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.