actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th March 2012, 12:06
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Openbaar aanklager eist 20 jaar cel voor Sanne Smets

De openbaar aanklager eist twintig jaar cel voor Sanne Smets (24), de chiroleidster die op 29 september 2008 haar pasgeboren baby ombracht. Dat meldt de vrt.

Gisteren raakte al bekend dat het assisenhof van Vlaams-Brabant Smets schuldig had bevonden aan het opzettelijk en met voorbedachte rade doden van haar kind. Het uiteindelijke vonnis wordt vanmiddag verwacht. Sanne Smets kan maximaal levenslang krijgen.

Procureur des konings Ben Pieters gaf eerder al aan dat de jury een duidelijk signaal moest geven dat de feiten echt niet aanvaard konden worden. Advocaten Michiel Van Kelecom en Isabelle Coolens gaan op hun beurt de jury proberen te overtuigen om Sanne Smets niet te zwaar te straffen. Er zullen in ieder geval verzachtende omstandigheden worden gepleit.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...nne-Smets.dhtml

Mening:
Het is zeker zo dat Sanne Smets niet ongestraft deze daad aan zich voorbij kan laten gaan.
Ik kan het gewoon moeilijk vatten dat je een zwangerschap zo lang verborgen kan houden en dat je dan de bevalling zelf alleen doormaakt. En dat je het kind dan ook dumpt. Ik zou me er enorm slecht bij voelen. Maar als ik het hele verhaal bekijk, moet ze inderdaad geen andere uitweg meer gezien hebben. Ook omdat ze het probleem, in haar ogen, met niemand kon delen. Daarom is ze vanaf het begin van haar zwangerschap over vele zaken beginnen te liegen tegen iedereen in haar omgeving.
Ook al wilde ze de waarheid vertellen, het kwam er steeds maar niet van.
Uiteindelijk kan er inderdaad gezegd worden dat ze dit alles met voorbedachte raden gedaan heeft. Daarom vind ik dat ze gestraft moet worden, maar niet te zwaar. Haar emotionele leed zal al zwaar genoeg zijn. Ik denk ook dat je in zulke situaties van psychologisch onwelzijn niet meer helder kunt nadenken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th March 2012, 16:57
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Sanne Smets veroordeeld tot vijf jaar cel met uitstel

KESSEL-LO - Sanne Smets, de jonge vrouw die op 29 september 2008 haar pasgeboren baby om het leven bracht, is voor het Leuvense hof van assisen veroordeeld tot vijf jaar cel met uitstel. Smets hoeft dus niet naar de gevangenis, op voorwaarde dat ze zich aan een aantal regels houdt. Ze moet zich verder psychologisch laten begeleiden en aan het werk blijven.

Sanne Smets werd donderdagnacht schuldig bevonden aan opzettelijke moord met voorbedachten rade op haar pasgeboren dochter, die ze in 2008 net na de bevalling verstikte en daarna verborg in de plaatselijke Chiro-lokalen.

Pleidooien

Op de laatste dag van het proces begon assisenvoorzitter Peter Hartoch de zitting met forse kritiek aan het adres van de fotografen en de redacties die zich de voorbije dagen niet aan de afspraken hadden gehouden in verband met het in beeld brengen van de beschuldigde.

Vervolgens eiste de openbare aanklager twintig jaar cel. Hij sprak van een ongelijke strijd met haar pasgeboren dochter en vond dat Smets op die manier haar ouders een kleinkind ontnam. 'Ik moet de belangen van het slachtoffer mee in de weegschaal van de samenleving leggen door deze straf te vorderen', aldus procureur Pieters.

Volgens de verdediging was een celstraf niet aangewezen: die zou de vooruitgang die Sanne Smets in therapie had geboekt bruusk stoppen. 'Hopelijk beseft de jury dat ze het pad wil blijven bewandelen waarop ze zich momenteel begeeft. Daarom vraag ik een celstraf met uitstel van minimaal drie en maximaal vijf jaar zodat ze verder kan werken zoals ze nu bezig is.', aldus raadsman Michiel Van Kelecom.

Sanne Smets kreeg vrijdagochtend het laatste woord en vroeg de jury om een tweede kans. 'Het is misschien niet eerlijk tegenover mijn dochtertje dat ik geen kans gaf, maar misschien is het ook niet eerlijk om mij al mijn kansen af te nemen', vervatte ze kort.

Strafmaat

Vrijdagmiddag rond drie uur kwam het hof van assisen terug samen voor het bekendmaken van de strafmaat. De jury volgde de verdediging en veroordeelde Sanne Smets tot vijf jaar cel met uitstel. De juryleden namen de beslissing naar aanleiding van volgende verzachtende omstandigheden: het blanco strafblad en de volgehouden inspanningen die Smets deed op het vlak van therapie en begeleiding. Belangrijk is ook het tijdsverloop sinds de feiten op 29 september 2008.

Smets hoeft dus niet naar de gevangenis, maar de jonge vrouw moet zich wel aan een aantal voorwaarden houden. Zo moet ze zich verder psychologisch laten begeleiden en een vaste woonplaats en werkplek hebben. Daarnaast moet Smets de gerechtskosten van bijna 19.000 euro betalen.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...DMF20120309_148

Eigen mening: Dit vind ik persoonlijk geen straf. Ik zal niet zeggen dat ze twintig jaar cel moet krijgen. Maar vijf jaar met uitstel? Zolang ze zich aan haar voorwaarden houdt zal ze dus niet gestraft worden.
Akkoord, de gerechtskosten die ze moet betalen zijn zeer hoog, dat zal ik niet ontkennen.
Maar iemand die haar eigen kind vermoord en het daarna dumpt die geen effectieve straf krijgt? Waar gaan we toch naartoe met het gerecht in ons land?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.