actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th February 2012, 16:37
Melissa Van Ostaeyen Melissa Van Ostaeyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 67
Nachtje amok in Doel

BRUSSEL - In Doel trekken 'snachts vandalen met stokken door de straten. ‘Het is geen klassiek dorp', erkent ook de burgemeester, MarcVandeVijver.

‘Ik lag te slapen toen ze door de straat passeerden. Rond één uur 's nachts. Een 25-tal jongeren met een Nederlands accent die kabaal maakten. Met stokken, om dingen kapot te slaan. Ik heb de politie gebeld. Mijn moeder zag dan hoe 's ochtends een paar Nederlandse wagens door de politie aan de kant werden gezet, maar er zou niemand gearresteerd zijn.'

Toen hij zelf zondagochtend het dorpscentrum verkende, zag Dennis Malcorps (23) dat een verkeersspiegel en een deel van een kerkraam in scherven lagen, een vuilniscontainer was uitgebrand, een graf vernield en twee houten kruisen uit de grond getrokken.

Malcorps is student in Leuven. Samen met zijn jongere broer en zijn moeder is hij bij de laatste bewoners van de Beverse deelgemeente Doel, het polderdorp dat moet wijken voor de Antwerpse haven. Ze zijn eigenaars van hun huis. Toen Malcorps' vader stierf in 2009 was het dorp al bijna leeg. Hij werd begraven in Nieuwkerken-Waas. ‘We zijn realistisch en wilden voorkomen dat ze hem moeten verplaatsen wanneer Doel echt verdwijnt.'

Toch hoopt Malcorps nog dat Doel een leefbaar dorp wordt. ‘De bewoners hebben veel steun aan elkaar. We zien elkaar elk weekend in buurthuis De Doolen, dat we zelf onderhouden. Maar het wordt met de dag moeilijker. Mijn moeder gaat eraan onderdoor.'

Volgens burgemeester Marc Van de Vijver (CD&V) zijn er inderdaad geen pv's opgesteld. ‘De Nederlanders die door de politie werden tegengehouden, hadden geen stokken bij zich. Op hun handen waren geen sporen van geweld te zien. Ze hadden iets gehoord en waren komen kijken, zeiden ze. Een bewoner bevestigde hun verhaal: zij waren niet de vandalen die 's nachts de buurt wakker hadden gemaakt.'

Malcorps is er bijna aan gewend. Met Nieuwjaar kwamen de vandalen met honderden een illegaal feest vieren in het uitgestorven dorp dat maar niet wil uitsterven. ‘De burgemeester heeft daarna beloofd dat er een bord komt dat in verschillende talen respect vraagt voor de bewoners en een slagboom die 's nachts enkel opengaat als je je identiteitskaart laat inlezen. Ze zouden ermee bezig zijn.'

Volgens de burgemeester komt het bord er binnenkort, de slagboom na een aanbesteding. ‘Maar ik twijfel of zo'n bord veel zal tegenhouden. Dat is hier geen normaal dorp hé, zonder middenstand en vrijwel zonder leefgemeenschap of sociale controle. Doel verdwijnt. Zolang de Vlaamse overheid niet op die beslissing terugkomt, is er voor Doel geen weg terug.'

bron: standaard.be
eigen mening: Ik vind het vreselijk voor de mensen die in Doel wonen, eerst te horen krijgen dat je dorp van de kaart zal worden geveegd en daarna het slachtoffer worden van vandalisme. De communiefoto's van mijn neef zijn gemaakt in Doel. Waarom? Omdat alles er vol graffiti staat en aan stukken geslagen is. Dat komt 'lekker vintage' over, zeggen fotografen dan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.