actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd February 2012, 15:48
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Artsen schrijven ziektebriefjes zonder onderzoek

Artsen schrijven ziektebriefjes zonder onderzoek

Bij sommige huisdokters in Brussel kan je op eenvoudig verzoek en tegen betaling van 5 euro een doktersbriefje krijgen, ook al ben je niet ziek. Dat blijkt uit een undercoverreportage van de RTBF. Minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx neemt de zaak ernstig en wil iets doen aan deze vorm van sociale fraude.
Met name in scholen in Brussel circuleren namen van huisdokters die tegen de betaling van 5 euro in het zwart een doktersbriefje afleveren. De RTBF ging langs bij een arts in Laken, en stond enkele minuten later alweer buiten met een doktersbriefje voor drie dagen. Volgens de Franstalige openbare omroep gaat het wel degelijk om een geconventioneerde arts, met Riziv-nummer, wiens naam in de databank van de Orde van Geneesheren zit.

Klacht
Minister Onkelinx zegt geschandaliseerd te zijn door de inhoud van de reportage. Ze spreekt over valsheid in geschrifte en sociale fraude, en zegt een klacht tegen onbekenden te zullen indienen als de identiteit van de huisdokter in kwestie onbekend blijft. Ze wil met de Orde van Geneesheren ook bekijken of het mogelijk is de wetgeving te verbeteren en de controles op te drijven.

Sanctie
Dokter Roland Lemye van de Belgische Vereniging van Artsensyndicaten zegt tegenover de RTBF dat de arts in kwestie een disciplinaire sanctie riskeert van de Orde van Geneesheren. Die kan gaan tot twee jaar het beroep van geneesheer niet meer mogen uitoefenen. Volgens hem wordt de ethiek duidelijk met voeten getreden, maar blijft het een uitzonderlijk geval. De meerderheid van de huisartsen handelt nog altijd in eer en geweten en gaat zeer nauwgezet te werk, luidt het. (belga/sam)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...onderzoek.dhtml

Mening:
Het feit dat sommige dokters een ziektebriefje schrijven zonder enig onderzoek te voeren, vind ik schandalig. Maar ik vind het ook schandalig dat mensen het in hun hoofd halen om een ziektebriefje te vragen, zonder dat ze echt ziek zijn. Het getuigd bij mij van groot egoïsme! Deze mensen houden geen rekening met hun medecollega's en de gevolgen van hun afwezigheid.
Daarom sta ik er helemaal achter dat er aan deze praktijken een einde moet komen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd February 2012, 18:50
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Ik begrijp ook niet dat dokters zoiets doen. Al denk ik dat dit steeds meer en meer gaat gebeuren. Volgens mij is het moeilijk om te controleren of dokters echt een onderzoek bij hun patiënt hebben uitgevoerd alvorens een ziekenbriefje te schrijven. Of dit gebeurd is, kan je alleen op het moment zelf controleren, ofwel moet er een externe arts gecontacteerd worden om te controleren of de persoon in kwestie echt wel ziek is. Deze externe arts moet natuurlijk ook betaald worden, dus ik denk dat dit ook geen ideale oplossing is. Maar het is en blijft schandalig dat men briefjes uitschrijft zonder dat mensen echt ziek zijn. Niet enkel voor de werkende bevolking, maar ook voor studenten. Ik denk dat er verschillende studenten zijn die hiervan gebruik maken om hun examen uit te stellen omdat ze onvoldoende hebben kunnen studeren. Dit is niet eerlijk ten opzichte van andere studenten die wel hebben gestudeerd. Ik hoop dat de dokters van de toekomst (en diegenen die nu al aan het werk zijn) hun gezond verstand blijven gebruiken en gaan gebruiken zodat deze wanpraktijken ingeperkt worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th February 2012, 09:02
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Een "uitzonderlijk geval" is het zeker niet, ik heb weet van 2 dokters uit Hoboken die identiek te werk gaan. De geruchten gaan zelfs dat één van hen op café (waar de jongeren zitten) de doktersbriefjes uitschrijft. Hen aangeven bij de Orde heeft geen enkel effect gehad, (houden ze hun collega's een hand boven het hoofd?). De dokter in kwestie zegt dat hij dit niet voor het geld doet maar omdat de jongeren anders in de problemen komen op school, ruzie met hun ouders en dat dat vaak nog ergere gevolgen met zich meebrengt. Ik weet niet of ze ook briefjes 'voor het werk' schreven.
Net als Hanne vind ik het heel egoïstisch om jezelf een snipperdag toe te kennen omdat anderen ervoor moeten opdraaien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.