actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2017, 22:17
simon.s*olders simon.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: kasterlee
Posts: 94
Bierconsumptie Belgen blijft achteruitgaan

De bierconsumptie van de Belgen is het afgelopen jaar opnieuw achteruitgegaan. De terugloop is deze keer zelfs uitgesprokener dan anders. De export van Belgisch bier doet het dan weer goed. Dat heeft de Federatie van Belgische Brouwers vandaag bekendgemaakt.

Er werd in 2016 in ons land 7,7 miljoen hectoliter bier gedronken, een daling van 3,3 procent tegenover 2015. Dat terwijl de daling de voorbije 20 jaar jaarlijks gemiddeld 1,4 procent bedroeg. De voorzitter van de federatie, Jean-Louis Van de Perre, ziet verschillende oorzaken voor de scherpe daling. "De aanslagen van 22 maart hebben zeker een impact gehad op het economische en sociale leven in ons land en de horeca heeft zwaar afgezien. Anderzijds heeft de accijnzenstijging die eind 2015 werd beslist ook een invloed gehad, terwijl het over het algemeen miezerige weer ook niet heeft bijgedragen om terrassen te vullen".

Vooral de pilsen gaan achteruit, terwijl de degustatiebieren het steeds beter doen. De consumptie van pilsbier, dat nog 71 procent van de markt vertegenwoordigt, daalde met 4,3 procent in 2016, terwijl de degustatiebieren met 3,5 procent stegen. "De Belg drinkt tegenwoordig anders. Hij kijkt steeds meer naar de speciale bieren, wat een impact heeft op de volumes", aldus Van de Perre.

De consumptie in de horeca ging 4,4 procent achteruit, terwijl de distributie de schade nog beperkt: -2,4 procent.

Aan de andere kant zit de export van Belgisch bier in de lift: 14,1 miljoen hectoliter Belgisch bier werd in 2016 geëxporteerd, dat is bijna het dubbele van de binnenlandse consumptie en een stijging van 8,1 procent tegenover 2015. De export naar Frankrijk, de grootste exportmarkt voor Belgische bieren, steeg met 8,1 procent. Ook in de Verenigde Staten doen de Belgische brouwers het goed (+16,1 procent) ondanks het succes van de lokale trans-Atlantische bieren. Met 2,20 miljoen hectoliter geïmporteerd Belgisch bier zitten de VS de tweede exportmarkt, Nederland (2,32 miljoen), op de hielen.

Bron: http://www.demorgen.be/economie/bie...tgaan-bc97aad0/

Eigen mening: Ik merk dat in het uitgangsleven de degustatiebieren steeds vaker worden gekozen boven de klassieke pils. dus van daar kan ik een verschil in verkoop wel zien. Nu heb ik niet de indruk dat de horeca slecht draait naar aanleiding van de aanslagen in Brussel. Ik lig er in ieder geval niet over wakker. Ik denk dat de horeca over het algemeen zware klappen krijgt door de hoge personeelskosten en de (tegenover vroeger) mindere opkomst in de cafés. Mede dankzij het algemeen rookverbod vermoed ik dan. De volwassenen van vandaag zitten liever thuis onder vrienden, en dan verbruiken zij eerder enkele degustatiebieren dan pils. De jeugd zal eerder nog gewoon pils drinken omdat dit goedkoper is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.