actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th March 2012, 13:17
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Meisje dat zus bijna doodde moet verder psychologisch begeleid worden

ROTSELAAR - Het meisje uit Rotselaar dat op 26 oktober 2010 haar 11-jarige zus bijna doodde, moet zich psychologisch verder laten begeleiden tot ze meerderjarig is. Dat besliste de jeugdrechter in Leuven.

Op dit moment is het meisje 17 jaar oud. Haar jongere zus werd in 2010 zwaargewond teruggevonden. Na onderzoek bleek dat haar oudere zus haar de schedel insloeg omwille van een ruzie. De jeugdrechter heeft nu beslist om ze niet als een volwassene te berechten, maar om haar voorwaarden op te leggen.

'Deze uitspraak had ik verwacht, dat het kind niet uit handen wordt gegeven en dat de maatregel die ze al maanden opgelegd heeft gekregen, meer bepaald het begeleiden van het meisje, blijft gelden tot ze meerderjarig is', zegt de advocaat van het meisje, Geert Jaspaert.

Bron:http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120307_040

Mening:
Bij dit artikel heb ik mijn bedenkingen. Het 17-jarige meisje wordt psychologisch begeleid omdat ze haar zusje de schedel heeft ingeslagen omwille van een ruzie?! Dit vind ik een lichte straf.
Langs de andere kant is het misschien wel beter voor het gezin dat ze geen zwaardere straf heeft gekregen. Dit moet ontzettend moeilijk zijn voor het gezin. Maar is psychologisch begeleiden wel genoeg? Wat als de oudere zus zich weer niet kan beheersen omwille van een ruzie?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th March 2012, 13:40
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Goede zaak dat de jeugdrechter van Leuven dit niet heeft doorgeschoven en deze bundel letterlijk in haar lade heeft opgeborgen. De jeugdrechtbank van Leuven en diens rechters zijn zeer bekwaam in het inschatten van familiale situaties en nemen hun opdracht tot bescherming van de minderjarige zeer au sérieux. Ik ben er zeker en heb het volste vertrouwen dat dit de correcte beslissing was in dit dossier.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th March 2012, 13:56
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Ik begrijp Britt niet goed. Moet het meisje echt gestraft worden? Ja ze heeft echt wel iets gedaan wat niet door de beugel kan, maar is een celstraf dan beter voor dat meisje? Zal het meisje dan na de vrijlating plots een gewone jonge vrouw zijn? Ik vind psychische begeleiding net wel heel goed, omdat ze dan het meisje echt gaan verder helpen. Dit meisje heeft echt wel psychische hulp en begeleiding nodig, want als ze haar aan haar lot overlaten in de gevangenis, dan komt ze er nog gruwelijker uit. De gevangenis creëert vaak nog grotere monsters, omdat de gevangenen daar vaak niet de nodige begeleiding en hulp krijgen die ze echt wel nodig hebben. Het is altijd enorm dubbelzinnig, 'wie wil nu een dader helpen?', maar het is beter voor onze samenleving en onze maatschappij dat deze daders wel degelijk hulp krijgen, zo kunnen ze verlost geraken van hun slechte driften. Natuurlijk moeten de daders ook boeten voor hun daden, maar hulp mogen we hen zeker niet ontnemen.
Ik ben er rotsvast van overtuigd dat een goede opvoeding en goed onderwijs de criminaliteit kan verminderen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th March 2012, 19:50
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
Ook ik begrijp Britt niet helemaal. Ik denk niet dat psychologische begeleiding mag gezien worden als een 'lichte' straf. Ze wordt sowieso elke dag geconfronteerd met haar zus, die ze dit heeft aangedaan. Bovendien zal ze bij die psychologische begeleiding nog dieper moeten graven in haar eigen gedachte-wereld en het 'waarom' van deze daad.
Het gaat trouwens niet enkel om psychologische begeleiding van het meisje, ook het gezin wordt erin betrokken en dit kan alleen maar heel zwaar zijn.
Persoonlijk vind ik het dus een goede beslissing om het op deze manier aan te pakken. We spreken hier van een gezinsdrama en geloof me, dat blijft tot het einde der dagen nazinderen en werken op een gezin...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.