actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2012, 14:49
p*eter.vandenhoof p*eter.vandenhoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Ravels
Posts: 25
Regering schrapt verhoogde belasting op auteursrechten

Regering schrapt verhoogde belasting op auteursrechten

Artiesten en freelancers betalen in de toekomst ook 15 procent inkomstenbelasting op auteursrechten. Dat heeft het kernkabinet beslist op voorstel van minister van Financiën Steven Vanackere. De inkomsten uit auteursrechten moeten wel aangegeven worden.
De verhoging van de belasting op auteursrechten van 15 naar 25 procent is van de baan. Dat bevestigde de woordvoerder van minister van Financiën Steven Vanackere (CD&V).

Artiesten en freelancers zullen dus niet belast worden aan het tarief van 25 procent. Als hun inkomen uit auteursrechten de grens van 54.000 euro per jaar overstijgt valt dat wel onder de personenbelasting. Ze worden ook nog steeds verplicht om hun inkomsten uit auteursrechten aan te geven op de belastingsbrief.

De beslissing heeft een impact op de begroting van zo’n 5,6 miljoen euro. Hoe dat bedrag nu gecompenseerd wordt, is nog niet duidelijk. Later vandaag volgt nog een persconferentie om de aanpassing toe te lichten.

Protest

De verhoogde belasting lokte de afgelopen dagen een storm van protest uit. Niet alleen artiesten beklaagden zich erover, ook regeringspartij Open VLD was niet te spreken over de maatregel. Volgens de liberalen werd de verhoging niet besproken tijdens de begrotingsgesprekken.

bron : http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20121130_046

commentaar : Eerlijk is eerlijk, iedereen moet inkomstenbelastingen betalen en dat geldt dus ook voor artiesten en freelancers. Dat men net nu, nu de muziekindustrie en dergelijke erg lijden onder de vele illegale downloads, deze beslissing neemt is natuurlijk wel jammer maar ik veronderstel dat de ministers die deze beslissing hebben genomen dit ook wel wisten en hier een grondige reden voor hebben.
Of dit nu een extra belasting is weet ik niet. Ik hoop van niet want dan begrijp ik het protest van de artiesten volledig. Hopelijk is de invloed op de artiesten niet zo groot dat er hierdoor meerderen ophouden met wat ze deden en blijven ook de "kleinere" artiesten onder ons.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.