actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2015, 16:46
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Bijna kwart werknemers met zware arbeidshandicap gepest

Bijna kwart werknemers met zware arbeidshandicap gepest

Bijna een kwart (23,8 procent) van de personen met een zware arbeidshandicap zegt gepest te worden op het werk. Dat blijkt uit de Werkbaarheidsmonitor van 2013, zo meldt de Commissie Diversiteit van de Serv, het overlegorgaan van vakbonden en werkgevers in Vlaanderen.

In 2013 gaf 16,1 procent van de personen met een arbeidshandicap aan gepest te worden op het werk. Voor personen met erge hinder was dat 23,8 procent, voor personen met een beperkte hinder 15 procent. Bij de werknemers zonder arbeidshandicap zegt maar 8,2 procent gepest te worden op het werk. De Commissie Diversiteit vraag verder onderzoek naar de hoge pestcijfers en dringt aan op maatregelen om dat gedrag te keren.

Voorts blijkt uit de studie dat maar vier op de tien personen met een arbeidshandicap “werkbaar werk” heeft. Zij ervaren in hun werk meer stress, motivatieproblemen, een gebrek aan leermogelijkheden en een onevenwichtige werk-privé-balans. Bij werknemers zonder arbeidshandicap geven bijna zes op de tien aan werkbaar werk te hebben.

“Ongeveer 411.000 werkenden in Vlaanderen hebben een arbeidshandicap. Van de groep die het meest hinder ondervindt, ziet één op de tien zich niet in staat om de huidige job voort te zetten tot het pensioen. Meer dan de helft ziet doorwerken tot het pensioen enkel zitten als hun werk wordt aangepast. Dat zijn bijzonder lage cijfer”, zegt Caroline Copers, voorzitster van de commissie Diversiteit.

De Commissie vraagt dat structureel ingezet wordt op werkbare jobs voor mensen met een handicap. “Dat betekent concreet een beheersbare werkdruk, een goede ondersteuning door de leidinggevende(n), een draagbare emotionele belasting, voldoende autonomie en voldoende afwisseling”, luidt het.

Bron:www.standaard.be (geraadpleegd op 26/10/2015)

Mening
Het is toch een groot aantal dat gepest wordt op het werk. Ik vind wel erg dat deze mensen nog eens extra geviseerd worden, niet dat ik wil aanhalen dat pesten van 'gewone' mensen wel mag. Ik denk dat het voor deze mensen net meer belangrijk is dat de werksituatie een veilige omgeving is waar ze zich goed voelen. Ik vind het heel 'laag' van mensen die werken om zo'n groep extra in de grond te duwen. Ik denk dat hier meer aangedaan moet worden door bijvoorbeeld praatgroepen op te richten waar deze gepeste gehandicapten dan terecht kunnen met hun problemen.

Laatst aangepast door L*ura.present : 26th October 2015 om 16:51.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.