actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2015, 12:01
célinefrison célinefrison is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Geel
Posts: 55
Zowat 12,5 procent van Belgen doet aan vrijwilligerswerk


In België zetten zich naar schatting 1,16 miljoen mensen in als vrijwilliger. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de Koning Boudewijnstichting (KBS). Het is de eerste keer dat voor ons land volledige cijfers beschikbaar zijn in de materie.


Die 1,16 miljoen vrijwilligers waarvan sprake zijn goed voor 12,5 procent van de Belgische bevolking. In uren uitgedrukt, werken zij jaarlijks 221,2 miljoen uren, ofwel 4,1 procent van het bezoldigde werk.

Wie zijn die vrijwilligers nu precies? Wat de domeinen betreft zijn vier sectoren dominant: sport, cultuur, maatschappelijke dienstverlening en onderwijs. De overgrote meerderheid van het vrijwilligerswerk vindt plaats in verenigingen. Gemiddeld werkt een vrijwilliger wekelijks bijna vier uur onbezoldigd.

Geslacht is geen bepalende factor om vrijwilliger te zijn. Bijna evenveel mannen als vrouwen doen aan vrijwilligerswerk. Wat wel naar voor komt uit de studie, is dat mannen en vrouwen verschillende taken verrichten. Zo nemen mannen vaker leidinggevende functies op zich en taken die verband houden met geschoold en semigeschoold werk. Vrouwen vervullen vaker dienstverlenende functies. Mannen zijn ook beter vertegenwoordigd in de sportsector, terwijl men vrouwen meer vindt in onderwijs en religieuze organisaties.

Wat opleidingsniveau betreft, blijkt dat het percentage vrijwilligers stijgt met het behaalde diploma. Maar liefst 58 procent van de vrijwillige activiteiten wordt verricht door mensen met een diploma hoger onderwijs. Ook blijkt dat mensen met een baan meer aan vrijwilligerswerk doen dan anderen: zij vertegenwoordigen 57 procent van het totale aantal vrijwilligers.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2472763
Datum: 19/10/2015

Eigen mening:
Ik vind het zeer goed dat er toch wel heel wat vrijwilligers zijn in België. Het toont dat er mensen zijn die iets voor de maatschappij willen doen, zonder er iets voor terug te willen. Ze verwachten ook niets terug en dat vind ik een mooi initiatief. Als er geen vrijwilligers zouden zijn, zouden er veel verenigingen moeten stoppen met hun activiteiten. Veel verenigingen zijn immers gebaseerd op de hulp van die mensen. Vrijwilligers zijn dus broodnodig voor de maatschappij want verenigingen en dergelijke zijn volgens mij een bron van cultuur en het zorgt ervoor dat mensen samenkomen om dingen te doen die ze leuk vinden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th October 2015, 11:43
A*s Van den Kieboom A*s Van den Kieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westmalle
Posts: 85
Het is positief om dit nieuws te horen. Zelf ben ik ook vrijwilliger bij Kazou en ik vind het gewoon leuk om iets te betekenen voor de maatschappij. Het is niet nodig voor mij om een vergoeding voor het werk te krijgen dat ik lever. Alle vrijwilligers binnen Kazou doen dit omdat ze het graag doen. Wanneer je er een vergoeding voor gaat geven, zal er nog een veel grotere groep bijkomen omdat ze een centje willen bijverdienen. Je krijgt dan een groep waarin sommige het tegen hun goesting doen, ze doen het enkel om geld te verdienen. Er zal nog wel een meerderheid zijn die het ook gewoon doet om kinderen een leuke vakantie te geven en die gedachte vind ik net zo belangrijk. Dus ik hoop dat Kazou nog lang uit onbetaalde vrijwilligers zal bestaan, zodat we altijd veel plezier beleven op vakantie met de kinderen. Alle monitoren staan er omdat ze dat willen en dat zie je!
Uiteraard is dit een voorbeeld uit de duizend. Ik weet ook wel dat er nog veel meer organisaties bestaan die aan vrijwilligerswerk doen en daar heb ik ook alle respect voor. Leve de vrijwilliger!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.