actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th April 2017, 16:04
Ev*lienVanzummeren Ev*lienVanzummeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2017
Locatie: Vielsalm
Posts: 37
Agentschap Natuur en Bos: ‘Houd je hond aan de leiband’

Agentschap Natuur en Bos: ‘Houd je hond aan de leiband’



‘De natuur is dezer dagen een grote kraamkliniek’, zegt het Agentschap Natuur en Bos. Daarom de oproep om honden aan de leiband te houden tijdens natuurwandelingen.

Advertisement
In deze periode worden er veel dieren geboren en een loslopende hond kan een gevaar zijn voor de kwetsbare beestjes. Zo liggen reekalveren in hun eerste levensdagen heel stil in het gras of tussen de bladeren en struiken in het bos.

Toch komen boswachters regelmatig wandelaars tegen die hun hond vrij laten lopen. Dat kan serieuze gevolgen hebben voor de natuur, stelt het Agentschap Natuur en Bos. Zo werden er de afgelopen weken al verschillende reegeiten doodgebeten door loslopende honden.

Ook de geur van honden (en mensen) kan een probleem zijn. Wanneer een reekalf en de omgeving worden verstoord door vreemde geuren is de kans heel groot dat moederree haar jong achterlaat.

‘Niet alleen de reeën en hun kalfjes hebben overlast van loslopende honden, maar ook andere dieren zoals op de grond broedende vogels lopen gevaar. Voor veel in het wild levende dieren is de hond een roofdier’, besluit het Vlaams agentschap.

Ook honden laten spelen of zwemmen in poelen is erg slecht voor kleine amfibieën die zich daar nu schuilhouden en eitjes leggen.

Het Agentschap voor Natuur en Bos heeft wel een aantal hondenzones aangelegd waar de huisdieren vrij kunnen rondlopen.


Bron: DS 26/04

Mening:
Ik begrijp dat mensen hun hond(en) willen vrij laten lopen zodat ze zich goed kunnen uitleven. Maar dan moeten ze dat in de hondenzones doen waar dit wel mag. De meesten mensen denken dat ze het bos helemaal alleen voor zich hebben. Dit is niet zo, zoals in het artikel vermeld wordt kan dit grote schade aanrichten voor de kleine diertjes die in het bos wonen. Ik heb bijvoorbeeld iets vreselijks meegemaakt door twee loslopende jachthonden. Ik heb namelijk veel dieren thuis (een pony, geiten, konijnen, kippen, katten...) en op een dag zijn twee loslopende jachthonden een paar van mijn dieren dood komen bijten. Dit kan niet! Het was totaal een chaos. De eigenaar liet zijn beestjes altijd los terwijl hij wandelde maar deze keer waren ze iets te ver van hem weg gegaan. Zo zie je maar.
Tot slot wil ik er nog aan toevoegen dat het niet alleen gevaarlijk is voor anderen dieren maar ook voor andere mensen die in het bos zouden kunnen rondlopen. Ik denk bijvoorbeeld aan kleine kindjes, of gewoon volwassenen die bang zijn van honden en/of die een beet krijgen.
Mijn conclusie is namelijk dezelfde als die van het artikel: houd jullie honden aan de leiband.

Laatst aangepast door Ev*lienVanzummeren : 26th April 2017 om 16:18.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.