actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2015, 16:58
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Elk jaar missen honderd treinen een halte

Elk jaar rijden ongeveer 100 treinen een voorziene halte voorbij. Daarnaast vertrekken er jaarlijks een 30-tal in de verkeerde richting, zo blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) op een vraag van Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu.

Uit de statistieken sinds 2011 blijkt dat er elk jaar ongeveer honderd treinen een halte missen. Vorig jaar misten treinbestuurders 113 keer een voorziene stopplaats zonder halt te houden. Dat resulteerde in 240 klachten. Daarvoor werd bijna 1.200 euro aan compensaties uitgekeerd.

Het missen van een halte is vaak het gevolg van afwijkingen in de treindienst, bijvoorbeeld door werken. Ook treinverbindingen met aangepaste stopplaatsen in het weekend zorgen al eens voor een misser. Perronvoorbijrijdingen geven aanleiding tot bijkomende coaching en een premieafhouding. Een betere visualisering van afwijkingen op de dienstfiche van de bestuurder moet beterschap brengen, aldus een persmededeling van Lahaye-Battheu.

Daarnaast bleken de voorbije jaren ook steevast een 30-tal treinen in de verkeerde richting gestuurd te worden. Vorig jaar waren dat er wel maar achttien meer. Momenteel wordt de seinhuistechnologie uitgerust met ARS (Automatic Route Setting) waardoor het risico op menselijke fouten aanzienlijk beperkt wordt.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151209_02012636

---------------------------------------------------------------------------------------

Gezien al de technologische mogelijkheden die er zijn de dag van vandaag vind ik dit toch wel heel sneu. Ik zeg niet dat je als mens geen foutjes mag of kan maken, maar een halte voorbij rijden of in de verkeerde richting rijden zou toch niet mogen naar mijn mening.

Het is niet alleen spijtig voor de reizigers, maar ook voor NMBS; het kost hen extra geld en bovendien krijgen ze er ook niet bepaald een betere naam door. Het is dus ook voor de firma zelf geen slecht idee om dit probleem verder te onderzoeken en aan te pakken.

Persoonlijk denk ik dat veel van de problemen al deels opgelost zouden geraken door goede communicatie. In het artikel staat dat er soms haltes worden gemist door werken aan de perrons, maar dit zijn zaken die je op voorhand al zou moeten weten. Als je zulke zaken dan op tijd en via het juiste kanaal kan overbrengen naar de mensen, zullen deze ook niet meer zo onaangenaam verrast worden en zullen ze ook minder geneigd zijn om klacht in te dienen. Ook op vlak van logistiek (bv. verkeerde richting), denk ik dat een betere communicatie tussen de verschillende diensten al een grote hulp zou zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th December 2015, 19:16
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Vergissen is menselijk

Ik kan mijn mening grotendeels terugvinden in die van Ann. Ikzelf ben er namelijk ook van overtuigd dat foutjes maken menselijk is, maar dat bestaande haltes voorbij rijden niet alleen de treinbestuurder, maar ook de NMBS duur komt te staan. Dit mag je meteen ook letterlijk nemen aangezien de NMBS vorig jaar zo'n 1200 euro heeft vrijgesteld ter compensatie van de betrokken reizigers.

Als de NMBS het nieuws haalt, worden ze meestal niet positief belicht. Voorvallen als deze zorgen er in mijn ogen ook voor dat de bevolking minder vertrouwen heeft in de werking van het openbaar vervoer. Ik begrijp deze redenering enigszins wel, maar anderzijds vind ik het wel jammer dat ons vertrouwen meteen aanzienlijk daalt bij het vernemen van dergelijke negatieve berichtgeving. De NMBS zal heus ook wel goede dagen hebben waarop alles volgens plan verloopt, maar daar zal heen haan naar kraaien. Ik vind het dus jammer dat de 'fouten' bij de NMBS uitvergroot worden, maar vind het wel goed dat de NMBS op de hoogte wordt gehouden van klachten zodat hiernaar gehandeld kan worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th December 2015, 21:55
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Elk jaar missen honderd treinen een halte

Mijn mening sluit aan bij de voorgaande meningen. Fouten maken is menselijk, maar het moet toch weer eens lukken dat net de NMBS hiermee het nieuws haalt. Nu vind ik wel dat hier ook de kanttekening bij gemaakt moet worden dat het bij De Lijn minstens zo erg is gesteld met het missen van haltes en op het laatste moment beslissen om van route te veranderen. Persoonlijk reis ik elke dag met de bus en ik merk dat mijn bus regelmatig (zonder het op voorhand aan te geven) een andere route neemt en hierbij dus mensen laat staan aan de halte. Soms sta ik ook zelf te wachten op een bus dat niet komt of mij zelfs laat staan omdat de chauffeur mij te laat gezien heeft. Ook rijdt de bus vaak gewoon door, ook al heeft er iemand gebeld. Deze menselijke fouten hebben naar mijn mening vooral te maken met de aandacht van de chauffeur. Vaak zie ik chauffeurs bellen achter het stuur, eten achter het stuur en druk ik gesprek met een reiziger. Geen wonder dat ze geen aandacht meer hebben voor de weg en de bushaltes.
Bij de NMBS ligt dit moeilijker. Treinen moeten blijven rijden op de sporen en als de wissels niet goed afgesteld zijn, dan rijdt de trein sowieso de verkeerde kant uit. De chauffeur merkt het op dat moment (hopelijk) wel en zal (hopelijk) de bevoegde instanties waarschuwen, maar toch ben ik van mening dat dit in deze tijd niet meer zo frequent zou mogen voorkomen. Ik denk nog maar terug aan enkele weken geleden. Ik stond iemand op te wachten die de trein nam en die in mijn dorp zou uitstappen. Ze had eerder nog nooit met de trein gerezen en ik ging haar opwachten aan het station. In het station riepen ze de trein af en gaven ze extra informatie over de verschillende wagons (het ging over een trein dat na enkele haltes ging splitsen). Er stonden mensen te wachten omdat ze de trein zagen aankomen. In plaats van te stoppen reed de trein gewoon door. Tot zo ver de eerste ervaring van de (op dat moment in paniek zijnde) persoon in kwestie. Zo'n dingen gebeuren, maar het is wel jammer dat dit zo vaak gebeurt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.