actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st April 2015, 12:22
P*tricia P*tricia is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 25
Zwarte zwaan op de baan?

Terwijl de beurzen hoge toppen scheren, neemt de kans op een correctie toe. Maar wat is de kans dat er ditmaal een zwarte zwaan het pad van beleggers kruist, vraag Nico Pantelis zich af.

2015 lijkt het jaar te worden waarin iedereen de crisis stilaan achter zich laat. En dat mag ook wel: iedereen zit al meer dan vijf jaar te kniezen. Na zo’n periode mag er wel eens wat opluchting komen. Als dit dan ook nog eens wordt ondersteund door een boomende aandelenmarkt, dan schijnt het figuurlijke zonnetje weer eens aan de horizon. De goede beursprestatie is ook goed nieuws voor de economie, aangezien de financiële markten altijd een voorloper zijn op het toekomstige economische klimaat. We mogen ons dus opmaken voor betere economische tijden, ook in Europa.

Dat is allemaal goed nieuws natuurlijk. Maar als ervaren beleggers weten we dat we extra waakzaam moeten zijn in tijden van voorspoed. Want dan schuilt het grote gevaar soms in een klein hoekje. Dit noemt men ook wel eens een ‘zwarte zwaan’, een evenement waar niemand op had gerekend, dat amper iemand zag aankomen, maar grote gevolgen kan krijgen, in eerste instantie dan ook weer in de financiële markten. De term is een afgeleide van de financiële bestseller van Nassim Taleb ‘Black Swan’, die dit fenomeen tot in de details uitspit. Want hoe je het ook draait of keert, aan de meeste zware beurscorrecties ging meestal een ‘zwarte zwaan’ vooraf. In 2008 (kredietcrisis), in 2001 (9/11), in 1998 (Russische financiële crisis), … Nooit zag de massa het gevaar aankomen, maar de gevolgen waren telkens opnieuw desastreus voor de globale gemeenschap.

Daarom lijkt de volgende vraag aan de orde: zit er een zwarte zwaan op de baan? Is er ergens een sluimerend probleem, waar vandaag nog amper iemand aandacht aan besteedt, maar wat uiteindelijk dramatische gevolgen kan krijgen voor de beurs en vervolgens de economie? De vraag stellen, is ze al in bepaalde mate beantwoorden. Aangezien wij ons met dit vraagstuk bezighouden, betekent dat nog wel meer experts en analisten zich dit luidop afvragen. Hoe meer beleggers zich zorgen maken over een ‘zwarte zwaan’, des te kleiner de kans dat ze ook daadwerkelijk komt opdraven. Anders was het immers geen zwarte zwaan, toch?! Echter, we hebben ook geleerd dat het geen kwaad kan om vooruit te denken, op zoek te gaan naar segmenten in de markt die vandaag normaal lijken, maar snel kunnen uitmonden in een groot probleem.

We lezen veel berichten over de hoge waardering van de beurzen. Eerlijk gezegd zien wij dit bij Slim Beleggen niet meteen. Het is wel duidelijk dat de markt op het vlak van CAPE (cyclisch gecorrigeerde winst versus de koers) op een hoog punt is beland, namelijk 27,5x terwijl het historische gemiddelde eerder rond 16x zit. Maar andere waarderingsratio’s (gewone winst, boekwaarde, omzet, …) zitten nog allemaal binnen de historische normen.

Nee, we denken dat de gevaren vandaag in andere hoeken van de markten schuilen. In hoeken waar vandaag geen vuiltje aan de lucht is, of anders gezegd waar een overtuiging zit dat het niet fout kan gaan. Een dergelijke overtuiging ‘proeven’ we vandaag voor de acties van de centrale banken. Wat deze instellingen ook doen, ze kunnen niet veel fout meer doen. Terwijl Ben Bernanke & Co net na de financiële crisis nog met pek en veren werden overladen, worden opvolgers Janet Yellen & Co beschouwd als de nieuwe financiële Messias. Hun acties hebben de wereld gered van de afgrond. En hoewel hun onmiddellijke ingrijpen veel kwaad hebben voorkomen, zijn we totaal niet overtuigd dat het vervolgbeleid van QE wel zo zaligmakend is op termijn. We vrezen immers grote neveneffecten in de vorm van een losgeslagen inflatie. Dat lijkt vandaag een uitzinnige stelling (gezien de economieën eerder worstelen met deflatie), maar het is precies dit soort zwarte zwanen die markten en economieën volledig kunnen destabiliseren.

Uiteraard is dit ook slechts een aanname. Wellicht kan de volgende ‘zwarte zwaan’ uit een compleet andere hoek komen. Wat er ook van zij, dat er wellicht opnieuw een ‘zwarte zwaan’ aan de basis zal liggen van de volgende beurscrash, dat staat quasi buiten kijf. Natuurlijk, wie blijft wachten op de volgende ‘zwarte zwaan’, die zal ook op z’n honger blijven zitten qua rendement. Een bange belegger doet weinig, en wie weinig onderneemt op de beurs, heeft er in principe niets te zoeken. Enkel wie actie onderneemt en risico ondergaat, maakt kans op de geweldige beursrendementen zoals we ze nu al enkele jaren krijgen voorgeschoteld.

Het komt bij beleggen dan ook voornamelijk neer op een juiste ‘mindset’. Als belegger moet je een gemoedstoestand van rust omhelzen, met een degelijke portie realiteitszin. Als je weet dat de markten om de zoveel jaren fors corrigeren, ga dan niet zitten tobben als dit gebeurt. Integendeel, als je deze kennis bezit, maar je hebt geen idee van de timing, dan kan je je maar beter zo goed mogelijk voorbereiden op de evenement. Want uiteindelijk gaat het er altijd eens van komen. Daarom zijn we altijd voorstander geweest van een degelijke cashpositie. Die mag dan wel niets opbrengen in goede tijden, ze gaat je reddingsboei zijn in tijden van tegenslag. Want dan ben jij de enige belegger die plots kan shoppen in een teneergeslagen markt. Vergeet niet: laag kopen en hoog verkopen, dat is de basisregel bij beleggen.

Maar naast je cashpositie moet je belegd zijn in de markten, te allen tijden! Laten we dat nogmaals duidelijk onderstrepen. Wie niet in de markten zit, die kan er ook niet van profiteren. Als we er een cijfer op moeten kleven, dan varieert het percentage van 60 tot 80 procent aan belegd vermogen. Dit deel dient vervolgens ook nog eens gespreid te worden over diverse trends of sectoren. We denken hierbij vooral aan een mix van segmenten die de trend meehebben, maar ook een aardige portie achterblijvers. Want ook hier blijft de basisregel van beleggen terugkomen: laag kopen, hoog verkopen.

Of er een ‘zwarte zwaan’ in aantocht is of niet, is in feite geen relevante vraag. Het antwoord op die vraag is altijd positief, enkel is en blijft het gissen naar de termijn waarop die zwaan dan voor de deur staat. Dat kan morgen al zijn, maar dat kan net zo goed nog jaren duren. Niemand heeft wat dat betreft een glazen bol, en dus moeten beleggers roeien met de riemen die ze hebben. Dus het geld aan het werk zetten in de financiële markten, maar tevens wat kruit droog houden (cash vrijhouden). Wie vervolgens de juiste segmenten koopt, kan gelijk welke ‘zwarte zwaan’ aan op de langere termijn.

bron: http://www.standaard.be/cnt/blnpa_01571542

Mening: Laat ik eerst een vooral zeggen dat ik het een zeer toepasselijke naam vind dat ze hebben gegeven aan het gevaar dat weliswaar en sowieso om de hoek loert om zo nog eens een grote financiële crisis te veroorzaken.
Zal ik allereerst beginnen met het vertellen dat het zeker de moeite waard is om dit artikel te lezen en toch niet zo moeilijk als het lijkt en niet te vergeten zeer noodzakelijk want een financiële crisis sleept iedereen mee op haar boot. Nico Pantelis een gediplomeerde beleggingsadviseur en de auteur van deze artikel laat weten dat 2015 een jaar lijkt te worden waarin iedereen de crisis stilaan achter zich laat. Of dit nu wel waar is dat weet ik niet maar dat ik daar niet mee akkoord ben kan ik het je wel vertellen. Als we kijken naar de financiële toestand van Europa dan zou ik zeggen dat er nog steeds crisis is en dat die nog niet voorbij aan het wegtrekken is. Een voorbeeld dat we daarbij kunnen bijhalen is Griekenland. Het land heeft nog steeds heel veel schulden en ik ben benieuwd hoe land Europa het nog volhoudt. Als het Griekenland niet lukt om haar schuld af te betalen dan gaat Griekenland failliet, als Griekenland failliet gaat dan gaat Europa daar zeker zwaar onder lijden. Ook het werkloosheidspercentage stijgt meer en meer en zeker in landen waar het financiële crisis van 2008 zijn tol op heeft geslagen. Spanje, Portugal, Griekenland, Frankrijk... De werkloosheidcijfers staan zeer hoog en volgens mij is dat zeker geen goed teken voor de crisis.
Maar waarschijnlijk beperkt Meneer Pantelis zich alleen op België en laten we nu eerlijk zijn zo'n harde inpakt had de financiële crisis van 2008 niet op België. Daarbij, en laten we nog eens eerlijk zijn, we zijn te veel gewend. We zijn letterlijk een consumptiemaatschappij en we worden alleen maar blij met meer en meer en niet minder. Als we die mentaliteit al een beetje maar kunnen omvormen dan denk ik dat de besparingen voor de meeste families wel degelijk haalbaar is.

Als we dan terug overstappen naar een financiële crisis dan gaat dit meestal wereldwijd. Ik bedoel de crisis van 2008 heeft veel te maken door het feit dat Amerika te veel leningen verkocht en zo schulden had. Niet veel mensen weten dit maar Amerika heeft de grootste schuld op aarde en toch praten niet veel mensen hierover. Waarom? Macht waarschijnlijk? Ze hebben toch nog steeds meer geld? Ik weet het niet zo goed maar het is zeker onrechtvaardig. Als we dan kijken naar de economische groei van sommige Aziatische landen kunnen we merken dat bv. China een snelgroeiend machine is. Denk maar al aan al die frituren die tegenwoordig door chinezen zijn overgenomen.

Ik zou nog wel lang dit kunnen bespreken maar ik ben een klein beetje aan het afwijken van de 'Black Swan'. Ik ben dus in iedere geval van overtuigd dat je inderdaad zeker voorzichtig moet omgaan met economie. Als je belegt doe het dan slim anders kun je serieus veel problemen ondervinden wanneer de zwarte zwaan tevoorschijn komt.
Of er nu een 'zwarte zwaan' in aan toch is dan denk ik van wel. Het kan niet altijd goed gegaan en zeker niet in het economie. Iets dat weleens erg onvoorspelbaar kan zijn.
Let dus gewoon goed om met je aankopen of het nu gewoon gaat over boodschappen of beleggen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.