actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd April 2008, 14:38
mariskavanrompaey mariskavanrompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Itegem
Posts: 83
Jaarlijks 250 extra flitspalen langs Vlaamse wegen

Jaarlijks komen er 250 flitspalen bij langs de Vlaamse wegen. Momenteel ligt het totaal op ongeveer 1.500 flitspalen. Die werden geplaatst in de periode 2002-2007. Dat zegt Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V).

Ook voor 2008 en 2009 voorziet de Vlaamse overheid volgens Crevits een pak nieuwe installaties. Zo komen er per jaar 56 snelheidscamera’s bij langs gewestwegen, autosnelwegen en ringwegen. Daarnaast komen er per jaar ook 25 roodlichtcamera-opstellingen aan verkeerslichten. Bij die opstellingen worden doorgaans twee tot vier palen geplaatst, afhankelijk van de grootte van het kruispunt.

Trajectcontrole

Daarnaast is het ook de bedoeling om opstellingen voor trajectcontrole uit te testen. Daarbij worden twee camera’s op een bepaalde afstand van elkaar geplaatst om de snelheid over een bepaald traject te controleren. De toestellen registreren op welk tijdstip een wagen voorbij de twee punten rijdt en berekenen zo de gemiddelde snelheid.

Uit de cijfers van minister Crevits blijkt ook dat de Vlaamse gemeenten in totaal 129 aanvragen voor de plaatsing van onbemande camera’s hebben ingediend in de periode 2003 tot en met 2007. Volgens Crevits werden alle bekende aanvragen begin 2008 besproken binnen de Provinciale Commissie voor de Verkeersveiligheid.

Crevits maakte de cijfers bekend na een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Jan Verfaillie (CD&V).
JNS

Mijn mening:
Ik vind het goed dat er meer flitspalen komen. Alleen zo gaan de mensen zich houden aan de verkeerssnelheid. Er zijn heel veel mensen die vaak te snel rijden en hierdoor ongelukken veroorzaken. Als er meer flitspalen komen gaan de mensen volgens mij meer letten op de snelheid die ze rijden. Hierdoor wordt het toch een beetje veiliger in het verkeer.

Bron: De standaard, 3 april 2008
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th April 2008, 09:29
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Exclamation Politie gebruikt containers om te flitsen.

De federale politie heeft met geld uit het verkeersboetefonds negen grijze containers -een voor elke provinciale verkeerseenheid-gekocht om hun radars in op te stellen.

De onopvallende bakken op wielen flitsen binnenkort snelheidsovertreders langs autowegen en gewestwegen. Maandag worden de bakken een laatste keer gekeurd bij de fabrikant. Daarna is het nog een kwestie van weken voor de toestellen worden geleverd en in het straatbeeld zullen opduiken. Echt opvallen doen ze niet. Ze krijgen geen politiestrepen en lijken door hun grijze kleur en grootte nog het best op een vuilnisbak.

Bron: De Standaard 4/04/2008

Opletten is dus de boodschap!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th April 2008, 14:39
jan van hoogten jan van hoogten is offline
jan
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist op den berg
Posts: 97
Aangezien ik deze artikels ook net gepost had maar toen zag dat ze dubbelgeboekt waren heb ik ze maar terug verwijderd.
Op zich vind ik heel deze actie die al verschillende jaren duurt een goede actie. Ik heb zelf voorlopig nog geen overtreding gehad, staf eigenlijk, maar nu begin ik toch te vrezen. Niet dat ik er van wakker lig en dat ik hard rijd, maar als ik hoor hoe ze andere mensen soms flitsen dan zou dat mij ook wel eens kunnen staan wachten. Wat ik minder vind is heel dat cameragedoe. Je kan tegenwoordig nergens meer komen of je staat op de film. Is dit wel allemaal nodig? Ik begrijp dat er winkels en stations enzo zijn waar camera's moeten hangen voor de veiligheid van mensen die er werken en om bepaalde dingen te kunnen controleren. Toch denk ik dat er een heleboel camera's zouden kunnen worden weggelaten. Nu krijg je het gevoel dat je niet meer mag bewegen of ze hebben het gezien. Is ergens onnozel doen dan moet je al oppassen of ze hebben het in het snuitje. Dit vind ik spijtig. Spijtiggenoeg zal het alleen maar toenemen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th April 2008, 15:16
Lien Boogers Lien Boogers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Geel
Posts: 125
Ja inderdaad er komen steeds meer camera's, maar ik gedraag me niet anders als er een camera in de buurt is. Meestal besef ik het ook niet of ben ik het na een tijdje vergeten! Geen probleem dus voor mij!!

Die flitsbakken zal ook nefast zijn voor mij denk ik, want ook ik duw soms wel is te hard op het gaspedaal. Ik probeer er wel op te letten, maar ik rijd nogal vlug te snel zonder dat ik het besef. Met te snel bedoel ik dan 5, soms 10 km te snel!!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 4th April 2008, 16:09
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Wanneer ik op de baan ben, probeer ik zo goed mogelijk op mijn snelheid te letten. Ik zet meestal de cruisecontrol op zodat mijn snelheid nooit overschreden wordt. Maar wanneer ik die cruisecontrol op heb staan, merk ik pas hoeveel mensen je dan nog voorbijsteken... Maar daar trek ik met niet veel van aan. Ik geef niet graag mijn geld uit aan zo'n boetes, dus mij zullen ze niet gauw hebben. (hoop ik)
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 4th April 2008, 19:20
jan van hoogten jan van hoogten is offline
jan
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist op den berg
Posts: 97
Touring start actie tegen Vlaamse flitspalen

Touring start actie tegen Vlaamse flitspalen

Vandaag in De StandaardPolitie gebruikt containers om te flitsen


BRUSSEL - Automobilistenvereniging Touring start een petitie tegen het plan van de federale politie om de zogenaamde 'flitsbakken' te introduceren in België. De federale politie heeft met geld uit het verkeersboetefonds negen grijze containers - een voor elke provinciale verkeerseenheid - gekocht om hun radars in op te stellen. Touring organiseert nu een petitie ten voordele van een verstandig flitspalenbeleid en tegen de 'geniepige' flitsbakken.

Touring organiseert nu een petitie ten voordele van een verstandig flitspalenbeleid en tegen de 'geniepige' flitsbakken.

Op dit ogenblik zijn er in Vlaanderen 70.195 kilometer wegen die met 1.500 flitspalen voorzien zijn. 'Dat laatste cijfer zet ons op gelijke voet met heel Frankrijk. Vlaanderen heeft dus niet alleen het dichtste wegennet van Europa, maar ook het dichtste flitspalennet.'

Touring protesteert via de actie tegen de doeltreffendheid van de flitspalen. 'Ze staan vaak op plaatsen die weinig of niets te maken hebben met veiligheid maar alles met extra inkomsten voor vadertje Staat', aldus Touring.

De grootste kritiek is dat automobilisten als 'kleine criminelen' en 'fiscale melkkoe' behandeld worden. Daarnaast wordt er te weinig geďnvesteerd in het verbeteren van het wegenpatrimonium.

Touring is wel akkoord met het voornemen van de regering om het aantal verkeersdoden te halveren tegen 2010. Ze is het echter niet eens met de manier waarop dat moet gebeuren. Ze vindt het een utopie om te denken dat ongevallen vermeden kunnen worden door de snelheid op alle wegen, zelfs autosnelwegen, 'onlogisch' laag te houden.

Overal flitspalen plaatsen is ook geen oplossing volgens Touring. Een overdreven snelheid is slechts een potentiële factor van verkeersongevallen. Kop-staartbotsingen in files, ongevallen door dode hoeken, ongevallen door gevaarlijke infrastructuur zoals te korte op- en afritten, zijn enkele andere mogelijke boosdoeners.

De petitie somt een aantal voorwaarden op vooraleer een flitspaal kan geplaatst worden. Zo moeten ze 'een honderdtal meter' op voorhand worden aangekondigd. Ze kunnen slechts geplaatst worden op plekken waarvan bewezen is dat ze een reëel gevaar opleveren voor de gemotoriseerde weggebruikers en die niet verder kunnen beveiligd worden door een verbetering van de infrastructuur.

Daarnaast wil Touring dat de V85-regel op Vlaamse wegen geldt. Die regel houdt in dat de snelheid die door 85 procent van de gemotoriseerde weggebruikers als logisch en veilig wordt ervaren en door hen wordt gerespecteerd, de standaard is. Ook wenst de organisatie dat de investeringen voor een vlotte en veilige wegeninfrastructuur worden verdrievoudigd.

De petitie op de website van Touring sluit op 5 mei 2008 af. Daarna wordt ze overhandigd aan Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt en Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits.

Bron: Standaard
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 5th April 2008, 17:53
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
Als ik op de baan ben, probeer ik ook zo goed mogelijk op mijn snelheid te letten. Maar als je op je snelheid let, merk je pas hoeveel mensen niet op hun snelheid letten en ofwel zitten te “stompen” ofwel je voorbijsteken. Maar daar maak ik mij niet druk over. Nu ik zelf met de auto rijd en zelf mijn boetes moet betalen, let ik er extra op dat ik niet te hard rijd. Ik wil mijn geld niet verkwisten aan boete’s. Ik weet niet of die flitspalen op zich iets zullen veranderen aan de mensen die te snel rijden. Maar toch vind ik het goed dat er meer flitspalen komen.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 22nd April 2008, 10:30
stefanie Mermans stefanie Mermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2007
Locatie: Arendonk
Posts: 56
Ik denk niet dat meer flitspalen iets aan de mensen hun rijgedrag gaan veranderen. Ik merk dit bij mijn ouders. Je weet de meeste flitspalen staan in je dorp en enkel daar let je echt op je snelheid. Ik zelf let er meestal wel op en het is inderdaad zoals Kim zegt, dan pas merk je hoeveel mensen op hun snelheid letten.
Maar ik denk dat er nog naar een andere oplossing zal moeten gezocht worden, want enkel meer flitspalen zal niet helpen.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 22nd April 2008, 10:35
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
Ik vraag me inderdaad ook wel af of deze extra flitspalen gaan helpen.. Ik probeer ook zo goed mogelijk op mijn snelheid te letten. Enkele maanden geleden hebben ze me toch een keer te pakken gehad. Sindsdien let ik er zeker op om niet meer te snel te rijden, want dat heeft me wel veel meer geld gekost dan ik zou willen. En het is inderdaad zoals de meesten zeggen, als je zelf op je snelheid let, begint iedereen je voorbij te steken of heel kort achter je te rijden..
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 25th April 2008, 07:16
ambi-ann ambi-ann is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 76
*cheese*

25/04 Tom Boonen is rijbewijs kwijt
MOL - Tom Boonen is gisteravond in Mol door een anoniem controlevoertuig van de lokale politie geflitst. Hij reed meer dan 120 kilometer per uur waar 70 is toegelaten. 'Ik heb te snel gereden en daar ga ik voor boeten', reageerde Boonen. 'Het is de eerste keer in mijn leven dat ik geflitst ben. Het was een verraderlijke weg: zes kilometer rechtdoor en plots een bordje van 70 per uur. Maar goed: fout is fout, daar heb ik geen probleem mee.' Boonen is zijn rijbewijs alvast voor veertien dagen kwijt. De politierechter kan daar nog een straf bovenop geven, zoals een rijverbod, een boete of een verplichte cursus. (mph, hc)

http://www.standaard.be/Artikel/Det...ikelId=L11R6QPF

He he Tommeke, tommeke, tommeke... Hij heeft het geweten dat hier in België een aantal flitspalen staan. Al een geluk dat je om te fietsen geen rijbewijs nodig hebt ;-)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.