actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th May 2008, 17:22
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Verkeer stond nooit zoveel stil

Verkeer stond nooit zoveel stil


BRUSSEL - Het knipperlicht dat waarschuwt voor het Vlaamse verkeersinfarct is sinds kort weer feller aan het flikkeren. Dat is te wijten aan de plotse en forse toename, vorig jaar, van het aantal verliesuren op de snelwegen in Vlaanderen.



Met 5,4 miljoen verliesuren werd er in het Vlaams Gewest nooit meer stilgestaan in het verkeer dan vorig jaar. In 2007 werd zelfs alle beterschap van de voorgaande zes jaar tenietgedaan.

Na 2001 was het aantal verliesuren in het personen- en vrachtvervoer niet meer toegenomen. De hoop begon te leven dat het stimuleren van het openbaar vervoer en het aanmoedigen van het goederenvervoer per spoor en via het water de eerste vruchten aan het opleveren was. De cijfers toonden en tonen nog steeds aan dat het openbaar vervoer in de lift zit. De NMBS zag tussen 2000 en 2007 zijn reizigersaantal met 37procent toenemen.

Wat het goederentransport betreft, bleek dat het aandeel van het vervoer over de weg met 5,4 procent was gedaald tot 75,5 procent. Het spoor daarentegen zag zijn aandeel in het goederenvervoer met 3,2 procent stijgen tot 11,6 procent terwijl de binnenvaart met 2,2 procent vooruitging tot 12,9 procent.

Maar de verliesurenrekening van 2007 zorgt voor een ontnuchtering.

Het sterkt Cathy Macharis, transporteconoom aan de Vrije Universiteit Brussel, nog meer in haar overtuiging dat er geen mirakeloplossing is die een leefbare mobiliteit voor de Vlamingen verzoent met de verdere ontplooiing van de logistieke activiteiten in Vlaanderen. 'Het is bovendien heel moeilijk om de manier waarop personen zich verplaatsen en goederen worden vervoerd, fundamenteel te wijzigen als er geen duidelijke sense of urgency is zoals bijvoorbeeld bij de werken rond de Ring rond Antwerpen.'

Ze krijgt momenteel de kans om een aanpak uit te stippelen waarbij de impact van de toenemende mobiliteit en de sterke groei van de logistieke sector op de leefbaarheid geminimaliseerd wordt. Zij is medevoorzitter van het atelier Logistiek en Mobiliteit. Dat is een van de vier werkgroepen die door de Vlaamse regering in het leven zijn geroepen om na te denken en voorstellen te doen over de richting die de Vlaamse economie moet uitgaan de komende jaren. Streefdoel is tegen december 2008 een rist doorbraakvoorstellen te doen.

Gewoonweg het goederenvervoer afremmen, vindt ze in ieder geval onrealistisch. De sterke daling van de transporttarieven in de jaren negentig van de vorig eeuw -door de schaalvoordelen opgelopen in het maritieme containervervoer- heeft de verplaatsing van de industriële productie naar goedkopere maar verafgelegen regio's in de hand gewerkt. Dat heeft geleid tot een enorme toename van het internationale handelsverkeer. Deze trend is nog moeilijk te keren. De transportprijzen moeten al met 200 tot 300 procent stijgen om die trend te keren.

De container is uitgegroeid tot het symbool van deze globalisering. Almaar grote containerschepen komen in de vaart en die doen almaar minder havens aan. Zo is de haven van Antwerpen uitgegroeid tot een hub voor containervervoer.

De grote opdracht volgens Macharis is ervoor te zorgen dat al de verplaatsingen van mensen en goederen in Vlaanderen de economische groei, het milieu en de leefbaarheid ten goede komen. Cathy Macharis is er nu al van overtuigd dat Vlaanderen bereid moet zijn om tegen heilige huisjes te trappen.

Ze geeft al meteen enkele richtingen aan. De koppeling van de verkeersbelastingen aan de ecoscore van de wagen. De invoering van een slimme kilometerheffing. De uitbouw van een betaalbaar en degelijk openbaar vervoer in en rond de grote steden combineren met parkeerbeperkingen. Producenten -zelfs al zijn ze concurrenten- aanporren om hun goederenlogistiek te bundelen. Het multimodaal goederenvervoer aanmoedigen en op Vlaams vlak de ruimtevraag van de logistiek en mobiliteit goed op elkaar afstemmen. 'Om te vermijden dat bijvoorbeeld binnenvaartterminals op een steenworp van elkaar maar wel langs beide kanten van de provinciegrens of zelfs gewestgrens worden gepland en zelfs gebouwd', besluit Cathy Macharis.


DS, 07-05-2008 (Pascal Sertyn)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2008, 09:43
Lien Boogers Lien Boogers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Geel
Posts: 125
Ik mag naar school vertrekken wanneer ik wil, geen enkele keer dat ik eens vlot kan doorrijden! Het is verschrikkelijk op Vlaamse wegen.
Ik weet al 1 ding. Als ik zou mogen kiezen, dan wil ik een job kort bij mijn woonplaats zodat ik elke dag met de fiets kan rijden. (behalve als het regent, want dan smelt ik)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.