actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2009, 12:20
Nico.Peeters Nico.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: brasschaat
Posts: 68
Nederlands spijbelen in België aangepakt

Het net sluit zich volgend jaar rond veelvuldig spijbelende Nederlandse kinderen die in België naar school gaan. Staatssecretaris van Onderwijs Marja van Bijsterveldt heeft met de Vlaamse overheid afspraken gemaakt dat die gevallen via internet kunnen worden gemeld bij het IB-verzuimkantoor. Dat systeem gaat vanaf augustus voor deze spijbelaars werken. Van Bijsterveldt heeft dat aan de Tweede Kamer geschreven.
De melding gaat dan naar de leerplichtambtenaar in de woonplaats van de hardnekkig spijbelende scholier. De leerplichtambtenaar spreekt vervolgens de ouders aan. Geeft dat geen resultaat, dan kan de ambtenaar zijn bevindingen opsturen naar de officier van justitie.

In België gaan bijna tienduizend in Nederland wonende leerlingen naar school, voornamelijk in basis- en middelbare scholen. Het IB-systeem treedt in werking als de leerlingen per schooljaar meer dan dertig halve dagen niet in de Belgische schoolbanken zitten en eerdere pogingen geen resultaat hebben gehad. Voor leerlingen in Nederland is het IB-verzuimkantoor al vanaf augustus in werking. Van Bijsterveldt wil met de aanpak onder meer schooluitval voorkomen


bron: de standaard

mijn mening


Dit vindt ik een zeer goede aanpak. Kinderen onder de 18 hebben leerplicht, ze moeten school volgen, anders hebben ze weinig toekomst. Op de moment zelf zullen ze het niet inzien, maar ze hebben het nodig. Het is goed dat de overheid zich meer gaat mengen met spijbelgevallen, misschien dat de ouders hun kinderen dan strenger gaan behandelen eenmaal er iemand van de overheid is gekomen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th November 2009, 18:56
lobke.vervoort lobke.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 68
Ik kan me helemaal vinden in de mening van Nico. Volgens mij is deze aanpak niet alleen goed voor de spijbelaars, maar ook voor de jongeren die bij deze spijbelaars op school of in de klas zitten. Belgische jongeren worden streng gestraft als ze spijbelen en hun Nederlandse klasgenoten zouden dat dan zomaar kunnen doen. Dat vind ik niet eerlijk. Bovendien hebben deze spijbelaars vaak een negatieve invloed op de rest van de klas. Als het spijbelen aangepakt wordt, zal dat ook positief zijn voor de klasgenoten van de spijbelaars.

Maar ik denk niet dat alleen de overheid het spijbelprobleem kan oplossen. Daarvoor moet er volgens mij gezocht worden naar de oorzaken van het spijbelen en die zal men moeten aanpakken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.