actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th November 2017, 09:50
Nikki.S*arckx Nikki.S*arckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Tessenderlo
Posts: 35
Anoniem bellen blijft kinderspel: 'Onaanvaardbaar'

Anoniem bellen blijft kinderspel: 'Onaanvaardbaar'


De wet die ervoor moet zorgen dat terroristen en andere criminelen niet langer anoniem simkaarten kunnen kopen, is zo lek als een zeef. Dat bericht Het Laatste Nieuws woensdag. Uit onderzoek van de krant blijkt dat bepaalde providers zelfs een kopie van het paspoort van een overleden Belg accepteren als ‘identificatie’.


Een klein jaar geleden werd het bij wet verboden om nog simkaarten voor gsm's te verkopen zonder dat die door de politie geďdentificeerd kunnen worden. De wetsaanpassing kaderde in de strijd tegen terreur. Terroristen en andere criminelen maakten immers gretig gebruik van anonieme prepaid-telefoonkaarten.

Ondanks de wet slaagde een journalist van Het Laatste Nieuws er vlotjes in om bij Lycamobile een simkaart te kopen met een kopie van een paspoort dat op internet circuleert.

Toezichthouder BIPT tikte Lycamobile in het verleden al op de vingers, omdat het laks omsprong met de antiterreurmaatregel rond de identificatie van gsm-nummers.

'De Britse telecomoperator liet eerst zelfs toe dat gebruikers zélf via internet een identiteitsbewijs koppelden aan een simkaart', zeggen politiebronnen in de krant. 'In maart is die mogelijkheid afgeschaft, toen duidelijk werd dat het criminele milieu er misbruik van maakte. Sindsdien kan de registratie van een simkaart enkel nog verlopen via de verkopers.'

Maar ook daarbij blijft het dus mislopen, zo blijkt uit de test van Het Laatste Nieuws. Want noch de verkopers, noch Lycamobile voert enige controle uit. Lycamobile schuift de schuld in de schoenen van de verkopers. 'Zíj moeten ervoor zorgen dat de registratie correct verloopt.'

'Dit is onaanvaardbaar', zegt minister De Croo. 'We willen niet dat er simkaarten in circulatie gebracht worden die gebruikt worden in criminele milieus'. De minister benadrukt dat andere operatoren zich wel naar de wet schikken.

bron: 15/11 De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20171115_03187422

mening: ik vind het onaanvaardbaar dat in deze tijd het nog mogelijk is om aan anonieme telefonie te doen. De veiligheid met betrekking tot eventuele aanslagen zoals deze in Parijs of Zaventem (ondertussen twee jaar geleden) is het in mijn ogen logisch dat hier een duidelijke controle over komt. Dit kan het werk van de speurders vergemakkelijken in tijden van chaos. Anderzijds is het ook zo dat veel callcenters mensen opbellen zonder hun identiteit of nummer te tonen. Dat vind ik ook heel vervelend. Wanneer ik zo'n oproep krijg, neem ik gewoonweg niet op.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.