actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2017, 11:27
Louize.D*Groote Louize.D*Groote is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Schoten
Posts: 30
Gratis rijbewijs voor wie vrachtwagenchauffeur wil worden

De transportsector smeekt om Belgische vrachtwagenbestuurders. Vacatures raken niet ingevuld omdat werkzoekenden niet over het juiste rijbewijs beschikken. Daarom start in Limburg een pilootproject om de opleiding gratis te geven aan sterk gemotiveerde kandidaten.

In de provincie Limburg alleen al zijn meer dan 200 openstaande vacatures voor vrachtwagenbestuurders. De transportsector wil graag Belgen die de weg hier goed kennen. Dat Oost-Europese bestuurders veel minder zouden kosten, klopt bovendien niet volgens de sector.

"Vroeger kregen heel wat mannen een rij-opleiding tijdens de verplichte legerdienst. Als ze dan een job zochten, werd er dan ook sneller aan vrachtwagenchauffeur gedacht" zegt Pablo Coosemans van Atrium Opleidingen. "Zo'n opleiding kost 4000 tot 5000 euro. Weinig mensen willen dat uit eigen zak betalen en dus is er een groot tekort ontstaan."

Goed betaalde job

De werkuren zijn niet van 9 tot 17 uur, vaak kloppen chauffeurs langere dagen. "Dat zorgt er ook voor dat ze een mooie vergoeding krijgen. Het gaat om maandlonen van 3000 euro netto" vertelt Coosemans.

De provincie Limburg, VDAB en de transportsector starten nu een pilootproject om te investeren in gratis opleidingen. Eenmaal kandidaten gescreend zijn op motivatie, worden ze in contact gebracht met werkgevers die hen jobgarantie bieden. In een eerste fase zullen 15 tot 20 mensen de kans krijgen. Na evaluatie kan het project eventueel uitgebreid worden. Ook in andere provincies is er een tekort en is er interesse voor een gelijkaardig project.

Bron:
vrt, 13/11/2017, 09u27
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...eur-wil-worden/

Eigen mening:
Dit initiatief is naar mijn mening zeer positief. Een dergelijke opleiding is duur, waardoor gemotiveerde kandidaten het eventueel niet meer zien zitten om deze opleiding te starten. Dit project geeft deze gemotiveerde mensen een extra duwtje in de rug om alsnog aan deze opleiding te beginnen. Naar mijn mening is het goed dat de transportsector vraagt naar Belgische chauffeurs. Zij kennen de wegen hier beter, ze zijn op de hoogte van de wetgeving in België rond verkeer. Naar mijn gevoel gaan er op deze manier minder verkeersongevallen plaatsvinden. Ik vind het goed dat ze dit project kleinschalig beginnen en hierbij een grondige screening toepassen. Wanneer het project succesvol blijkt te zijn, mag het van mij een grootschalig succes worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.